A háborúban született állam: Izrael már létrejöttének másnapján harcban állt

Külpol

Hosszú volt az út, amíg David Ben-Gurion, utóbb az ország első miniszterelnöke, 1948. május 14-én Tel-Aviv akkori szépművészeti múzeumának épületében deklarálta a független Izrael Állam létrejöttét. Tette mindezt néhány órával azelőtt, hogy a Brit Királyi Haditengerészet utolsó hajói is kifutottak Haifa kikötőjéből.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2023. május 18-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

A cionista mozgalom, amely meghirdette a zsidók visszatérését Palesztina földjére, sokáig nem is álmodhatott erről. A Jisuvnak nevezett palesztinai zsidó közösség egymást váltó nagyhatalmak fennhatósága alatt élt és gyarapodott. Az I. világháború nyomán széteső Oszmán Birodalom helyébe lépő antanthatalmakat, mindenekelőtt a Palesztinát megöröklő és népszövetségi mandátumterületként birtokló briteket kötötte saját ígéretük is. Az 1917 végén kelt Balfour-nyilatkozatban (azaz a külügyminiszter által Walter Rotschild bárónak írt levélben) a már ott élő népek önrendelkezési jogainak garantálása mellett azt is vállalták, hogy otthont biztosítanak a zsidóknak, akiket a 19. század vége óta – főleg Európa keleti felén, kivált Oroszországban – erősödő üldöztetés, pogromok, tömeggyilkosságok sújtottak. Az oroszországi forradalmak, illetve polgárháború antiszemita vérengzését óriási menekülthullám követte. A zsidó tömegek Palesztinába áramlása pedig az 1920-as, 1930-as években átírta a lakossági arányokat. Az Oroszországból menekülőket később a nácik által fenyegetett zsidók követték.

A briteknek ugyanakkor számolni kellett az erősödő (és az I. világháború utolsó szakaszában általuk is kihasznált) arab nacionalizmussal, a zsidó bevándorlás miatt erősödő lokális antiszemitizmussal is. A zsidó telepek megtámadását, az időről időre ismétlődő arab lázongásokat, pogromokat nem hagyta válasz nélkül a zsidó közösség sem: 1921-ben létrejött saját önvédelmi alakulatuk, a Hagana (Védelem), amely később az izraeli hadsereg alapja lett.

D817-121

 
Zsidó katonák a brit hadseregben menetelnek Tel Avivban
Fotó: Government Press Office

Megoldatlan konfliktusok

A mind nagyobb számban érkező zsidókkal és a gyarmatosító britekkel szembeni elégedetlenség vezetett a palesztinai arabok 1936–1939-es elhúzódó, rengeteg áldozattal járó felkeléséhez. A britek ezt részben a Hagana segítségével verték le, s a felkelés túlélő vezetői, aligha véletlenül, a náciknál kaptak menedéket, s néha kiképzést. Az emigrációt választotta Hadzs Amin al-Huszeini jeruzsálemi főmufti is, aki később – a berlini rádióban mondott uszító szónoklatai mellett – a balkáni muszlimok körében verbuvált SS-alakulatok toborzásában is jeleskedett.

Az újabb világháború árnyékában aztán a britek – leginkább a Brit Birodalom fennhatósága alatt élő, nem csekély létszámú (egyiptomi, szudáni, iraki, palesztinai, transzjordániai) arab lakosság lojalitásának visszaszerzéséért – engedni kényszerültek. A londoni kormány 1939-ben nyilatkozatban korlátozta a zsidók bevándorlási lehetőségeit: az ún. fehér könyv szerint a következő öt évre összesen 75 ezer ember kaphatott csak letelepedési engedélyt; limitálták a földvásárlási lehetőségeket is, és megígérték, hogy 10 éven belül izraeli–arab közös kormányzású független államot hoznak létre Brit Palesztinában. A brit hintapolitika azonban kudarcba fulladt: miközben az arabok számára már kevés volt minden engedmény (idővel mind gyakoribbak lettek a náci Németország támogatta britellenes arab megmozdulások, sőt felkelések a Közel-Keleten), a náci zsidóüldözések idején született, a kívülállók számára is embertelennek tűnő bevándorlási korlátozások a zsidó közösség lojalitását is kikezdték. Ráadásul a 30-as évekre a cionista mozgalmon belül is megjelent egy radikálisabb, maximalista szárny, a Ze’ev Zsabotyinszkij revizionista cionista vezető által életre hívott Irgun Cvai Leumi (eredetileg: Hagana Bét), amely igencsak hajlott az erőszak aktív, megelőző célú alkalmazására. Idővel e szervezetből vált ki egy még radikálisabb, egészen egzotikus ideológiák mozgatta szárny, a Lohamei Hérut Jiszráél (Lehi), amely a II. világháború alatt sem állt le a brit hivatalos közegek és katonák elleni merényletekkel. Mindeközben a palesztinai zsidó közösség számos tagja (mint például a Palmah brigád) brit kötelékben maga is részt vett a szövetségesek náciellenes harcában.

