helyrajzi szám

Arany János szobra

Lokál

Öt hónapos restaurálás után, 2018. január 31-én került vissza Arany János szobra a Nemzeti Múzeum elé, de csak azzal keltett feltűnést, ahogy a daru a magasba emelte.

A költőt és hőseit, Toldi Miklóst és Rozgonyi Piroskát megörökítő emlékmű Budapest legnagyobb köztéri szobrai közé tartozik, a főváros szívében helyezték el, mégsem vált hűtőmágneses, dísztányéros nevezetességgé. Arany János olyan szerencsétlenül, elveszetten ül bronzba öntve a múzeum előtt, hogy annál még a szobor keletkezéstörténete is érdekesebb.

Petőfi Sándor szobrát 1882. október 15-én leplezték le, Arany János egy héttel később halt meg. A Magyar Tudományos Akadémia – amelynek Arany a titkára volt – már a temetés előtt felállított egy illetékes bizottságot, és gyűjtést kezdeményezett szobor­állítás céljából. Az Arany-emlékműre elkülönített alap első tétele az az 500 forint volt, amely a Petőfi-szobor ugyancsak közadakozásból összegyűjtött összegéből megmaradt. Egy év alatt annyi pénz gyűlt össze, hogy abból egy komplett szoborcsoport is kijött volna. Ugyanekkor az akadémiai szoborbizottság sem tétlenkedett, már 1883. november 21-én eldöntötték a legfontosabb kérdéseket. „A bizottságban hosszú és élénk vita fejlődött ki a legkülönfélébb kérdések fölött és e közben a legsajátságosabb nézetek merültek fel. Végre a bizottság a következőkben állapodott meg: 1. A helyre nézve, ahol Arany János szobra felállítandó lesz a múzeum előtti tért fogadták el. 2. A szobor alakja ülő lesz. 3. A szoborra általános pályázatot hirdetnek, melyben részt vehet minden bel- és külföldi szobrász” – számolt be a bizottság üléséről a Budapesti Hirlap, nem is sejtve, mily bonyodalmakat tartogat a jövő. Hiába gyűlt össze a vártnál gyorsabban a kellő összeg, és szavazták meg a legfontosabbakat, a helyszín kiválasztása nem nyerte el mindenkinek a tetszését, a döntést a bizottság befolyásos tagjai megfúrták. A következő hónapokban a legváltozatosabb szoborhelyek merültek fel az Erzsébet tértől a Ferenciek terén át a budai várig, ugyanakkor a Nemzeti Múzeum támogatói külön-külön is összevesztek azon, hogy a múzeum kertjének melyik részén legyen az emlékhely; Ybl Miklós azzal állt elő, hogy a szobor a múzeum lépcsőjén álljon. Tovább bonyolította a helyzetet, hogy 1884 tavaszán a főváros is létrehozott egy szoborállító bizottságot, szerintük Arany Jánosnak a Népszínház előtt kialakítandó téren (vagyis a mai Blaha Lujza téren) lett volna jó a helye. Ám egy évvel később az „eredeti” bizottság úgy döntött, hogy az Erzsébet téren legyen a szobor – ezt a főváros nem engedélyezte. Újabb viták kezdődtek, amelyeket a Fővárosi Közgyűlés úgy próbált lezárni, hogy 1886. június 18-án hivatalosan megszavazta, hogy a Népszínház előtti térre kerüljön a műtárgy. Válaszlépésként az akadémiai bizottságnál előkeresték az 1883-as első határozatot a Nemzeti Múzeummal, és érvényesnek nyilvánították. Az értelmetlen huzavona több mint két évig tartott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.