Pocokinvázió az Alföldön

Földön futó vércsék

Lokál

A vörös vércsék rohangálnak a zsákmány után a Hódmezővásárhely melletti Kardoskúti-pusztán, olyan sok a mezei pocok. A Nébih szerint az enyhe tél mellett a szántás nélküli földművelés divatja is kedvez a rágcsálóknak. De miért voltak pocok­inváziók akkor is, amikor még mindenki használt ekét?

Magyarországon egész évben lehet látni vörös vércséket (Falco tinnunculus), de nem mindvégig ugyanazokat. A hazai állomány – vagy annak egy része – ősszel délebbre vonul, viszont északabbra fészkelő példányok jönnek a Kárpát-medencébe, hogy itt vészeljék át a telet. A vércsék máskor is szívesen elkapják a mezei pockot, de ilyenkor ez a fő táplálékuk. Általában fa tetejéről, vezetékről, kútgémről vagy a levegőből, egy helyben lebegve – ezt nevezik szitálásnak – lesik a talajt. A Körös–Maros Nemzeti Park honlapján azonban január 15-én arról számoltak be, hogy a Kardoskúti-pusztán, a Fehértónál különös vadászati technikát alkalmaznak e ragadozó madarak. Ezer Ádám, a nemzeti park ökoturisztikai szakértője a metódust úgy írta le a Magyar Narancs kérdésére, hogy a vércsék nyílt, kopár területeken a földön állva lesik a pockokat, és egy-két méteren át gyorsan futnak utánuk, úgy kapják el azokat.

Ez azért lehetséges, mert olyan sok a pocok, hogy nem kell a magasról való kémleléssel bajlódni. „Erős mezeipocok-túlszaporodás idején, akár a költési időszakban, akár az őszi, téli hónapokra fut fel a rágcsálók száma, jóval gyakrabban vadásznak a kisragadozók a talajon szaladgálva” – magyarázta Solt Szabolcs, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület több védelmi programjának koordinátora. „Elsőre talán furcsa, hogy akár egy sas is utánafut a zsákmánynak, de a nagyobb táplálékkínálatra minden ragadozófaj hajlamos opportunista módon reagálni. Azt az élelemforrást használják ki, amelyik a legbőségesebb, és a legkisebb energiaigényű vadászati módszert választják. A mezeipocok-szaporulatot nemcsak a vércsék fölözik le, hanem más ragadozók is.”

A mezei pocoknak a vércséken kívül természetes ellensége az összes többi ragadozó madár, valamint a varjú, a gólya, az emlősök közül pedig a róka, az aranysakál, a nyest és a menyét. A préda füves területeken, hosszú járatokban húzza meg magát. A kis­kerteket is kerüli, mert azok forgalmas, bolygatott helyek. Ám amikor túlszaporodik, a szántóföldeket, gyümölcsösöket is birtokba veszi. Mivel alig van olyan növény, amelyet ne szeretne, nagy károkat képes okozni például a kalászosokban, kapásnövényekben, lucernásokban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.