A Kreml parancsára - Doppingbotrány Oroszországban

Külpol

Éppúgy, mint a Szovjetunió idejében: központi irányítással, titkos­szolgálati részvétellel. A cél is ugyanaz: átverni a világot. Elhitetni mindenkivel, hogy továbbra is ez a világok legjobbika.

Néhány hete Vlagyiszlav Inozemcev közgazdász, Dmitrij Medvegyev egykori tanács­adója figyelmet érdemlő írást közölt az orosz doppingbotrányról. Határozottan visszautasította azt a moszkvai mentegetőzést, miszerint nem csak az orosz sportolók doppingolnak, nincs tehát e történetben semmi kivételes. Inozemcev úgy látja, a most kibontakozó eseményekben az orosz politika alapját adó hazugság és képmutatás válik nyilvánvalóvá. „Meglehet, néhány év múlva azt fogjuk hallani, hogy a doppingtörténet egyike volt az orosz titkosszolgálat legsikeresebb műveleteinek. Szervezőit titkos rendelettel fogják kitüntetni és előléptetni, kilétükről az elnök egy csésze tea mellett, a kamerák előtt tájékoztat majd bennünket, ahogyan egyszer már tette a Krímben feltűnő »udvarias emberekről« is”. „Az orosz cáfolatoknak nem szabad hinni: a csalás az állami politika rangjára emelkedett. Minden, a külföld által felhozott bizonyíték rutinszerűen azzal nyer cáfolatot, hogy ők nem szeretnek minket” – zárja szomorú sorait a kitűnő közgazda.

Putyin felturbózza az olimpiai lángot is

Putyin felturbózza az olimpiai lángot is

Fotó: Jurij Kocsetkov / MTI/EPA

Kétségtelen: nem csak orosz sportolók doppingolnak. Nem is Oroszország az egyetlen olyan ország, ahol az állam által támogatott és irányított doppingprogram segítette a nemzet sportteljesítményének fokozását. Elég egy pillantás az 1972 és 1988 közti olimpiák éremtáblázatára: az NDK sportolói háromszor (Montreal, 1976, Moszkva, 1980 és Szöul, 1988) az éremtáblázat második, míg egyszer (München, 1972) a harmadik helyén végeztek. Marcus Noland, a Peterson Institute for International Economics alelnöke és kutatási igazgatója szerint a keletnémet sportolónők legalább 17 százaléka a doppingnak köszönhette olimpiai érmes helyezését. Noland modellje – mely a korábbi olimpiai teljesítményt, az ország népességszámát és GDP-jét, s pár egyéb paramétert vesz statisztikai számításainak alapjául – meglehetős pontossággal prognosztizálja egy-egy ország várható olimpiai eredményességét. A kutató a londoni olimpia előtt is elkészítette előrejelzését. Az orosz csapat 4–16 éremmel többet szerzett, mint azt Noland jósolta: csakhogy doppingvétség miatt azóta 11 orosz sportolót fosztottak meg londoni érmétől. Vagyis a modell felettébb pontosnak bizonyult – és talán arra is használható, hogy jelezze az anomáliákat.

