Lemez

Változó évszakok

Weezer: SZNZ-sorozat

Kritika

Decemberben jelenik meg a Weezer együttes Vivaldi inspirálta lemezsorozatának utolsó darabja, a SZNZ: Winter című EP. Rivers Cuomo zenekarának 2022-es projektje az volt, hogy minden évszakban megjelentettek egy nagyjából 20 perces anyagot az egyes évszakok hangulatához illeszkedve, néhol a Négy évszak zenei motívumainak felhasználásával. (A címben szereplő sznz angolul kiejtve: seasons.)

Az ilyenfajta ambíciók nem állnak messze a kilencvenes évek eleje óta létező Weezertől, és jellegzetes stílusjegyeiket megtartva több olyan lemezt is készítettek, amelyen más műfajokból inspirálódtak. Ilyen volt a helyenként metálriffeket tartalmazó Maladroit (2002), a kortárs popzenei hangszereléseket használó Black Album (2019), a kamarapopos OK Human (2021), és az ugyanabban az évben megjelent Van Weezer, amely a klasszikus hard rock előtt tisztelgett.

Bár nem mindegyik ilyen jellegű kísérletük sikerült tökéletesen, e műfaji kitekintések összességében nem tesznek rosszat a Weezer egyívású zenei világának. Cuomo a kilencvenes évek közepén, már rocksztárként beiratkozott a Harvard klasszikus zeneszerzés szakára, ugyanakkor a dalszerzői világa alig változott az elmúlt harminc évben, és még mindig azon van, hogy megírja a világ legeufórikusabb powerpop-slágerét.

A Weezer diszkográfiájának megítélése nem egységes: a legradikálisabb rajongók a második lemez, a legendák övezte 1996-os Pinkerton után lecsatlakoztak a zenekarról. Néhány évvel ezelőtt például egy seattle-i férfi 10 millió dollárt akart összegyűjteni, hogy feloszlásra bírja a szerinte jó ideje csak alibiző zenekart. Nem sokkal később a Saturday Night Live egyik szkeccsében két család azon vitatkozott össze a karácsonyi vacsoránál, hogy nem kellett volna-e feloszlatni a Weezert rögtön a Pinkerton után, de a Matt Damon által játszott családapa megszállottan kitartott amellett, hogy ezután jött csak az igazán izgalmas korszak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."