Lemez

Tripla vagy semmi

The Smashing Pumpkins: ATUM: A Rock Opera in Three Acts

Kritika

Van, akit már a rockopera szó hallatán kiráz a hideg, pedig a múltban akadtak érdekes, izgalmas művek a műfajban, még ha sok klasszikust nem is tudunk felsorolni.

Ráadásul a rockopera hosszan igényli az ember figyelmét, és 2023-ban, amikor sokan már egy komplett dalt is nehezen hallgatnak végig, kockázatos dolog hosszú zenei művel tesztelni az emberek türelmét. Billy Corgan, a Smashing Pumpkins vezére egy időben maga jelentette ki, hogy nem ad ki több nagylemezt a megváltozott zenefogyasztási szokások miatt, aztán meggondolta magát. Már a zenekar legutóbbi lemeze, a 2020-as Cyr is próbára tette a rajongók türelmét 73 perces hosszával (és szintipopos hangzásával), de az igazán ambiciózus húzás még hátravolt.

Corgan nem mást, mint az 1995-ös legendás klasszikus, a Mellon Collie and the Infinite Sadness folytatását harangozta be, hozzátéve, hogy annak már volt egy „második része”: a 2000-ben kiadott, szintén dupla Machina. A Mellon Collie főszereplője, a Zero nevű karakter a Machinában már Glass név alatt futott, és most, a befejező ATUM projektben Shiny névre hallgat. Az énekes-gitáros egy sci-fi trilógiát ömlesztett ezúttal ránk, amelynek első része még a múlt év végén megjelent, a második januárban, a harmadik pedig májusban. Corgan emellett indított egy podcastsorozatot, amelyben igyekezett elmesélni az album cselekményét. A részben önéletrajzi elemeket tartalmazó történetben Shinyt száműzik egy űrhajón a világűrbe, de egy csodálója megmenti az öngyilkosságtól és visszahozza a Földre, ahol ismét ünnepelt rocksztár lesz belőle.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.