Orbán Tbilisziben: Senki sem meri megkérdőjelezni, hogy a választás szabad és demokratikus volt

  • narancs.hu
  • 2024. október 29.

Külpol

A miniszterelnök arról is beszélt, nem akart a kampány során Grúziába látogatni, nehogy úgy tűnjön, mintha az emberek döntését akarná befolyásolni.

Orbán Viktor kedden Tbilisziben tartott közös sajtótájékoztatót Irakli Kobakhidze grúz miniszterelnökkel. Az MTI összefoglalója szerint a magyar miniszterelnök azt mondta:

nem akart a kampány során jönni Georgiába, mert az úgy tűnt volna, mintha beavatkozna a helyi emberek döntésébe, ezért inkább megvárta a választás eredményét.

Orbán Viktor gratulált Irakli Kobakhidze választási győzelméhez, majd megjegyezte: figyelemmel kísérte a voksolás körüli vitát, valamint a nemzetközi szervezetek értékeléseit, de azt látta, hogy „senki sem meri megkérdőjelezni”, hogy ez a választás szabad és demokratikus volt.

„Magyarország egy békepárti ország Európában és nagyra értékeljük az önök erőfeszítéseit, hogy önök szintén a béke oldalán állnak. Senki sem akarja tönkretenni a saját országát és belevinni egy értelmetlen háborúba, úgyhogy mi értjük a georgiai emberek döntését, akik a béke mellett szavaztak, nálunk is így áll a helyzet” – magyarázta a magyar miniszterelnök, úgy látja, mind a kormányzópárt, mind az ellenzék elkötelezett az uniós integráció mellett.

Orbán a sajtótájékoztatón arról is beszélt, a következő napok vitáit a helyükön kell kezelni. Szerinte ezeknek a vitáknak nem érdemes jelentőséget tulajdonítani, mivel ezek szokványosak Brüsszelben, amikor a konzervatív pártok nyernek. „Az európai politikának van egy kézikönyve, egy kisokos: ha a liberális pártok nyernek, akkor demokrácia van, ha a konzervatívok nyernek, akkor nincs demokrácia” – fejtegette a miniszterelnök.

A Magyar Hang videós tudósítása szerint Orbánék Tbilisziben tartott sajtótájékoztatója az újságírói kérdések alatt végül „káoszba fulladt”, amikor a jelen lévő grúz és nemzetközi újságírók megpróbálták szembesíteni Orbánt azzal, hogy akárcsak Magyarország, Grúzia is egyre közelebb kerül Oroszországhoz, és hogy Magyarország is megszavazta a kaukázusi ország uniós csatlakozási folyamatának befagyasztását.

„Milyen kemény hölgyek!” – mondta egy ponton Orbán, majd sietve távozott a teremből.

Orbán Viktor miniszterelnök Irakli Kobakhidze miniszterelnök meghívására hétfőn utazott Grúziába utazott. A látogatás azért is különös, mert az országban sorsdöntő országgyűlési választásokat tartottak. A magyar miniszterelnök és Szijjártó Péter külügyminiszter már a hivatalos végeredmény kihirdetése előtt gratulált a kormányon lévő erőknek a győzelemhez, a kihirdetett eredményt Kobakhidze ellenzéke és az államfő azonban csalásra és a választók megfélemlítésére hivatkozva nem ismerte el. Hétfőn, amikor a magyar állami küldöttség Tbiliszibe ért, százezres tömeg tüntetett a városban, Orbán Viktort a hírek szerint fölismerték és kifütyülték a tüntetők.

(Címlapképünkön: Orbán Viktor és Irakli Kobakhidze grúz miniszterelnök közös sajtónyilatkozatot tesz megbeszélésüket követően Tbilisziben 2024. október 29-én. Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.