Színház

„Vagány díva”

MILF

Kritika

Provokatív címmel, és nem kevésbé provokatív plakáttal reklámozzák a Jurányi Staféta pályázatának köszönhetően született előadást: rózsaszín Barbie-ruhás nőt látunk, a szája körül tejbajusszal.

Ő dr. Csanaki Eszter operakritikus. Kétgyerekes, 43 éves anyuka, egy nála tizennyolc évvel fiatalabb szeretővel. (Dr.) Pető Kata, aki az erőszakmentes kommunikáció a színházban témakörről írta a disszertációját, ebben a nem titkoltan önéletrajzi elemeket is tartalmazó előadásban nagyító alá veszi azokat a kapcsolatokat, amelyekben a nő az idősebb.

És egy óriási nagyító tényleg ott van a színpad közepén, ebben a szellős térben, amelynek még egy kanapé és egy hatalmas, rózsaszínű hűtőszekrény a meghatározó elemei. A MILF nem monodráma, hiszen ketten vannak a színpadon, Pető Kata társa Rohonyi Barnabás, a darab alapvetően mégis Csanaki Eszter önvallomása. A férfi, főleg az első felvonásban, többnyire némán, a háttérben van jelen. Már amikor beülünk a nézőtérre, ő a színpad hátsó részén üldögél. De ezúttal a női nézőpont a meghatározó, a nő a domináns szereplő, a végig csak alsónadrágban megjelenő férfinak elsősorban a fizikai jellemzőit emelik ki.

A Kovács ikrek (Viktor és Dominik) már többször írtak hasonló életvallomást, akár monodrámaként (Mintapinty), akár az egyik szereplőt középpontba állító, de többszereplős darabként (Amit akartunk). Újdonság, hogy eddig főleg a 20. század történelméből merítettek, most azonban egy nagyon is jelen idejű történetet dolgoztak fel. Friss, ironikus, humorral, szójátékokkal teli szöveg született egy „vagány díváról”. De a korábbi műveikhez hasonlóan ebben a Pető Kata történeteire alapozó, autofikciós szövegben is jelenetről jelenetre tárul fel a főhős múltja: itt a kapcsolata az első szerelmével, aztán a férjével. Közben megismerjük a középosztálybeli, előítéletekkel és elvárásokkal terhelt családi közeget is, ahonnan érkezett, a szerelméről, Istiről viszont jóval kevesebbet tudunk meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.