helyrajzi szám

Meditáció

Lokál

A Mézeskalács tér Rákospalota és Pest­újhely határán található, és egyáltalán nem illik rá neve.

Három kis lakótelep határolja, három különböző korból: a rákospalotai vasutas telep az 1910-es években épült, a szocreál ház­soros 1954–1958 között, a paneles a hetvenes évek elején. Ez utóbbit Mézeskalács téri lakótelepnek is szokták mondani, bár aki tudja, hogy az összesen öt tízszintes és három négyszintes épületből álló egység valaha a Belügyminisztérium tulajdonában állott, véletlenül sem nevezné így. Korábban a környékbeliek csak Gumibot térnek nevezték a Mézeskalács teret. A Magyar Rendőr című lap 1989-ben közölt különös interjút Gáspár Attila alezredessel, a Budapesti Katonai Ügyészség helyettes vezetőjével. „Több mint tíz évig éltem a Mézeskalács téri lakótelepen, amely köztudottan elsősorban belügyi dolgozóknak épült. Ott alkalmam volt nap mint nap tapasztalni, milyenek is a testület tagjai. Magam is felháborodtam azokon a szülői értekezleteken, amelyeken az óvó néni arról panaszkodott, hány kisgyermek testén fedezi fel rendszeresen a gumibot nyomait. Láttam, amikor a lépcsőházban részegen összeverekedtek a kollégák, s még jó, ha nem egyenruhában voltak” – mesélte az alezredes…

Korábban a Magyar Rendőr arról írt, hogy vandálok járják a környéket. „Egy bánatos, guggoló kisleány látható a XV. kerületi Mézeskalács téren. Talán könnycseppek is legördülnének ártatlan arcán, ha ez a lányka nem lenne »csak« egy szobor. Mi felnőttek is szomorúak vagyunk. Pedig mennyire örültünk, amikor néhány hónappal ezelőtt elhelyezték ezt a kedves szobrot lakótelepünkön” – írta a lap 1981-ben, a telep ABC-áruháza mögött felállított kőszoborról, amelyet a Művészet című folyóiratban is csak Guggolóként emlegettek, és az egyetlen, nem különösebben feltűnő kortárs műalkotás volt a telepen. De a Magyar Rendőr szerzőjének már azon kellett keseregnie, hogy a művet összefirkálták, „bajuszt, szemüveget, nyakláncot, és még ki tudja, mi mindent rajzoltak a védtelen szobrocskára”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.