Film

Öt fejezetben

This Is Sparklehorse

Kritika

Mark Linkous a teljes ismeretlenségből vált egyik pillanatról a másikra az amerikai alternatív rock egyik meghatározó alakjává, amikor 1995-ben megjelent a szólóprojektjének tekinthető Sparklehorse első nagylemeze.

A többnyire középtempós dalok kísérteties és elidegenedett hangulatát a suttogásszerű énekhang, a rádiós zajok és a kiábrándult dalszövegek segítségével teremtette meg, amelyek Linkous védjegyei maradtak a még hátralévő másfél évtizedében is. A különböző függőségekkel és depresszióval küzdő Linkous 2010-ben önkezével vetett véget az életének.

A This Is Sparklehorse című dokumentumfilm Linkous halála óta készült, pár évvel ezelőtt már vetítették is néhány alkalommal, de a hivatalos megjelenésre mostanáig kellett várni. (A Vimeón tekinthető meg 18 dollárért.) Alex Crowton és Bobby Dass filmje az életrajzi dokumentumfilmek szokásos dramaturgiáját használja, a játékidő legnagyobb részét a pályatársak és barátok (David Lynch, David Lowery, a Mercury Rev tagjai stb.) visszaemlékezése tölti ki. Crowtonék kifejezetten az alkotás oldaláról közelítenek: a filmet Linkous öt nagylemezének megjelenése bontja fejezetekre, és kifejezetten tapintatosak, amikor a zenész magánéletéről van szó, így a Sparklehorse-t megelőző időszakot pár percre zanzásították a rendezők, és Linkous házasságáról is csak egy fél mondatban esik szó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.