"A kabbala nyelvén" - Kozma György, Steiner Kristóf

  • Vári György
  • 2010. december 16.

Lélek

A népszerű kabbaláról szóló tavalyi írásunk (Megváltás és piros karkötő, Magyar Narancs, 2009. október 1.) zárlata szerint közel az idő, amikor megnyit a Budapesti Kabbala Központ. Prófétának bizonyultunk. Az egykori neoavantgardistával, jelenlegi író-kántorhallgatóval és a Viva Tv egykori műsorvezetőjével, jelenlegi újságíró-íróval beszélgettünk a fejleményekről.

A népszerű kabbaláról szóló tavalyi írásunk (Megváltás és piros karkötő, Magyar Narancs, 2009. október 1.) zárlata szerint közel az idő, amikor megnyit a Budapesti Kabbala Központ. Prófétának bizonyultunk. Az egykori neoavantgardistával, jelenlegi író-kántorhallgatóval és a Viva Tv egykori műsorvezetőjével, jelenlegi újságíró-íróval beszélgettünk a fejleményekről.

*

Magyar Narancs: Mindkettőtöknek kanyargós az életútja. A kabbala hogy talált rátok?

Kozma György: A próféták voltak az első avantgárd performerek. Mikeás meztelenül mászkált, üvöltözött és sírt, hogy felhívja a figyelmet Izrael vétkeire, Hóseás ebből a célból egy szajhát vett feleségül. Az avantgárd is "kommunikációelméleti" szempontból érdekelt, most is közölni akarok valamit. A kabbala csak búvópatakként jelenhetett meg a zsidó történelemben. Nem utasítja el a többi kultúra bölcsességét, mint az ortodox zsidóság. Materialistákhoz is szól, Istent nem személynek, hanem erőnek írja le. Zsidó tematizáltságú buddhizmus, az Ego korlátainak legyőzése. A bibliai történeteket sem történelmi elbeszélésként érti: Ádám volt az első, aki egy kozmikus erővel dialogizált. Freud, akinek a személyiség szerkezetéről szóló modellje analóg a kabbala elképzeléseivel, és Jung is tanult a kabbaláról. Az "ellenállás", a "gátlás" mind lefordítható a kabbalára, ha elfojtás helyett a szublimáció, a kreatív teremtés útjára tudunk lépni, a végtelen jóadáshoz jutunk el. Mindkét korábbi regényemet ez inspirálta, s a mostanit is.

Steiner Kristóf: Másfél évet éltem Tel-Avivban, itt kezdtem el intenzíven kabbalát tanulni. A szüleim is foglalkoztak vele, még a születésem előtt. Korábban mindketten elég balhés fiatalok voltak, füvet termesztettek a családi házunk kertjében, rendszeresen meggyűlt a bajuk a rendőrséggel. Két útkereső hippi. Kamaszkoromban apukámtól kaptam meg Martin Buber Haszid történetek című könyvét, ami, ha tetszik, szintén kabbalista "mesék" gyűjteménye. Akkor kezdtem el mélyen beleásni magam a dologba, amikor 25 évesen észrevettem, hogy gyakorlatilag felfalt a mainstream média. Semmi értelmét nem láttam annak, amit csinálok, csak azért akartam ismertté válni, hogy ezen keresztül kommunikálhassak a világgal. Mindennek tetejében váratlanul meghalt az édesanyám. Ekkor éreztem, hogy azonnal meg kell nyomnom a reset gombot. A szüleim a buddhizmusban találták meg, amit kerestek, ők hozták létre Magyarország első nagy buddhista centrumát, Tar községben. A dalai láma avatta fel az ottani szentélyt. Édesapám nagyon boldog, hogy nekem ennyit segít a kabbala, gyakran mondja, hogy ugyanannyi idős volt, mint most én, amikor egy maroknyi embert összeverbuválva megalapították a buddhista egyházat. Továbbra is érdekel a populáris kultúra, ebből élek, de igyekszem olyasmiket elvállalni, amiken keresztül csepegtethetem, amit igazán fontosnak tartok. Margaret Mitchell azt mondta, hogy a civilizáció romlásából éppen úgy lehet pénzt szerezni, mint a felépítéséből. Sajnos többet is. Amikor egyszer mostanában Londonból hazamentem, a Ludwig Múzeumban tartottam előadást a konzumkultúra hanyatlásáról. Ezzel együtt azt hiszem, egyedülállóan jó kapcsolatom van a bulvárral, adok-kapok viszony van közöttünk. Tudom, hogy eszköz vagyok a számukra, én is így gondolok rájuk. Madonna példája jól mutatja, hogy a mainstreamnek köszönhetően hogyan lehet a spirituális bölcsesség a hétköznapjaink része.

MN: Hány csoport tanul most itthon? Interneten keresztül zajlik az egész, vagy személyesen is találkoznak?

SK: Az itthoni tanulócsoport úgy indult, hogy létrehoztam egy Facebook-csoportot. Elkezdtem fordítani a hírleveleket, amiket a Kabbala Központtól kaptam, és közben elindult egy rovatom az origónál, ami alapvetően a kabbalára fókuszál. Néhány önkéntessel összeraktunk egy hazai weboldalt, szeptemberben kb. 250 ember előtt tartottuk meg a központ első magyar nyelvű előadását.Kiderült, hogy Los Angelesben él egy lány, Fogl Hanna, aki sok éve tanul kabbalát, ő lett az első magyarországi tanárunk. Az első tanfolyamon nagyjából harmincan végeztek nemrég, egy Izraelből érkező tanár is tanította őket.Én mentorként segítem őket és szervezek, azon dolgozom, hogy minél több emberhez eljusson a kabbala bölcsessége.