Utóbb a zsidó közösség felháborodását csak fokozta, hogy a háború megnyerése után a britek a holokauszt szörnyűségeinek tudatában sem enyhítettek a bevándorlási politikájukon, az arab népesség viszont azt figyelte mind nagyobb riadalommal, hogy a zsidók aránya Palesztinában megközelíti a lakosság egyharmadát. Mivel palesztinai arabok, zsidók és britek kölcsönös bizalmatlansággal, sőt ellenségesen tekintettek egymásra, az eredmény véget nem érő erőszakhullám lett. Lázongások, összetűzések, gerillaakciók követték egymást, és a britek elleni akciókban nemcsak radikálisabb, terroristának nevezett csoportok vettek részt, hanem a Hagana is. A legnagyobb visszhangot talán az 1946. július 22-i merénylet váltotta ki: ekkor a jeruzsálemi King David Hotel egyik szárnyát robbantották fel, ahol a palesztinai brit adminisztráció vezetése is helyet kapott. Az Irgun számlájára írt – és a Jisuv vezetői által mélyen elítélt – szörnyű tömeggyilkosságnak 91 halottja és 46 sebesültje között britek, zsidók, arabok egyaránt voltak. Az akciót kemény megtorlás követte, a következő években az elfogott zsidó militánsok közül majd tucatnyian végezték bitófán.

A megoldhatatlannak tűnő konfliktus is arra sarkallta a briteket, hogy távozzanak a térségből. Ehhez előbb rendezniük kellett volna a terület sorsát, de ez nem sikerült. A háború után létrejött ENSZ végül a maga hatáskörében intézte volna el a mandátumterület dolgát: az 1947. november 29-én elfogadott 181. számú felosztási határozat egy zsidó és egy arab állam létrehozásáról rendelkezett, míg a mindhárom nagy monoteista vallás által egyaránt szent városnak tekintett Jeruzsálemnek semlegesnek kellett volna maradnia.

 
Ben Gurion aláírja a Függetlenségi  Nyilatkozatot (Tel Aviv, 1948. május 14.)
Fotó: Government Press Office (Israel)

Az ENSZ-tervezet csak a palesztinai zsidók tetszését nyerte el, kivéve persze azokét, akik már ekkor is saját maximalista céljaikat akarták megvalósítani. Az itt élő palesztinok és a szomszédos (az Arab Ligába tömörülő) államok azonban mereven elzárkóztak e tervtől; jellemző, hogy a már 1947-ben is létező hat arab állam szavazott csak a 181. cikkely elfogadása ellen. Az addig alacsony intenzitású katonai konfliktus hamarosan véres, de még mindig leginkább gerillataktikával, rajtaütésekkel, terrorakciókkal, robbantásokkal vívott, sokszor kegyetlen mészárlásokkal kísért, a civil lakosságot sem kímélő polgárháborúba fordult át, amit a britek érdeklődve, de passzívan figyeltek.

Kezdetben az Arab Liga pénzügyi és néhány önkéntes kvázi hadsereg (Arab Felszabadítási Hadsereg, A Szent Háború Hadserege) fegyveres támogatását élvező palesztinai araboknak állt a zászló, de 1948 tavaszára a zsidó fegyveres erők (a Hagana, a Palmah, az Irgun, a Lehi) átvették a kezdeményezést. Ekkor már nemcsak a zsidóknak ítélt terület átvételéről volt szó, hanem a megbízhatatlannak ítélt arab lakosság erőszakos akciókkal, néha tömeges gyilkosságokkal kísért elűzése is cél volt.

A legnagyobb visszhangot kiváltó esemény az 1948. április 9-én Deir Jászin településen az Irgun és a Lehi fegyveresei által elkövetett, 100–120, zömmel nem harcoló arab civil életét követelő vérengzés volt.

Mindez páni félelmet váltott ki az arab lakosság körében, és tömeges meneküléshez vezetett. Felhorgadt a bosszúvágy is, amelynek például egy lemészárolt zsidó egészségügyi konvoj, majd a transzjordániai Arab Légió és a helyi arab irreguláris erők által ostromolt kelet-galileai (utóbb ciszjordániai) Kfar Etzion zsidó telep (kibuc) 127 lakója esett áldozatul – utóbbiak pontosan egy nappal a zsidó állam függetlenségének kikiáltása előtt.

