BALATON-melléklet

Néhány másodperc alatt

Hajókatasztrófa Balatonfüreden

Lokál

A balatoni hajózás 20. századi történetének legsúlyosabb tragédiája hetven évvel ezelőtt, 1954. május 30-án történt. A Balatonfüredről Tihanyba menetrend szerint közlekedő hajó több mint száznyolcvan utassal a fedélzetén indulás után néhány perccel az oldalára borult és elsüllyedt.

 

„A Mahart legrégibb – még mindig forgalomban levő – személyhajója a 150 személyt szállítani képes Dömsöd-motoros, munkásjáratokat bonyolít le. 1918-ban, épült, negyven év elteltével átépítették” – írta 1980. január 6-án a Magyarország című hetilap a hazai hajózás történetét felelevenítő cikkében. A szerző nem írta le, de a Dömsöd eredetileg gőzhajó volt, és nemcsak 1957-ben építették át, hanem az 1950-es évek elején is, az akkori divatnak megfelelően „mennyiségi” alapon. A felújított hajót Pajtásnak nevezték el. Előtte római kettessel jelölték.

A Dunáról a Balatonra

Több, vele egyidőben készült csavargőzös személyhajóhoz hasonlóan a hajónak nem volt neve, csak egy sorszámot kapott az építés időrendi sorrendjében, amit a lajstromban római számmal jelöltek. A 120 lőerős, 150 férőhelyes hajókat rövidebb utakra használták. A II. budapesti átkelőhajóként üzemelt a Dunán. 1945 elején aknára futott és elsüllyedt, de egy évvel később rendbe hozták. A saját erejéből, a Dunán és a Sió-csatornán keresztül jutott el a Balatonra, hogy a Balatoni Hajózási Vállalat vegye állományba. Háromévi szolgálat után döntöttek úgy, hogy a hajót az állóvízi viszonyoknak megfelelően módosítják, egyúttal a férőhelyek számát is növelik. Az átalakításra 1951-ben került sor. Azzal nem foglalkozott senki, hogy a bővítés miatt, változatlan teljesítmény mellett, bizonytalanná válhat a hajó stabilitása. „A balatoni közlekedést a megnövekedett utasforgalom zavartalan lebonyolítására megreformálják és kibővítik. Miután a dolgozók tízezrei üdülnek a magyar tenger partján, több dunai csavargőzöst a Balatonra vittek” – írták a lapok, mivel a Pajtás mellett más „római számos” kishajókat is átalakítottak. Így lett az V. jelű hajó neve Ifjúgárda, a VIII.-é pedig Úttörő.

A későbbi szakvélemények szerint a hajók egyike sem maradt biztonságos, de a Pajtás különösen nem. Az átalakítás során ugyanis nagyobb méretű, jóval nehezebb csavart szereltek rá, ami azt eredményezte, hogy induláskor a hajó hátsó fele felemelkedett, az eleje pedig lesüllyedt. Az átalakított hajóval menet­próbákat nem végeztek, és a stabilitását sem vizsgálták. A hajó kapitánya többször kifejezte aggodalmát az imbolygó járművel kapcsolatban, de a panaszait nem vették figyelembe. Ráadásul 1954 májusában a Balatoni Hajózási Vállalat „kibővítette” a menetrendjét, így napi hét alkalommal közlekedtek a hajók Balatonfüred és Tihany között.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."