Interjú

„A Nyugat ebben is erősebb lesz”

Tálas Péter biztonságpolitikai szakértő az ukrajnai háború új fejleményeiről

Külpol

Bár Ukrajna kilátásai sokkal jobbak, mint akár tavasszal, Oroszországról pedig mindinkább az agyaglábakon álló óriás juthat az eszünkbe, hosszan elhúzódó konfliktusra kell felkészülni. Aligha békével köszönt be majd a tavasz.

Magyar Narancs: Kilenc hónapja kezdődött Oroszország Ukrajna elleni agressziója. Mennyiben változtatta meg a nemzetközi viszonyokat?

Tálas Péter: A háborúról fontos elmondani, hogy ez egy poszthegemoniális konfliktus. Létrejötte mindenekelőtt annak tudható be, hogy az amerikai és általában a nyugati hatalmi képességek relatíve meggyengültek, az Egyesült Államok is visszavonul vagy visszavonulni kényszerül a világ számos helyéről. Ezt igyekeznek kihasználni a status quót megkérdőjelező hatalmak, amelyek meg akarják változtatni az általuk egypólusúnak érzékelt és Amerika által dominált világrendet. Ebben az általuk elképzelt többpólusú világrendben minden egyes pólus szeretne magának befolyási övezetet vagy érdekszférát létrehozni. A kettő között az a különbség, hogy míg az utóbbit erőszakkal vagy erőszakkal való fenyegetéssel hozzák létre, addig a befolyási övezetet inkább soft power eszközökkel, gazdasági, pénzügyi módszerekkel, nyomásgyakorlással, kedvezményekkel alakítják ki.

Mindez globálisan és regionálisan is érvényesül immár bő két évtizede. A status quo megkérdőjelezését mindenki a maga módján végzi – ki katonailag, ki diplomáciailag, ki a gazdaság, a kereskedelem révén. Ez látszik az amerikai–kínai kereskedelmi háborúban, Irán közel-keleti térnyerésében, 2014-től pedig az oroszok részéről Ukrajnában. Mostanában mindenki Tajvant emlegeti a következő potenciális poszthegemoniális konfliktus terepeként. Az Egyesült Államok például jó alkalomként tekint a mostani háborúra, hogy az összes többi kihívójának, a status quo megkérdőjelezőinek üzenjen. Washington azért áll ki ennyire erőteljesen Ukrajna mellett, hogy letörje Oroszország ez irányú ambícióit. Ha őket vissza lehet szorítani, az valószínűleg mások kedvét is elveszi az efféle kísérletektől.

MN: Ha Oroszországnak volt is ilyen szándéka, ez az elképzelése egyelőre fordítva sült el, a presztízse, befolyása csekélyebb, mint az elmúlt években volt.

TP: Európában az érdekérvényesítésben, legalábbis 1995 után, nem a háború volt a módi, ezért másokkal együtt úgy gondolom, hogy az Ukrajna ellen indított háború Oroszország gyengeségét bizonyítja. Oroszországnak nincs pénze, gazdaságilag gyenge, nem is vonzó példa szomszédai számára, nincs modellértéke, így maradt a háború, mint ultima ratio. Az európaiak között akadnak, akik azt mondják, hogy ez Amerika háborúja, de ez nem így van. Bár tekinthetjük afféle proxy konfliktusnak, de nem csupán Amerika, hanem Európa részéről is. Európa egyik legfontosabb célja, hogy az érdekszféra-politika ne térjen vissza – ehhez ugyanis katonai erőre, erőkivetítési képességre van szükség, amivel viszont nem rendelkezik az EU. Egy többpólusú, érdekszférákra bomló világban az EU katonai képességek híján lemarad a versenyben, és a jelenleginél is erősebben Amerikára szorulna. Éppen ezért Európa számára kulcsfontosságú, hogy megbukjon ez az oroszok által folytatott politika, és a kedvük is elmenjen tőle. Az is fontos, hogy az eszközök, amelyeket használni tud, a fegyverekkel, pénzzel való támogatás, a szankciók legitim módszerek maradjanak a következő években is. Úgy tekintsen a világ az Európai Unióra, hogy nem nagyhatalom ugyan, de katonai képességekkel, eszközökkel fel tudja ruházni szövetségeseit, a szankciókkal pedig képes elrettenteni az agresszort a háborús politikától.

MN: Miközben az oroszok a hátország rakétázásával az ukrán civil lakosságot akarják megtörni, és – részben magyar érdekeltségű – propagandahálózatukkal próbálkoznak Európa demoralizálásával is, a Nyugat folytatja a szankciós politikát. Ki a sikeresebb ebben a kölcsönös kifárasztásban?

TP: Teljes mértékben még nem dőlt el, de minden jel arra mutat, hogy a Nyugat ebben is erősebb lesz: a legtöbb elemző szerint akkor is válságba kerül Oroszország, ha úgy zárja le ezt a háborút, hogy némely, február 24. után megszerzett ukrán területeket meg tud tartani. A szankciók amúgy nem a háború megállítását szolgálták – ezt csak mi, magyarok gondoltuk így, meg talán a németek kommunikáltak effélét. A szankció a nemzetközi diplomáciában mindig a hosszú távú politika eszköze volt. Olyankor használnak ilyet az országok, ha a közvetlen katonai beavatkozás nem választható lehetőség, de hosszú távon térdre akarják kényszeríteni az ellenfelet. A mostani helyzet azért különleges, mert a Nyugat először alkalmaz olyan szankciókat, amelyek neki is fájnak. Ha olyan szankciókat vetnének be, amelyek csak a megcélzott félnek fájnak, akkor nehéz dolguk lenne – a kölcsönös függés korában ezek nem lennének elég hatékonyak. A döntő kérdés, hogy a szankciók kinek fájnak jobban, és a számok azt mutatják, hogy már most is Oroszországnak – perspektivikusan és stratégiai szempontból pedig még inkább. Nem gondolom, hogy tönkremenne Oroszország, de sok tekintetben visszazuhan a 90-es évekbe. Jól láthatók a 2014-es, a Krím annexiója miatt meghozott szankciók hatásai is: az orosz hagyományos fegyverek a várakozásokhoz képest sokkal gyengébbek. Számos jel szerint azért, mert 2014-ben megakadt az oroszországi haderő-modernizáció, nem készült el számos tervezett új eszköz – vagy csak keveset tudtak legyártani –, amelyekhez nyugati technológia kellett volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.