Könyv

Trágár Isten

Kovács András Ferenc: Névtelen cserépdarab

Kritika

A kötet címe a poliszbeli szavazások képét idézi, amikor a nép fiai egyvalakit, akinek hatalmát fenyegetőnek vélték a demokráciára, kiszavazhatnak a hatalmasságok köréből, hogy tízéves száműzetésbe küldjék.

A bűnös nevét egy agyagcserépre vésték. De egy név nélküli cserépdarab mire való? Teljesen mindegy, hogy bedobják-e az urnába, vagy sem. Mindenesetre maga a sor trochaikus, hangzásában olyan, mintha már a kimondáskor potyogna, törne.

A könyvet két nagy ciklus alkotja. Az első rész a Ianus könyvei nyílnak, a második a Caius Licinius Calvus harminchat verse címet viseli. (Ugyan a tartalomjegyzékben csak 35 cím szerepel, a trágárságról szóló talán annyira trágár, hogy csak az oldalak között elrejtve bukkanhatunk rá.)

Ianus a római mitológiában az átjárások, kapuk, a kezdet és a vég kétarcú istene, alakja a KAF által képviselt költői eszményben jól harmonizál a különféle szerepeket öltő önkifejezéssel. Ebbe az első ciklusba is 36 vers került, válogatottak, régiek és újak, amelyek 1981 és 2023 között íródtak. A Ianus-költeményeken belül is megfigyelhető a kétarcúság, ugyanis a versek zöme nem egyszerű tisztelgés a megidézett költőelődöknek, hanem hol cinkosság, hol szövetkezés, hol egyszerűen az alakjuk felöltése köti össze őket a megidézőjükkel, ami újabb és újabb szereplehetőségekkel kecsegtet.

A kötet nyitóversei (Aszandrosz hazatér, Aszandrosz a pusztán) értelmezhetők önmegszólítási játékként. E költemények gazdag lírai nyelven szólnak a haza-nem-találásról, mert a haza egyszerre otthon és puszta, amely száműz és megőriz: „Bújsz, fájsz: otthonod ez. Puszta, sivár, tiéd.” Ezután a tündér változatok műhelyébe tekinthetünk be, ahová KAF Berzsenyi köpönyegét öltve vezet minket: „Szét nem törhet idő – gyorsul a csönd, elönt, / most csókolj, Cynarám, légy sebes áradás, / hadd zúduljon alá fergeteges hajad, / mint fagytól menekült tó.” S hogy kicsoda Cynara? Az articsóka latin neve. KAF-nál sohasem tudhatjuk, mikor, mit vehetünk komolyan.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.