helyrajzi szám

A Batthyány téri aluljáró

Lokál

A Batthyány tér kiváló adottságait állítólag már a rómaiak is felismerték, de évszázados sikerét annak köszönheti, hogy a budai várhoz kapcsolódva olyan „városközpontot” lehetett itt létrehozni, amely piacként és kikötőként is működött, de a 18. század közepén még két nagy barokk templomot is építettek ide. 

Ekkor a tér neve az volt, hogy Felsővásártér, a Bomba tér nevet a 19. században kapta, feltehetően azért, mert a hadsereg itt tárolta az ágyúgolyóit. Batthyány Lajosról 1905-ben nevezték el, de a vásárcsarnokot már három évvel korábban átadták. Ezzel együtt a 20. század első felében a térnek inkább a jó fekvése volt lényeges, közlekedési csomóponttá csak a 2. világháború után vált, mivel itt építették meg az ideiglenes Kossuth híd budai hídfőjét.

Amikor 1950-ben megkezdődött a metróépítés, már megszületett az elképzelés, hogy ne csak a metrót, hanem az ekkor még a Margit híd budai hídfőjéig közlekedő szent­endrei HÉV-et is a térre hozzák. „Minden Észak-Buda felől érkező forgalmat a Batthyány térre vezessünk rá, lehetőség szerint oly módon, hogy már a Margit hídtól, de még inkább a fürdőterület északi végétől kezdve az utastömeget legalábbis burkolat alatti vasút formájában hozzuk el a Batthyány-téri megállóhelyig” – írta 1951-ben a Közlekedéstudományi Szemle még abban a hiszemben, hogy 1955-ben átadják metrót, nem pedig majd’ húsz évvel később. A HÉV-szerelvények végállomását is magába foglaló Batthyány téri aluljárót csak 1972. december 22-én avathatták fel.

Akkortájt a metróállomás forgalma nem volt túlságosan nagy, a Déli pályaudvar irányába napi 3 ezer utas, az Örs vezér tere felé pedig úgy 48 ezer utas mozgólépcsőzött Budapest mélyére. Mivel 1972-ben a békásmegyeri sok tízezer lakásos lakótelep legfeljebb csak a tervezőasztalon létezett, a szentendrei HÉV-et is inkább kirándulójáratként tartották számon. Ám hiába volt a Batthyány tér a Moszkva térnél, a Blaha Lujza térnél vagy Keleti pályaudvarnál kevésbé jelentősnek kikiáltva, a karácsony előtti átadás idején egyértelműen úgy tűnt, hogy a metró építői a Batthyány téri aluljáróra fordították a legnagyobb gondot. Amikor megnyílt, a hatvanas évek aluljáróihoz (Astoria, Blaha Lujza tér) szokott utasok alig hittek a szemüknek. Kisebb csodának számított, hogy nemcsak a metróállomásról, hanem a „sima” aluljárótól a felszínig mozgólépcsők működtek, de az építmény egységes arculata, sci-fi­be illő bútorai, étel- és italautomatái láttán sokan azt gondolhatták, hogy „utolértük a Nyugatot”. Ilyet addig csak olyan nyugati városokban láthattak honfitársaink, ahová kék útlevelet kértek belépőként. „A Batthyány téri állomást Murányi Sándor tervezte, azt a részét pedig, ahol a szentendrei HÉV csatlakozik: Nagy Zsolt. Itt egészen egyszerű üvegkalitkából lehet a térre jutni, igen helyesen, hiszen itt állnak a múlt reprezentatív alkotásai, az Anna-templommal az élen” – írta 1973. január 10-én az Élet és Irodalom, a cikk szerzője a dekorációt külön is kiemelte. „A Metrónak ezen az állomásán, kivételesen, ha nem is képzőművészeti alkotások, de remek, színes, budapesti városkép-fotográfiák – köztük néhány részletreprodukció Buda régi városképmetszeteiből – vannak üvegre transzponálva, hátulról megvilágítva, eléggé nagy méretekben. Ez feltétlenül, és méltán, vonzza a vonatra várókat egy kis nézelődésre” – jegyezte meg Major Máté, aki sajnálatos módon az automatákról nem emlékezett meg, pedig biztosan ő is vételezett egy körözöttes zsemlét 2 forint ellenében. Aki ennél többre vágyott, az 3×2 forintért vehetett téliszalámis (!) zsemlét. A luxus csimborasszója az Utasellátó-csoki volt 6×2 forintért. A kávé kijött egyetlen bélásból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.