Koncert

Purcell zongorája

Grigorij Szokolov koncertje

Kritika

Az 1695-ben elhalálozott Henry Purcellnek természetesen nem volt zongorája, hiszen Bartolomeo Cristofori csak egy évtizeddel később találta fel a zongora ősének tekinthető fortepianót, majd újabb 60–70 évnek kellett eltelnie, amíg ez a hangszer lassan egyeduralkodóvá válva kiszorította billentyűs társait. „Purcell, a zongora poétája” – kommentálta a koncert előtt egy barátom kissé helytelenítő mosollyal Szokolov műsorát, aki a koncert teljes első félidejét az angol mesternek szentelte.

Ám a hangverseny harmadik másodpercére kiderült, miért játszik Szokolov épp Purcellt, és hogy ez miért lesz jó nekünk. Ekkor bugyborékolt fel ujjai között az első trilla, amelynek fénye egy csapásra Purcell-zongorát varázsolt a Müpa méretes Steinway-éből, és elfeledtette, hogy csembalóra készült repertoárt hallunk. Talán a billentés sebessége a titka ennek a varázslatos hangzásnak, amely időnként valóban csembalót, másszor cimbalmot idézett, s csak egyetlen dolgot nem keltett: hiányérzetet.

Purcell pedig nagy szerző, ezt eddig is tudtuk. Technikailag egyszerű, de Szokolov ujjai alatt magasabb dimenzióba lépő billentyűs darabjai egy teljes világképet rajzolnak fel a moll hangnemű szvitek melankolikusan, magányosan töprengő prelude-jeitől és sarabande-jaitól a harapósabb tánctételekig. A matrózok tánca, Írország sós tengeri levegője és zöld mezői, dudautánzások és harangozások, a Dido és Aeneasból és a Purcell-dalokból ismerős éles ritmusok, merész harmóniák teszik félreismerhetetlenül egyénivé ezt a világot. Bach előtt aligha élt billentyűs szerző, aki a szólamok belső feszültségéből, a hangok egy irányba való vágyakozásából ekkora íveket tudott volna rajzolni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.