Színház

Vörös posztó

A mizantróp

Kritika

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Mindig ő jut eszembe, ha ezt a Molière-művet látom. Márpedig viszonylag gyakran látom, hiszen ez az 1666-ban bemutatott darab, amely a korabeli francia arisztokrácia őszintétlen, számító társasági érintkezését állította pellengérre, nem veszít aktualitásából. A múlt hónapban Gyergyószentmiklóson néztem meg egy mai, filmes közegbe áthelyezett változatát, most pedig az RS9 Színházban mutatták be (az Anyaszínházzal és a Jelenlét Színházzal közösen), Menszátor Héresz Attila főszereplésével és rendezésében.

Hogy az Anyaszínház és az RS9 közös előadásaira érdemes odafigyelni, azt a Budapest fölött az ég már bizonyította. (Ritkán, de még játsszák, színházi bakancslistákra erősen ajánlott.) Az egy sokszereplős, játékidejét és a belakott tereket tekintve is monstre előadás, a két anyag közös pontja azonban Menszátor Héresz Attila és Csáki Rita, akik most a mindössze háromszereplősre sűrített A mizantrópban ketten együtt öt szerepet játszanak.

A látványvilág meghatározó színe a piros. Vöröslik a háttér, vörös a raklapokból összeállított, bakelitlemezekkel dekorált bárpult, piros a szőnyeg, a retró tárcsázós telefon és Alceste nadrágja is, hiszen ő maga a szembeszökő provokáció. Nem tűri a képmutatást, a mellébeszélést, megcsömörlött a társasági élettől, nem hajlandó alkalmazkodni a bevett szabályokhoz. Kérlelhetetlen szigorúsága és morális felsőbbrendűsége azonban léket kap, ha szerelméről, Célimène-ről van szó. Az érzelmek felülírják a rációt, fölénye porlad, neki még az árulást is megbocsátja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.