Színház

Nem is olyan hideg

3tél

Kritika

A horvát Tena Štivičić 2015-ös drámája (Falcsik Mari fordításában) három különböző idősíkon ugyanannak a horvát családnak a történetét követi nyomon.

1945-ben a kommunista hatalomátvételt követő egypártrendszer híve, Ruža Kralj (Berényi Nóra Blanka) férjével (Aleksandar Kralj: Bodoky Márk) és édesanyjával (Monika Zima: Hay Anna) beköltözik a mű középpontjában álló házba, amelyet a párt utal ki nekik. 1990-ben a Kos család következő felnőtt generációjának mindennapjaiba látunk bele, végül 2011-ben a család legfiatalabb tagjainak, Alisa Kos (Bata Éva) és Lucija Kos (Sodró Eliza) szemszögéből követhetjük a család- és lakástörténet alakulását. Ekkor Lucija esküvőjére készülnek, egyúttal a régóta otthonukként szolgáló házat is birtokba veszik a szomszédok kivásárlásával, a háttérben pedig ismét zajlik a történelem, Horvátország csatlakozni készül az Európai Unióhoz.

Kosék szép ívet járnak be e ház körül: Monika dédnagymama még cselédként szolgált az ott lakó arisztokrata családnál, amelynek még élő tagjával, Karolina Amrušsal (Kováts Adél) szinte barátnők lesznek (kényszerbarátnők persze), aztán a sokasodó család a 2010-es évek elején megszerzi az ingatlan feletti tulajdonjogot, és a tervük az, hogy a társbérletekre kiosztott nagypolgári ingatlan valamennyi lakása felett ők diszponáljanak. Ilyen háttérrel vajon jogszerű-e, amit a fiatal pár, Lucija és a vőlegénye tesz? Ők ugyanis kényszerítéssel, zsarolással és kivásárlással szeretnék eltüntetni a többi lakót. A legélesebb harc a testvérpár, Alisa és Lucija között robban ki, előbbinél régi szerelme kvázi kilakoltatása (ti. mennyire tekinthető önkéntes kiköltözésnek, ha ugyan kifizetik az illetőt, de közben meg is fenyegetik) veri ki a biztosítékot. Ráadásul Alisa már korábban is sérelmezte, hogy bár egyelőre Londonban él, vele mégsem számolnak mint leendő háztulajdonossal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.