Film

Öt fejezetben

This Is Sparklehorse

Kritika

Mark Linkous a teljes ismeretlenségből vált egyik pillanatról a másikra az amerikai alternatív rock egyik meghatározó alakjává, amikor 1995-ben megjelent a szólóprojektjének tekinthető Sparklehorse első nagylemeze.

A többnyire középtempós dalok kísérteties és elidegenedett hangulatát a suttogásszerű énekhang, a rádiós zajok és a kiábrándult dalszövegek segítségével teremtette meg, amelyek Linkous védjegyei maradtak a még hátralévő másfél évtizedében is. A különböző függőségekkel és depresszióval küzdő Linkous 2010-ben önkezével vetett véget az életének.

A This Is Sparklehorse című dokumentumfilm Linkous halála óta készült, pár évvel ezelőtt már vetítették is néhány alkalommal, de a hivatalos megjelenésre mostanáig kellett várni. (A Vimeón tekinthető meg 18 dollárért.) Alex Crowton és Bobby Dass filmje az életrajzi dokumentumfilmek szokásos dramaturgiáját használja, a játékidő legnagyobb részét a pályatársak és barátok (David Lynch, David Lowery, a Mercury Rev tagjai stb.) visszaemlékezése tölti ki. Crowtonék kifejezetten az alkotás oldaláról közelítenek: a filmet Linkous öt nagylemezének megjelenése bontja fejezetekre, és kifejezetten tapintatosak, amikor a zenész magánéletéről van szó, így a Sparklehorse-t megelőző időszakot pár percre zanzásították a rendezők, és Linkous házasságáról is csak egy fél mondatban esik szó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."