helyrajzi szám

Ikarus 405

Lokál

Úgynevezett célellenőrzést tartott a Nemzeti Közlekedési Hatóság 2010. augusztus 3-án a BKV járművei körében, s ennek során öt Ikarus 405-ös „midibuszt” állítottak félre.

Minden kilencediket, ha abból indulunk ki, hogy a BKV-nak akkoriban 45 ilyen busza volt, csakhogy a helyzet ennél is lesújtóbb volt. Az ellenőrzés során ugyanis csak ezt az öt Ikarus 405-öst vizsgálták, s vonták be azonnal a forgalmi engedélyüket; alváztörés, hibás kormánymű, erős olajfolyás és bizonytalanul záródó ajtók szerepeltek a hibalistán.

Akkoriban senki nem gondolta, hogy a zűrös kisbuszok még több mint egy évtizedig – igaz, egyre kisebb számban – szolgálják a fővárosi tömegközlekedést, de ez történt. Ikarus 405-ös utoljára idén január 31-én közlekedett a gellérthegyi 27-es busz vonalán.

Az eseményt nem kötötték össze nosztalgiamenetekkel, mint tavaly ősszel, amikor az Ikarus 260-as és 280-as típusú járművek búcsúztak, és nem véletlenül. A 405-ös nemcsak a legkisebb, de a legkellemetlenebb Ikarusok közé is tartozott, nehéz rá meleg szívvel emlékezni. Még úgy is, ha e kis szörnyek közül a legkitartóbbak majd’ három évtizeden át járták a budapesti utcákat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.