Film

Négyből kettő

Életem a Rolling Stones-szal

Kritika

„De a banda játszik bélyeggel a hátán / Ezerszer megírták, hogy egyikük a sátán” – hasogatta a kulisszákat 42 évvel ezelőtt Földes László, a Hobo Blues Band Rolling Stones blues című számában, amelyet leginkább a hatvanas évek iránt érzett ködös nosztalgia hatott át, és távolról sem az aktualitások.

A Rolling Stones 1980-ban éppen a Bee Gees ihlette Emotional Rescue című számmal próbált a korszellem nyomába eredni, ami reménytelen vállalásnak tűnt; a nyolcvanas évek elején Jaggerék vénembereknek számítottak – negyven­évesen. De akik még ma is úgy vannak vele, hogy a hetvenes évek elején jelentek meg az utolsó „rendes” Rolling Stones-lemezek, minden bizonnyal elfelejtik, hogy éppen a nyolcvanas évek papagájos gondtalansága kellett ahhoz, hogy a Rolling Stones a show business egyik legértékesebb brandjévé váljon. A zenekar 1981–1982-es lemezbemutató turnéján született meg ugyanis a stadionrock mint szórakoztatóipari vállalkozás, bár akkor még senki nem gondolta, hogy még negyven év múltán is a Rolling Stones lesz a címerállata.

A zenekar legújabb kerek évfordulója alkalmából nemcsak újabb turné indult Sixty címmel, de dokumentumsorozat is készült, pontosabban négy portréfilm a Stones négy tagjáról, négy különböző rendező (Sam Anthony, James Giles, Oliver Murray, Clare Tavernor) munkájaként. Az alkotók koncepciója az volt, hogy beszélő fejként csak a zenekar tagjait mutatják, míg a megszólaló barátoknak, zenésztársaknak, kollégáknak (Tina Turnertől Slashig, Lars Ulrichtól Sheryl Crowig széles a kínálat) csak a hangját hallani archív bejátszások között. „Hagyjuk a kliséket” – mondja Jagger a róla szóló első rész legelején, ami elég reménytelen vállalkozásnak tűnik. És nem is tudunk meg többet a Rolling Stones múltjáról. Van benne egy kis Brian Jones, egy kis Altamont, sok kábítószer, de semmi új, vagy olyan, ami negatív színben tüntetné fel a zenekart. Az viszont sokaknak okozhat meglepetést, hogy Jagger nem csak a zenekar arcának tartja magát, de az eszének is, amit sikerül is hiteles „adatokkal” is alátámasztania. Ki gondolná, hogy a színpadkép megtervezésének a leg­apróbb részleteit is figyelemmel kíséri, és hogy nincs olyan pénzügyi döntés, amelyiknél ne az övé lenne az utolsó szó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.