helyrajzi szám

Munkás Szent József-templom  

Lokál

A Munkás Szent József nevet viselő templomot 1932 júniusában szentelte fel a váci püspök.

„A munkások lakásviszonyai a legszerencsésebben azok nagy részének Budapest külső perifériáira való kitelepitésével és ott legalább tulnyomó részben pavillonszerü munkásházak létesitésével lennének rendezhetők” – olvasható a Budapesti székesfővárosban a környékén állami költségen létesitendő munkásházakról című 1908-as törvény indoklásában. E törvény részletezi azt is, hogy a cél érdekében az állam milyen földterületeket vásárolt meg. Ezek közé tartoztak „néhai Sárkány József örököseinek a Kispest község határá­ban fekvő s mintegy 472 000 négy­szög­ölnyi kiterjedésü ingatlanai” is, amiért a kincstár 3 millió koronát fizetett, további 12 milliót pedig munkáslakások építésére különítettek el.

A hivatalosan Kispesti Állami Munkástelepnek nevezett lakótelep építése már a törvény kihirdetésének évében elkezdődött, egy évvel később átadták az első házakat is. A területet már ekkor is mindenki csak Wekerletelepként emlegette Wekerle Sándor után, aki miniszterelnökként állt a kezdeményezés mögött.

A Wekerle már az 1. világháború kitörése előtt a munkáslakótelepek etalonjává vált, amelyet később nemhogy túlszárnyalni, de megismételni sem tudtak. Mindez annak volt köszönhető, hogy nem csak „lakóhelyeket” építettek. Az előrelátó és lelkiismeretes tervezői munkának köszönhetően az utcák térszerkezetét tudatosan alakították ki, és odafigyeltek a „zöldövezeti jellegre” is: 1912-ig 70 ezer fát ültettek. A telep kapcsán a leggyakrabban Kós Károly neve kerül elő, de ő csak két nagyobb épületet tervezett, illetve a főtér építési munkálatait irányította. Az építkezés felelőse Győri Ottmár mérnök volt, az ő vezetésével negyven különféle, sajátos stílusú típusházat építettek. Minden lakáshoz kertrész is tartozott, a lakások mérete 48 négyzetméter volt, az átlagos pesti munkáslakások területének majd’ a duplája.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.