KGY: Pár éve tanulom és fordítom a Laitman-féle kabbalát. Hétfőn és csütörtökön reggel egy irodában találkozunk a Hunyadi piac melletti házban. Nem vagyunk sokan, mint a popkabbalisták (Madonnáék), ők "leentellektüeleznek" - joggal.

MN: Kristóf, a melegséged nem okoz problémákat? Ha jól tudom, a Kabbalah Centerben ennek nem egyértelmű a megítélése.

SK: Bizonyos kabbalista iskolák ellenzik a homoszexualitást, de ezek modern belemagyarázások, kevés közük van az évezredes bölcsességekhez. A kabbala nem anynyira nemeket különböztet meg, mint befogadó és adakozó pólusokat. Ez pedig - bár alapvetően a női a "vevő" és a férfi az "adó" -, minden kapcsolatban jelen van Két férfi vagy két nő között is. A kabbala szerint nagyon egyszerű eldönteni, mi a jó, és mi a rossz: amit teszel, az szeretetet és egységet teremt, vagy diszharmóniát és távolságot? A szex az adakozás egyik legintimebb módja, semmi rossz nincs benne, akkor sem, ha azonos neműek művelik.

KGY: A csoporton belül a férfiak átkarolják egymást, a férfiak közti nem erotikus érintés (mint gyerekkorban az apáé), segít, hogy férfinak érezd magad. Ezért csak házas tagokat fogadnak hosszú távon. Szerb Antal, akinek az ilyenfajta apai érintés hiánya és a homoerotikus vonzalom kísértése komoly probléma volt, Ritoók Emmán és Tormay Cécile-en keresztül megismerkedhetett Tábor Béla körében a kabbalával. Nekem Ritoók, Tormay és Szerb is a rokonom volt, emiatt is érdekel ez. A csoportban sok emberrel amúgy kevés témánk lenne, s ezért hangolhat össze ez a transzferencia. A pszichoanalízis ezt ismeri, lehet, hogy az ugyanolyan jó. Lehet, hogy nem is igaz az egész, de mindenesetre hat. Az is lehet, hogy a kabbala nyelvén mondható el az igazság, és akkor mégis a zsidóknak volt igazuk... Ez egyébként amolyan antináci mozgalom is, csomó náci tanul Laitmannál, aki segít nekik leszokni a náciságról. Több száz palesztin tanítványa is van. Egy baj van a dologgal, hogy nem tud tartósan megfogni. Ha jól vagy, akkor minek gyere többet...

MN: A populáris kabbala két iskolája sok mindenben vitatkozik egymással.

KGY: Tisztelem Kristófot, voltam néhány előadásukon. Ami a Kabbalah Centert általában illeti, az a bajom velük, hogy külsőségekkel is foglalkoznak. Az ortodox zsidók szerint a parancsok mechanikus végrehajtása juttat el az egységhez, így tudjuk befolyásolni a világot, Bergék (a "populáris" kabbalisták - a szerk.) szerint a karkötőként viselt vörös fonallal és hasonlókkal. Laitman értelmezése szerint semmilyen hatással nem vagyunk a külső világra, ami valójában nem is létezik. Pénzért tanítani sem illik a kabbalához.

SK: A vörös sok kultúrában a veszély színe. A fonal eredetileg fehér, azzal, hogy vörösre festik, olyan lesz, mint a modern orvostudomány vakcinái: amikor valaki egészséges, egy kis vírussal teszik még ellenállóbbá. Nekem azért fontos, mert emlékeztet arra, amit tanulok. Tisztelem Laitman követőit, mindnyájan ugyanazt keressük. Az ok, amiért nem náluk kötöttem ki, a kabbala egyik legfontosabb tanítása: ne ítélkezz. Laitman nemegyszer deklarálta, hogy Rav Berg "bukott kabbalista", és a Kabbala Központ "nyerészkedik". Nálunk viszont senki semmi rosszat nem mond róla, sokan tőlünk hozzájuk is járnak. A mi világunkban a pénz fontos energiát képvisel: úgy éljük meg, hogy amiért nem adunk ki pénzt, az kevésbé becsülendő. A tanfolyamok nem drágák. Ha valaki képes rá, hogy egy doboz cigarettára vagy a fodrászra szánt pénzt kicsit átcsoportosítsa saját lelki fejlődéséért, már tett egy lépést. A Kabbala Központ nonprofit szervezet, minden befolyó pénzt arra fordít, hogy újabb csoportokat indítson, könyveket nyomtasson, központokat hozzon létre. Ha Magyarországon ingyenes volna a tanfolyam, nem tehetné meg, hogy kéthetente Budapestre repíti a tanárokat. De akinek egyszerűen nincs pénze, azt sem küldik el. A központokban van ingyen használható könyvtár, minden meditáció és sok előadás is ingyenes. Amiért pénzt kér a központ, az olyan, amit nem tud pénz nélkül megoldani.

Figyelmébe ajánljuk