A frissen megalakult Izrael Államot a britek végső kivonulását követő napon, május 15-én megtámadták arab szomszédjai. A több mint 9 hónapig húzódó katonai konfliktus során az előzetesen sokak által leírt zsidó állam és a Hagana, a Palmah, az Irgun, a Lehi integrálásával létrejött egységes hadsereg, az Izraeli Védelmi Erők sikeresen szállt szembe a támadókkal. Izrael a háború végére kiterjesztette a fennhatóságát a korábban az arab félnek ítélt területekre is. Az egykori palesztin mandátumterületből arab kézen ezután csak a komoly katonai kudarcot elszenvedő Egyiptomhoz került Gázai övezet, illetve az ügyesen lavírozó Transzjordánia által annektált Ciszjordánia és Kelet-Jeruzsálem maradt – ezeket majd az 1967-es háborúban foglalja el Izrael.

D819-091

Fiatalok a Haganában
Fotó: Government Press Office 

Nehéz örökség

A történetírásban jó ideje vita tárgya, hogy mennyire volt szükségszerű Palesztina megosztása, és – bár az etnikai tisztogatás szót a történészek többsége kerüli – az arab lakosság jó részének elűzése. Meg kell jegyezni, hogy az arabok meneküléséhez maguk a támadó arab hatalmak is hozzájárultak, amikor távozásra, a hadműveleti terület elhagyására szólították fel az arab lakosokat, miközben hangoztatott céljuk a zsidók tengerbe szorítása volt.

Az 1948 májusa után zajló harcok során a civilek ellen elkövetett atrocitások azért sújtották gyakrabban a palesztinai arabokat, mert az izraeli előrenyomulás miatt az ő településeik estek el sorra. A palesztinai arab fegyveresek saját erőből egyetlen zsidó települést sem tudtak elfoglalni, és a háború második fázisában az átmenetileg offenzívában lévő szír, egyiptomi és (transz)jordániai erők is csupán néhány zsidó települést tudtak lerohanni.

A háború nyertese az eredeti terület bő háromnegyedét magába foglaló zsidó állam, és az átmenetileg (19 évre) jelentősen megnövekedett jordániai Hasemita Királyság lett.

A palesztinai arab lakosság meg a fő vesztes, hiszen a változó becslések szerint akár háromnegyed millióan is földönfutóvá váltak. A palesztin szóhasználattal nakba (magyarul: katasztrófa) során a végül Izrael Államhoz került részeken élő arab lakosság mintegy 80 százaléka vált menekültté, s ezzel a megnövekedett területű Izrael Állam 1949-re etnikailag zsidó többségűvé vált. Ezen állapot megőrzéséért mindent meg is tettek, az ENSZ makacsul ismétlődő felhívásai ellenére máig sem engedték vissza az arab menekülteket – bár egy idő után nem is lett volna hová hazatérniük.

Ettől fogva a Közel-Kelet több mint hét évtizede húzódó konfliktusában az izraeli és a palesztin nemzeti identitás legfontosabb elemévé egyaránt a „visszatérés” gondolata vált. Az izraeli kormány a zsidóság és a terület sok évezredes kapcsolatára alapozva a világ minden részéről bátorította a zsidókat a bevándorlásra, a régen várt hazatérésre (alija). Igen sokan éltek is ezzel. A bevándorlók jelentős része már 1948 előtt is Kelet-Közép-Európából érkezett, ezen belül is Magyarországról; 1945 és 1950 között az antiszemita kurzust és a holokausztot túlélt 13 ezer magyar zsidó választotta új hazájául Izraelt. A főként Gázába, illetve Ciszjordániába (és Libanonba, Szíriába stb.) kényszerült palesztinok meg a saját elveszített házaikba és hazájukba szerettek volna visszatérni – mindhiába.

Noha Izrael a jó két évtizede lezajlott második intifáda után felszámolta a Gázai övezetben létrehozott zsidó telepeket, ugyanez nem történt meg Ciszjordániában, sőt az ott kialakult telepek lakossága azóta is folyamatosan nő. Ez pedig egyre valószínűtlenebbé teszi, hogy a két párhuzamosan létező államról szóló, évtizedek óta napirenden tartott rendezési terv valaha is megvalósuljon. Ráadásul időközben Izrael nagy és erős, megkerülhetetlen politikai, gazdasági, katonai hatalommá vált – előbb-utóbb mégis szembe kell néznie a születése óta hurcolt problémáival.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.