Színház

Vörös posztó

A mizantróp

Kritika

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Mindig ő jut eszembe, ha ezt a Molière-művet látom. Márpedig viszonylag gyakran látom, hiszen ez az 1666-ban bemutatott darab, amely a korabeli francia arisztokrácia őszintétlen, számító társasági érintkezését állította pellengérre, nem veszít aktualitásából. A múlt hónapban Gyergyószentmiklóson néztem meg egy mai, filmes közegbe áthelyezett változatát, most pedig az RS9 Színházban mutatták be (az Anyaszínházzal és a Jelenlét Színházzal közösen), Menszátor Héresz Attila főszereplésével és rendezésében.

Hogy az Anyaszínház és az RS9 közös előadásaira érdemes odafigyelni, azt a Budapest fölött az ég már bizonyította. (Ritkán, de még játsszák, színházi bakancslistákra erősen ajánlott.) Az egy sokszereplős, játékidejét és a belakott tereket tekintve is monstre előadás, a két anyag közös pontja azonban Menszátor Héresz Attila és Csáki Rita, akik most a mindössze háromszereplősre sűrített A mizantrópban ketten együtt öt szerepet játszanak.

A látványvilág meghatározó színe a piros. Vöröslik a háttér, vörös a raklapokból összeállított, bakelitlemezekkel dekorált bárpult, piros a szőnyeg, a retró tárcsázós telefon és Alceste nadrágja is, hiszen ő maga a szembeszökő provokáció. Nem tűri a képmutatást, a mellébeszélést, megcsömörlött a társasági élettől, nem hajlandó alkalmazkodni a bevett szabályokhoz. Kérlelhetetlen szigorúsága és morális felsőbbrendűsége azonban léket kap, ha szerelméről, Célimène-ről van szó. Az érzelmek felülírják a rációt, fölénye porlad, neki még az árulást is megbocsátja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.