Jordan B. Peterson élete és műve

Dr. Furcsa nagy utazása

Külpol

A klinikai szakpszichológusból lett konzervatív kultúrharcos már szívesen udvarol Orbán Viktor rendszerének, pedig nem is lenne szüksége rá. Lapunk megjelenésének hetében ismét Budapesten hirdeti az igét – de melyiket?

Ha valaki megnézte Jordan B. Peterson egyetemi szemináriumait a YouTube-on abból az időből, mielőtt híres lett, egy nagyszerű professzort látott, akiből árad a szakmája iránt érzett szenvedély, biztos és széles körű tárgyi tudását a klasszikus tanáralkatokra jellemző felelősségtudat támasztja meg, s olyan összeszedetten és kereken ad elő, hogy az ember legszívesebben maga is rögtön beiratkozna a University of Toronto pszichológia szakára. A professzor egyaránt szívesen elemzett bibliai történeteket és a Disney Pinokkióját, és a katedrán sem feledkezett meg róla, hogy szakmájának elsődleges célja a segítés. Sokat hivatkozott kutató volt a családon belül „öröklődő” alkoholizmus, a kamaszkori agresszió, a kreativitás és a hiperaktív figyelemzavarok témáiban, 100–120 tanulmány szerzője, több tízezer hivatkozással. Nem csak a képernyők mögött rajongtak érte. A beszámolók szerint megesett, hogy a torontói diákok megkönnyezték az utolsó órájukat a professzorral, aki Nietzsche, Jung és Piaget nézeteiből, valamint Dosztojevszkij és Szolzsenyicin nagyregényeiből gyúrt alternatívát annak a nemzedéknek, amelytől minden egyetlen karnyújtásnyira van, mégsem boldog. „Mindig csak az átkozott jogok kellenek, a felelősség sosem” – füstölgött Peterson, és talán nem csoda, hogy sokaknál rezonált az üzenete.

A kanadai Edmontonban született 1962-ben, norvég felmenőkkel rendelkező, lazán keresztény családban. A tinédzser Jordan még úgy gondolta, hogy a vallás „a tudatlanoknak, a gyengéknek és a babonásoknak való”, baloldali forradalomról ábrándozott, kedvenc szerzőjeként Orwellt dédelgette. Egyetemistaként a találkozás a „baloldali aktivistákkal” mégis kiábrándítóan hatott rá, mivel úgy tapasztalta, gondolkodásuk „a gazdagság és a siker gyűlöletéből sarjad, nem a szegények iránti őszinte törődésből”, és a szocialisták ugyanolyan meggyőződéssel hisznek a pénzben, mint a kapitalisták. Peterson egy albertai főiskolán politikatudományt és irodalmat tanult, ügy­védnek készült, és a University of Albertán még mindig politikával foglalkozott. Megszállottan érdekelte a hidegháború, és annak lélektani eredetét kutatva jutott el végül ahhoz a tudományterülethez, amelyben kiteljesedett. A McGill Universityn szerzett doktori diplomát, és a hozzá tartozó kórházban klinikai szakpszichológusként kezdett dolgozni. A mostanihoz képest unalmasabb élete lehetett. Írt egy könyvet Maps of Meaning címmel, amelyet a komolyan vehető szakmai kritika banális self-help tanácsok, amatőr filozófiai fejtegetések és a meglehetősen szabadon alkalmazott jungizmus nem túl jól megírt mixtúrájának minősített. Peterson a kreativitás kutatásában viszont jelentős tanulmányokat publikált, ezeket a pszichológiatudományban is tisztelet övezte. Amikor megismerte a nevét a világ, már 54 éves volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.