Veteránbörze Pilisvörösváron: Elfújta a klarinét

  • - legát -
  • 2000. április 20.

Lélek

Tökéletes áprilisi vasárnap: azúrkék égbolt feszül a Bécsi út felett, szikrázik a napfény az óbudai temető sírkövein, és jönnek az autós, motoros galerik. Nyitott Csajkák, lefüggönyzött Pobedák, fecskefarkú Mercedesek, Moszkvicsok, Skodák, Trabantok, Aston Martinok. Pilisvörösvár hív: vasárnap délelőtt veteránautós-találkozó és börze, piac és tavasz. Kell ennél több?
Tökéletes áprilisi vasárnap: azúrkék égbolt feszül a Bécsi út felett, szikrázik a napfény az óbudai temető sírkövein, és jönnek az autós, motoros galerik. Nyitott Csajkák, lefüggönyzött Pobedák, fecskefarkú Mercedesek, Moszkvicsok, Skodák, Trabantok, Aston Martinok. Pilisvörösvár hív: vasárnap délelőtt veteránautós-találkozó és börze, piac és tavasz. Kell ennél több?

Valójában kevesebbel is beérnénk, de reggel hétkor még zuhog az eső, és csupán a szomszéd próbálja beindítani korallpiros Wartburg kombiját elég közhelyes káromkodások közepette. Mielőtt azonban kimondanánk a végsőt, "hagyjuk a fenébe az egészet", felragyog a nap. Elindulunk - mint a dalban - a fények útján. Tökéletes nyugalom, a Pilis néhány magasabb csúcsa belefúrja magát a felhőkbe, de témánk szempontjából sokkal fontosabb, hogy megpillantunk egy Skoda 100-ast, sőt később egy Renault 10-est is.

Ne szaladjunk előre, de van abban valami végzetszerű, hogy Vörösváron éppen a Varázskő Sírkő (!) nevezetű üzletnél - ahol tele a kirakat Dávidokkal és milói Vénuszokkal - vesszük észre a lámpaoszlopra biggyesztett "Veterán" feliratú papirost. A kormány balra lendül, és máris ott találjuk magunkat a börze és találkozó helyszínén, ami minden bizonnyal piactérként funkcionál hétköznapokon.

A csalódás leírhatatlan. A tér majdnem teljesen üres, csupán néhány idősebb arc, előttük ponyva sok-sok rozsdás alkatrésszel, de akad olyan is, aki egy nagyobb tétel biciklipumpával érkezett. Igazán látványosnak csupán egy, a nyolcvanas évek elejéről származó világoskék eladó Opel Kadett meg egy 1970-es évjáratú, 250 köbcentis Jawa motor mondható.

"A gyereké a gép, százért elvihető, a gyerek újította fel - mondja a motor előtt ácsorgó idősebb férfi, aztán hozzáteszi -, na jó, legyen hatvan, de a gyerek ötvenötöt költött rá." Hamarosan megérkezik a "gyerek" is, tizenhat éves srác, minden megbecsülésünk az övé, elmondja, azért kell eladnia a Jawát, mert ő még csak 125 köbcentis motorral közlekedhet az életkora miatt.

Valamit még mond, de azt már nem halljuk, mivel egyszerre csak éktelen hangzavar veszi kezdetét. Az egyik árus, megunva a tétlenséget, vad klarinétozásba kezd. Nem egy Benny Goodman. "Megveszem a tilinkóját, csak hagyja már abba", mondja valaki, az öreg pedig lecsap a lehetőségre, noha a hangszer a nagyapjáé volt. Megköttetik a nap egyetlen - általunk is látott - üzlete: a klarinét háromezerért lel gazdára. Egy szabadidőruhában pompázó hazáspár a szerencsés nyertes. "Jó lesz otthon a falra", ezért a vásár.

Pedig az öreg különben tényleg veterán alkatrészekkel érkezett. A sok rozsdás darab között felismerünk egy elosztófejet, sőt néhány gyertyát, de mint később kiderül, az igazi meglepetés a mikrobuszban áll: egy 1938-as motorkerékpár. "Nyugatnémet, nyugatnémet, az SA-katonák ezzel jártak", így a típusismertetés. Ennek is "hatvan a vége", mint a Jawa esetében, de mi vigyázó tekintetünket a veteránautósok bibliájára, Liener György Autótípusok című könyvére vetjük. Az 1979-es kiadásból akad egy eladó példány, ezerért a hülyének is megéri. "Négyhengeres, soros orrmotor, hátsókerékhajtás, száraz tengelykapcsoló. Négyfokozatú sebességváltó, valamennyi fokozat szinkronizálva. Kapcsoló helye középen, botváltó. Önhordó karosszéria, elöl független kerékfelfüggesztés. Hátsó kerekekre ható mechanikus kézifék. Legnagyobb sebesség 148 km/h, gyorsulás 19 s 0... 100 km/h között. Csigás és görgős kormányszerkezet. Amikor 1973-ban első próbaútra indultak a kis 126p kocsik, abban az évben a nagy modell, a Polski Fiat 125-ös három nemzetközi rekordot ért el. Június 15. és 24. között rendezték azokat a futamokat, amelyek 25 000 kilométeres távon végül is 138,081 km/h átlaggal jelentették a rekordot a váltott vezetőkkel szereplő lengyel csapatnak." Itt abba kell hagynunk az olvasást, mert élő illusztrációként felbukkan egy bordó Polski Fiat 125-ös, vagyis a háromszoros nemzetközi rekorder. Nem csoda, hogy gazdája büszkén gördül a térre. Egész egyszerűen nem értjük, miként történhetett, hogy a Fiat cég valamikor a nyolcvanas években megtiltotta a lengyeleknek a névhasználatot, és ezt követően a típust a kevésbé jól csengő, bár kétségtelenül színlengyel FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) - ami annyit tesz: Személyautógyár, magyarul tehát SZAGY - névvel lehetett csak forgalmazni.

Képzavarban vagyunk: a látvány magáért beszél. A kocsi természetesen nem eladó, viszont kiderül, hogy a tulajnak otthon a csűrben van egy eladó P-70-ese, ami nem más, mint az ős-Trabant, de ennek még fából készült a tartókerete. "Az az egy baja van, hogy teljesen szétrohadt, különben beindul." Nem fogják kitalálni, ennek is "hatvan a vége".

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.