helyrajzi szám

Batthyány utca 4.

Lokál

Ha rákeresünk a Polo Pub kifejezésre, akkor a Google Maps kivételével minden találatnál felfedezhetjük a „legendás” jelzőt.

Az I. kerületi Batthyány utca és a Gyorskocsi utca sarkán álló, hol ír, hol angol kocsmának mondott egység leginkább azzal vívta ki e kétes elismerést, hogy immár 35 éve működik változatlan formában. A túléléshez nagyban hozzájárulhatott, hogy a lelkes közlemények gyakran sportolók törzshelyeként emlékeztek meg róla, máskor pedig a mai napig érvényes élő zenés vonatkozásokat emelték ki. A kezdeti időkben a Hobo Blues Band volt a húzónév, ma már nem vacakolnak a fellépők névsorával. De kezdetben kellettek is a húzónevek, mivel a kilencvenes évek elején csak az nem nyitott ír kocsmát, aki steak­house-t nyitott. A zene mellett a Polo Pub azzal szerzett jelentős előnyt, hogy üzemeltetői rájöttek, nem szabad túl komolyan venni az angolszász orientációt. Miután a csapolt Guinness-szel, a fabetétes enteriőrrel, illetve mindenféle londoni kegytárgyakkal hozták a kötelezőt, a konyhában már inkább a nemzeti érzelmeket engedik szabadjára. Ez pedig annyira jól sikerült, hogy a sportolók és a zenészek mellett az étlap is a hely védjegyévé vált a gulyáslevessel, a túrós csuszával, a körömpörkölttel, de legfőképpen a füstölt csülökkel.

A felsoroltak mellett van azonban még valami a Polo Pubbal kapcsolatban, ami bár közvetlenül nem is tekinthető a túlélés zálogának, a maga módján mégis hozzájárult a sikerhez. Az épületre gondolunk, amely otthont biztosít a kocsmának is. A Batthyány utca 4. szám alatti lakóház Budapest azon épületei közé sorolható, amelyet nem lehet műfaji, stílusbeli korlátok közé szorítani. Az eklektikát meghaladta, a szecesszióhoz nem elég bátor, ám azt nem mondhatnánk, hogy kerüli a feltűnést. A hatszintes házat nem túlzás elvarázsolt kastélyhoz hasonlítani, amelyben az Addams Family éppúgy ellakhatna, mint Harry Potter a kis kollégáival, ha pedig kivételes alkalmakkor felbukkan mögötte a telihold, muszáj odaképzelni a vérfarkas sziluettjét is. Nehéz eldönteni, hogy az épületet a hazai architektúra zsákutcájának, vakvágányának tekintsük, a Víziváros nagyra nőtt ékszerdobozának, vagy egyenesen remekműnek. De gondolhatunk akármit, az nem lehet vita tárgya, hogy kevés olyan helyszín akad Budapesten, amely alkalmasabb lenne arra, hogy ír (angol, skót stb.) kocsma működjön a falain belül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.