rés a présen

„Hol van a határ?”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. november 13.

Lélek

Gyurkó Szilvia gyermekjogi tanácsadó

rés a présen: November 25. és 29. között lesz a Jurányiban a mindenGyerek Fesztivál. Hogyan és miért szállt be a Hintalovon Alapítvány?

Gyurkó Szilvia: Hivatalosan ez az első közös projektünk, miközben évek óta tartunk a Jurányiban kisebb-nagyobb rendezvényeket, programokat, képzéseket, és az alapítvány székhelye is ide van bejegyezve. Bízom benne, hogy ebből az összefogásból hagyomány lesz, mert a Jurányi fantasztikus partner, és az itt folyó szakmai munkát nagyon tiszteljük.

rap: Hogyan épül a fesztivál az előző két hasonlóra?

GYSZ: Azokat nézőként követtem végig, de a tavalyi után már elkezdtünk beszélni arról Kulcsár Vikivel, hogy a következőt megcsinálhatnánk közösen, mert a gyereknézőpont persze az anya és a család kapcsán is megjelent, de jó lenne, ha önálló figyelmet is kapna. Igazából magától értetődő volt, hogy a gyerek szemével nézzenek rá az idei darabok a felnőtt világra. Ez még csak nem is a Hintalovon ötlete volt. A Jurányi eleve ezzel a fókusszal tervezte a fesztiválsorozat folytatását.

rap: Szerinted a színháznak milyen szerepe van a társadalmi problémák kezelésében?

GYSZ: Gyermekjogi alapítványként sokat küzdünk azzal, hogyan tudunk egy-egy bonyolult gyermekvédelmi vagy jogi helyzetet úgy elmagyarázni, hogy az érthető legyen, és felkeltse az emberek érdeklődését az érintett gyerekek helyzete iránt. A színház, és különösen az egyéni történetekből dolgozó, nagyon személyes darabok csodálatos eszközei annak, hogy azok is megértsék, megérezzék a gyerekjogok lényegét, akik egyébként nem foglalkoznak a témával. Ezért örültünk neki, hogy a Jurányival összekapcsolódhattunk ebben a fesztiválban. Számunkra fantasztikus lehetőség a témáinkat bevinni egy olyan térbe, ahol a nézők nem félnek a szívüket, lelküket, fejüket is használni a darabok befogadásakor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.