Színház

Vörös posztó

A mizantróp

Kritika

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Mindig ő jut eszembe, ha ezt a Molière-művet látom. Márpedig viszonylag gyakran látom, hiszen ez az 1666-ban bemutatott darab, amely a korabeli francia arisztokrácia őszintétlen, számító társasági érintkezését állította pellengérre, nem veszít aktualitásából. A múlt hónapban Gyergyószentmiklóson néztem meg egy mai, filmes közegbe áthelyezett változatát, most pedig az RS9 Színházban mutatták be (az Anyaszínházzal és a Jelenlét Színházzal közösen), Menszátor Héresz Attila főszereplésével és rendezésében.

Hogy az Anyaszínház és az RS9 közös előadásaira érdemes odafigyelni, azt a Budapest fölött az ég már bizonyította. (Ritkán, de még játsszák, színházi bakancslistákra erősen ajánlott.) Az egy sokszereplős, játékidejét és a belakott tereket tekintve is monstre előadás, a két anyag közös pontja azonban Menszátor Héresz Attila és Csáki Rita, akik most a mindössze háromszereplősre sűrített A mizantrópban ketten együtt öt szerepet játszanak.

A látványvilág meghatározó színe a piros. Vöröslik a háttér, vörös a raklapokból összeállított, bakelitlemezekkel dekorált bárpult, piros a szőnyeg, a retró tárcsázós telefon és Alceste nadrágja is, hiszen ő maga a szembeszökő provokáció. Nem tűri a képmutatást, a mellébeszélést, megcsömörlött a társasági élettől, nem hajlandó alkalmazkodni a bevett szabályokhoz. Kérlelhetetlen szigorúsága és morális felsőbbrendűsége azonban léket kap, ha szerelméről, Célimène-ről van szó. Az érzelmek felülírják a rációt, fölénye porlad, neki még az árulást is megbocsátja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.