A doppingolás történetét kutató Jean-Pierre de Mondenard szerint Moszkva már a szovjet korszakban is élen járt a nemtelen eszközök használatában. Azóta, hogy a Szovjetunió 1952-től részt vesz az olimpiai játékokon, a szovjet farmakológia sokat tett sportolóinak sikeréért. Moszkva a hidegháború, de a 70-es évek enyhülése idején is sporteredményeivel akarta igazolni fölényét a nyugati világgal, mindenekelőtt az Egyesült Államokkal szemben. És ebben derekasan helyt­állt – még ha nem is mindig tiszta eszközökkel. A szovjet sportolók 1952 és 1988 között hatszor – Melbourne-ben (1956), Rómában (1960), Münchenben (1972), Montrealban (1976), Moszkvában (1980) és Szöulban (1988) – az éremtáblázat élén végeztek, míg a további három olimpián, Helsinkiben (1952), Tokióban (1964) és Mexikóvárosban (1968) az Egyesült Államok mögött másodikok lettek. Mondenard szerint Moszkva mindvégig élt a dopping nyújtotta lehetőségekkel. Az 50-es, 60-as években ez mindenekelőtt tesztoszteron bevitelét jelentette; Mondenard úgy véli, nagyrészt ennek köszönhető, hogy a 60-as évek végén a női világrekordok 60 százalékát szovjet sportolók tartották. A 70-es évektől aztán jöttek az anabolikus szteroidok, s innentől beszélhetünk a doppingolás állami rendszeréről. Montrealban és Szöulban a szovjet delegáció már külön helyszíni laboratóriumot állított föl sportolói ellenőrzésére. Ennek egyetlen feladata volt: azt vizsgálta, hogy a verseny idejére kiürültek-e a sportolók szervezetéből a tiltott szerek.

A Szovjetunió összeomlása a dopping terén is új időszámítást nyitott. Az önállóvá vált Oroszországnak kisebb gondja is nagyobb volt a sportnál, s a 90-es években amúgy sem legyőzni szerette volna a Nyugatot, inkább csatlakozni hozzá. Ennek ellenére kisebb-nagyobb kilengések ekkor is voltak. Bebizonyosodott például, hogy az atlantai olimpián (1996) az orosz sportolók bromantant használtak, ám mivel ez az Oroszországban előállított szer nem szerepelt a tiltólistán (csak 1997-től), nem diszkvalifikáltak senkit. Az állami odafigyelés apadása egy idő után megmutatkozott az orosz olimpiai csapat eredményességében is. Míg az első, a Szovjetunió felbomlását követő olimpián, Barcelonában a FÁK-térség országait egyesítő csapat megőrizte az éremtáblázat első helyét, a következő olimpiákon az immár önállóan induló orosz csapat egyre lejjebb csúszott. Az atlantai és sydney-i (2000) második hely után Athénban és Pekingben a harmadik, a 2012-es londoni olimpián pedig – először a játékok történetében – csupán a negyedik hely jutott. Hasonló volt a tendencia a téli játékokon is: a nyolc első helyből hetet a szovjet korszakban értek el a sarló-kalapácsos sportemberek, míg az orosz válogatott az 1992 és 2010 között megrendezett hat téli olimpián mindössze háromszor tudott az éremlistán dobogós helyhez jutni (és ebben benne van az 1994-es győzelem is). A szocsi téli olimpiát megelőző, 2010-es vancouveri játékokon az orosz csapat minden idők legrosszabb teljesítményével az éremtáblázat tizenegyedik helyére esett vissza. A 2008-as globális válság után jelentkező gazdasági és politikai nehézségek mellett nyilván ez is, és a későbbi londoni fiaskó is közrejátszhatott abban, hogy a Kremlben megérett az elhatározás: ideje fordítani e helyzeten.

Rejtélyes halálesetek

Már Putyin második, 2004-ben induló elnöki ciklusától látható volt az igyekezet, amivel a Kreml megpróbálta nagyszabású rendezvényekkel „tagolni” az oroszországi politikai időt, vagyis azt a képzetet kelteni, hogy valami mégiscsak történik az országban. Nem volt ez egyszerű feladat azok után, hogy a hatalom felperzselte a politika minden fontos nyilvános terét. Ebben a helyzetben jó megoldásnak tűnt nagyszabású – komoly beruházásokat, szervezőmunkát és persze lenyúlási lehetőségeket biztosító – rendezvények szervezése. Ezek s a rájuk való izgatott, közös készülődés önmagában is remek cirkusz a tömegeknek; de rájuk hivatkozva azt is elő lehet adni, hogy Oroszország mennyire fontos és jelentős szereplője a nemzetközi életnek. 2006-ban Szentpétervár adott otthont a G-8-ak találkozójának, ekkor valósággal kifényezték a várost és környékét. Néhány évvel később nagyszabású nemzetközi finn-ugor találkozót szerveztek Udmurtiában, aztán 2012-ben az ázsiai és csendes-óceáni térség országainak vlagyivosztoki csúcstalálkozója következett. Kazany 2013-ban Universiadét rendezett, egy évre rá pedig már a szocsi téli játékok, minden idők legdrágább olimpiája csempészett melegséget az orosz keblekbe. 2018-ban pedig jön a labdarúgó-világbajnokság!

