Megint vétózott a magyar kormány, most sajtóügyben

  • narancs.hu
  • 2024. június 26.

Külpol

Az Európai Unió közös nyilatkozatban ítélte volna el 81 európai médiaszolgáltató – köztük a 444.hu – kitiltását Oroszországból. 

Az Európai Unió Tanácsa május 17-én döntötte el, hogy megtilt minden műsorszórási tevékenységet az orosz RIA Novosztyinak, az Izvesztyia Médiainformációs Központnak és a Rosszijszkaja Gazetának.  Ez a tilalom június 25-én, kedden lépett hatályba. 

Az orosz állam erre válaszul szintén keddtől 81 európai hírszolgáltatónak, a magyar 444.hu mellett a német Der Spiegelnek, a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak, a spanyol El País-nak, az olasz La Stampának, a La Reppublicának, a francia Le Monde-nak és a Liberationnak, valamint a brüsszeli Politicónak, és az EUobservernek tiltotta meg ugyanígy az oroszországi szolgáltatást.

Az Oroszországi Föderáció külügyminisztériuma arra hivatkozott, hogy ezek az újságok „rendszeresen terjesztenek hamis információkat a különleges katonai művelet menetéről”.

A TASZSZ hírügynökség azt közölte, hogy a 81 európai hírszolgáltató működésének oroszországi tilalmát akkor oldja föl Oroszország, ha az Unió sem blokkolja az orosz híroldalakat.

Ezt a válaszszankciót szerette volna közös nyilatkozatban elítélni az Európai Unió, kiállva a neves európai lapok mellett. A magyar kormány vétója azonban ezt megakadályozta – írja az Euronews.

Végül Josep Borell uniós külügyi és biztonságpolitikai főképviselő adott ki nyilatkozatot az ügyben. Azt íta, az orosz hatóságok megalapozatlanul döntöttek a 81 médium ügyében, korlátozzák a hozzáférést a szabad és független információhoz, és kiterjesztik a már így is meglévő médiacenzúrát Oroszországban.

Borell a 81 médiumról azt mondta, a nemzetközileg elfogadott újságírói normák alapján működnek, tényszerű információkat adnak, az orosz embereknek is, többek között Oroszország jogellenes háborújáról Ukrajnával szemben. Az EU-ban korlátozott orosz médiumok ezzel szemben – közölte Borell – orosz hatósági ellenőrzéssel működő dezinformációs és propagandaorgánumok.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.