Könyv

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Emi Yagi: Kihordott hiány

Kritika

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

A 34 éves Sibata tervezetlenül és nagyon hirtelen esik teherbe, pedig nincs férfi az életében. Ám annak, hogy sokadjára is vele – az osztályon dolgozó egyetlen nővel – akarják elmosatni a kávéscsészéket, úgy tűnik, csodálatos megtermékenyítőereje van. A Kihordott hiányban (angol fordításban: Diary of a Void, vagyis Egy üresség naplója) a szeplőtelen fogantatás 21. századi japán változatával találkozunk.

A Tokióban élő szerző ezt az első regényét egy kiadónál végzett napi tizenkét órás munka után, a „szabadidejében” írta meg. A könyv a 2020-as megjelenése után rögtön világsikert aratott, eddig tizenöt nyelvre ültették át.

A karcsú, 172 oldalas regénynek a magány és a főszereplő önmagába gabalyodó belső világának ábrázolása az erőssége. #Metoo-regényként harangozták be, de az explicit szexuális zaklatásnak pusztán annyi szerepe van, hogy Sibata ilyen okból hagyta ott az előző céget és került a jelenlegi munkahelyére. A papírgurigagyárban a nemi alapú diszkrimináció leplezettebb formákat ölt: semmi fogdosás vagy direkt ajánlattétel, pusztán tolakodó kérdések vannak, sunyi megjegyzések. Persze az sincs sehol írásban rögzítve, hogy mindig az egyetlen (és nem erre felvett) női alkalmazottnak kell kiadagolni a kollégáknak az ajándék édességet, kivinni a szemetet vagy kitakarítani a mikrót, a „nevesincs munkák” pusztán ki nem mondott elvárásokként jelennek meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.