Interjú

„Csak fogni tudtam a fejem”

Mihalik Enikő szupermodell

Lélek

Békéscsabán született, 15 éves korában, szinte véletlenül fedezték fel, s a legnagyobb márkák arca lett a kezdetektől. Férjével, Korányi Dáviddal, a Fővárosi Önkormányzat városdiplomáciai csoportjának vezetőjével az első gyereküket várják – New Yorkban. A pályájáról, a szakmai kiszolgáltatottságról és az emberi nyitottságról beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Milyen most New York?

Mihalik Enikő: Most kezd visszatérni önmagához. Az első hullám nagyon félelmetes volt, főleg annak, aki ismeri a város dinamikáját, energiáit. Turisták persze alig vannak, azok is amerikaiak, de a helyiek már előjöttek. Amiből leginkább érzékelhető, hogy azért még semmi nem a régi, az az, hogy a metrón mindig van ülőhely.

MN: Te utazol metrón?

ME: Igen, csak tömegközlekedéssel utazom, Budapesten is.

MN: Nem ismernek fel?

ME: De igen, de sosem tolakodó ez, maximum csak halkan megjegyzik, hogy élőben is szép vagyok szerintük, vagy gratulálnak a sikereimhez.

MN: Többször elmondtad, hogy nem tudott bedarálni a modellvilág rossz oldala. Mások, a világban ismert nevek is, mesélik, hogy induláskor sokszor átlépték a határaikat.

ME: Óriási probléma, hogy ebben a világban a védelmi rendszer gyakorlatilag nem létezik. Nagyon sok lány érzi úgy nagyon sokszor, hogy olyan dolgokat tesznek meg velük, vagy olyan kéréseket kell teljesíteniük, amik kívül esnek a komfortzónájukon. Nem feltétlenül szexuális zaklatásra gondolok, hiába asszociál erre rögtön, a szüleinktől kezdve mindenki, hanem inkább olyasmikre, amik elsőre nem hangzanak olyan borzalmasan, de mégis megtépázhatják az önbecsülésünket. Velem is sokszor megtörtént, hogy olyan munkát vállaltam el, vagy olyan időpontban, ami nem volt jó nekem. Sokszor találtam magam kényelmetlen, kikényszerített helyzetekben. De mind­ettől függetlenül védem a szakmát: másképp nem tudtam volna ilyen magasra érni, nem kaptam volna ennyi lehetőséget. Egy nagyon szerencsés ember cipőjébe léptem bele. Megismerhettem a világot.

MN: Volt B terved?

ME: Természetesen a gimnázium után tovább akartam tanulni, fel is vettek Szarvason a tanítóképző főiskolára. Vagy óvó néni vagy tanító néni szerettem volna lenni. Egy évet halasztottam, és épp’ amikor vissza akartam menni, akkor kaptam meg az amerikai vízumot. Úgyhogy elengedtem a főiskola gondolatát.

MN: Mondod, hogy úgy érzed, a modellkarriered első nagy csúcsán már túl vagy. Ilyen fiatalon milyen érzés kimondani ezt?

ME: Furcsa. Mert tudom, hogy nem vagyok idős. 34 évesen talán annyit jelenthetek ki, hogy már felnőtt vagyok. Mégis: egy nem is olyan rövid karrieren vagyok túl. Átéltem a csúcspontjait. Vége van valaminek. Mások ezt az ötvenes éveik végén kezdik megtapasztalni. Először a korai öregedés érzését váltotta ki belőlem mindez, ám igyekszem szembesíteni magamat tudatosan nap mint nap, hogy nem, nem zárult le minden, ez a határpont új lehetőségeket nyit inkább. Ebben bízom, hiszen remélhetőleg előttem van még az életem nagy része.

1128159036

 
 
Fotó: Getty Images

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?