A sportrendezvényeknél azonban nem elég a szervezői teljesítmény, szükség van versenysikerekre is. Már jó ideje több forrásból is tudható, hogy e cél érdekében nemcsak államilag irányított doppingprogramot indítottak el Moszkvában még 2010–11 környékén, de azokat a szervezeteket is bevonták ebbe, amelyeknek épp a versenyek tisztaságának megőrzése lett volna a feladata. A World Anti-Doping Agency (WADA) már 2015 novemberében terjedelmes jelentést tett közzé, amelyben az orosz doppingellenes ügynökség, a RUSADA működésével kapcsolatban számos hiányosságot tárt fel és komoly vádakat fogalmazott meg. Ennek nyomán a RUSADA igazgatója, Grigorij Rodcsenkov és igazgatóhelyettese, Tyimofej Szobolevszkij – a kormányzat nyomására – rövid időn belül távozott is posztjáról. Néhány hónappal később, idén februárban – alig tíznapnyi különbséggel – váratlanul meghalt az iroda végrehajtó tanácsának volt elnöke, Vjacseszlav Szinyev és az ügynökség korábbi ügyvezető igazgatója, Nyikita Kamajev. E rejtélyes halál­esetek csak tovább erősítették a RUSADA-val szembeni bizalmatlanságot és a gyanút, hogy maga az államapparátus is érintett lehet. Az orosz doppingbotrányt épp ez teszi egyedivé. Nem az történt ugyanis, hogy egy versenyző és edzője, vagy valamely sportági szövetség – afféle magánvállalkozóként – megpróbálta kijátszani a doppingellenőröket. De még csak nem is az, hogy az állam a gyógyszerkutatások támogatásával megpróbált a doppingszabályok elé vágni. Amikor az orosz állam titkosszolgálati közreműködéssel a vizeletmintákat manipulálta, a doppingellenőrzés nemzetközileg auditált nemzeti intézményét hekkelte meg. Ez új minőség a globális doppingolásban: egy állam a saját maga által vállalt nemzetközi kötelezettségeit szegi meg. Oroszország ugyanis 2006-ban csatlakozott ahhoz az UNESCO-konvencióhoz, amely aláíróit a dopping elleni fellépésre kötelezi, magát a RUSADA-t, a WADA szabályait betartó nemzeti irodáját is ennek részeként állította fel Moszkva. Azt pedig, hogy a RUSADA a doppingellenőrzés nemzetközi előírásaiból bohóctréfát csinált, nemcsak azért tudjuk, mert a szervezet időközben az Egyesült Államokba menekült egykori igazgatója, Grigorij Rodcsenkov részletesen beszámolt róla a The New York Times-nak. A vizeletmintákat tartalmazó edénykék feltörését a WADA független vizsgálata megerősítette – ennek nyomait ugyanis kimutatták. Sőt, azt is megállapították, hogy a kicserélt vizeletminták DNS-e sem egyezik meg minden esetben.

A fő kérdés mindezek után már nem is az, hogy az orosz válogatott milyen összetételben vehet részt a riói játékokon. Hanem az, hogy meddig marad a doppingellenőrzés a sportélet közegében. Amíg ebben nem lesz változás, abszurditás azt várni, hogy a dopping elleni fellépés hatékony és következetes lesz. Az pedig egyelőre végképp nem látszik, hogy Oroszország miképp tud ebből a botrányból kikeveredni. A mindent tagadás taktikája aligha jó eszköz erre.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.