Könyv

Szöszök a sivatagban

Mán-Várhegyi Réka: Vázlat valami máshoz

Kritika

Magdinak három kiló iráni lila agyagért kell elmennie egy szépségszalonba. Az út hosszú, keresztülvezet egy legelésző tehenekkel teli pusztán. Eltűntek a megszokott támpontok, Magdi a rázkódó járművön majdnem elvéti a kapaszkodót, és a legszívesebben kiszúrná az őt bámuló férfinak a szemét. Magdi orvoshoz jár, hogy a dührohamait kezelni tudja.

Mán-Várhegyi Réka hősei mind hasonló pusztákon kelnek át, utazásaik olyanok, mint repülni éjjel majdnem üres üzemanyagtartállyal. Négy különböző sorsot ismerünk meg, a világaik mégis hasonló sivatagok vagy szecessziós belvárosok: egymásba érnek. Néhány ponton kapcsolódik a négy nő élete, ezek alapján simán lehetnének ismerősök a Facebookon. Történetei­ket összeköti az elbeszélés módja is, az a beszéd, ami a meglátás és megdöbbenés pillanatában fogalmazódik legbelül mindenkinél.

Magdi, a Hogyan könnyíti meg az életünket az asszertív kommunikáció? című fejezet főszereplője tárgyilagos, önironikus monológban tesz kísérletet arra, hogy megértse saját viselkedését. Mi vezet a kontrollálhatatlan kitöréseihez? Látja, hogy mások sem abszolút tudatos cselekvők, bár benne nem akkor horgad fel a düh, amikor más elveszítené a türelmét. De hát mikor borulhat ki jogosan egy nő? Ezt nagyrészt a környezetében élők közmegegyezése határozza meg. Az is érdekes, hogy milyen egyöntetűen tud örülni ugyanaz a közeg annak, ha kiderül, hogy egy ilyen problémás nőnek mégis lett valakije. Mintha ez megoldás lenne mindenre. Elszorul a szív attól, ahogy ez a tanárnő – a Machiavelliként emlegetett iskola pedagógusa – elmeséli, hogyan szégyenítették meg kamaszként női mivoltában, aztán meg attól, hogy később ő maga bagatellizálja el azt, ami talán előidézte a későbbi dühkitöréseket. A koronavírus-járvány miatti bezártság nyomán az ő élete pillanatnyi nyugvópontra jut. Ezt a pillanatot lenne jó elnyújtani, a férfival együtt bámulni az ablakból a keletről telelni érkezett orosz és fehérorosz varjakat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.