Koncert

Purcell zongorája

Grigorij Szokolov koncertje

Kritika

Az 1695-ben elhalálozott Henry Purcellnek természetesen nem volt zongorája, hiszen Bartolomeo Cristofori csak egy évtizeddel később találta fel a zongora ősének tekinthető fortepianót, majd újabb 60–70 évnek kellett eltelnie, amíg ez a hangszer lassan egyeduralkodóvá válva kiszorította billentyűs társait. „Purcell, a zongora poétája” – kommentálta a koncert előtt egy barátom kissé helytelenítő mosollyal Szokolov műsorát, aki a koncert teljes első félidejét az angol mesternek szentelte.

Ám a hangverseny harmadik másodpercére kiderült, miért játszik Szokolov épp Purcellt, és hogy ez miért lesz jó nekünk. Ekkor bugyborékolt fel ujjai között az első trilla, amelynek fénye egy csapásra Purcell-zongorát varázsolt a Müpa méretes Steinway-éből, és elfeledtette, hogy csembalóra készült repertoárt hallunk. Talán a billentés sebessége a titka ennek a varázslatos hangzásnak, amely időnként valóban csembalót, másszor cimbalmot idézett, s csak egyetlen dolgot nem keltett: hiányérzetet.

Purcell pedig nagy szerző, ezt eddig is tudtuk. Technikailag egyszerű, de Szokolov ujjai alatt magasabb dimenzióba lépő billentyűs darabjai egy teljes világképet rajzolnak fel a moll hangnemű szvitek melankolikusan, magányosan töprengő prelude-jeitől és sarabande-jaitól a harapósabb tánctételekig. A matrózok tánca, Írország sós tengeri levegője és zöld mezői, dudautánzások és harangozások, a Dido és Aeneasból és a Purcell-dalokból ismerős éles ritmusok, merész harmóniák teszik félreismerhetetlenül egyénivé ezt a világot. Bach előtt aligha élt billentyűs szerző, aki a szólamok belső feszültségéből, a hangok egy irányba való vágyakozásából ekkora íveket tudott volna rajzolni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.