Könyv

Szöszök a sivatagban

Mán-Várhegyi Réka: Vázlat valami máshoz

Kritika

Magdinak három kiló iráni lila agyagért kell elmennie egy szépségszalonba. Az út hosszú, keresztülvezet egy legelésző tehenekkel teli pusztán. Eltűntek a megszokott támpontok, Magdi a rázkódó járművön majdnem elvéti a kapaszkodót, és a legszívesebben kiszúrná az őt bámuló férfinak a szemét. Magdi orvoshoz jár, hogy a dührohamait kezelni tudja.

Mán-Várhegyi Réka hősei mind hasonló pusztákon kelnek át, utazásaik olyanok, mint repülni éjjel majdnem üres üzemanyagtartállyal. Négy különböző sorsot ismerünk meg, a világaik mégis hasonló sivatagok vagy szecessziós belvárosok: egymásba érnek. Néhány ponton kapcsolódik a négy nő élete, ezek alapján simán lehetnének ismerősök a Facebookon. Történetei­ket összeköti az elbeszélés módja is, az a beszéd, ami a meglátás és megdöbbenés pillanatában fogalmazódik legbelül mindenkinél.

Magdi, a Hogyan könnyíti meg az életünket az asszertív kommunikáció? című fejezet főszereplője tárgyilagos, önironikus monológban tesz kísérletet arra, hogy megértse saját viselkedését. Mi vezet a kontrollálhatatlan kitöréseihez? Látja, hogy mások sem abszolút tudatos cselekvők, bár benne nem akkor horgad fel a düh, amikor más elveszítené a türelmét. De hát mikor borulhat ki jogosan egy nő? Ezt nagyrészt a környezetében élők közmegegyezése határozza meg. Az is érdekes, hogy milyen egyöntetűen tud örülni ugyanaz a közeg annak, ha kiderül, hogy egy ilyen problémás nőnek mégis lett valakije. Mintha ez megoldás lenne mindenre. Elszorul a szív attól, ahogy ez a tanárnő – a Machiavelliként emlegetett iskola pedagógusa – elmeséli, hogyan szégyenítették meg kamaszként női mivoltában, aztán meg attól, hogy később ő maga bagatellizálja el azt, ami talán előidézte a későbbi dühkitöréseket. A koronavírus-járvány miatti bezártság nyomán az ő élete pillanatnyi nyugvópontra jut. Ezt a pillanatot lenne jó elnyújtani, a férfival együtt bámulni az ablakból a keletről telelni érkezett orosz és fehérorosz varjakat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.