BALATON-melléklet

Néhány másodperc alatt

Hajókatasztrófa Balatonfüreden

Lokál

A balatoni hajózás 20. századi történetének legsúlyosabb tragédiája hetven évvel ezelőtt, 1954. május 30-án történt. A Balatonfüredről Tihanyba menetrend szerint közlekedő hajó több mint száznyolcvan utassal a fedélzetén indulás után néhány perccel az oldalára borult és elsüllyedt.

 

„A Mahart legrégibb – még mindig forgalomban levő – személyhajója a 150 személyt szállítani képes Dömsöd-motoros, munkásjáratokat bonyolít le. 1918-ban, épült, negyven év elteltével átépítették” – írta 1980. január 6-án a Magyarország című hetilap a hazai hajózás történetét felelevenítő cikkében. A szerző nem írta le, de a Dömsöd eredetileg gőzhajó volt, és nemcsak 1957-ben építették át, hanem az 1950-es évek elején is, az akkori divatnak megfelelően „mennyiségi” alapon. A felújított hajót Pajtásnak nevezték el. Előtte római kettessel jelölték.

A Dunáról a Balatonra

Több, vele egyidőben készült csavargőzös személyhajóhoz hasonlóan a hajónak nem volt neve, csak egy sorszámot kapott az építés időrendi sorrendjében, amit a lajstromban római számmal jelöltek. A 120 lőerős, 150 férőhelyes hajókat rövidebb utakra használták. A II. budapesti átkelőhajóként üzemelt a Dunán. 1945 elején aknára futott és elsüllyedt, de egy évvel később rendbe hozták. A saját erejéből, a Dunán és a Sió-csatornán keresztül jutott el a Balatonra, hogy a Balatoni Hajózási Vállalat vegye állományba. Háromévi szolgálat után döntöttek úgy, hogy a hajót az állóvízi viszonyoknak megfelelően módosítják, egyúttal a férőhelyek számát is növelik. Az átalakításra 1951-ben került sor. Azzal nem foglalkozott senki, hogy a bővítés miatt, változatlan teljesítmény mellett, bizonytalanná válhat a hajó stabilitása. „A balatoni közlekedést a megnövekedett utasforgalom zavartalan lebonyolítására megreformálják és kibővítik. Miután a dolgozók tízezrei üdülnek a magyar tenger partján, több dunai csavargőzöst a Balatonra vittek” – írták a lapok, mivel a Pajtás mellett más „római számos” kishajókat is átalakítottak. Így lett az V. jelű hajó neve Ifjúgárda, a VIII.-é pedig Úttörő.

A későbbi szakvélemények szerint a hajók egyike sem maradt biztonságos, de a Pajtás különösen nem. Az átalakítás során ugyanis nagyobb méretű, jóval nehezebb csavart szereltek rá, ami azt eredményezte, hogy induláskor a hajó hátsó fele felemelkedett, az eleje pedig lesüllyedt. Az átalakított hajóval menet­próbákat nem végeztek, és a stabilitását sem vizsgálták. A hajó kapitánya többször kifejezte aggodalmát az imbolygó járművel kapcsolatban, de a panaszait nem vették figyelembe. Ráadásul 1954 májusában a Balatoni Hajózási Vállalat „kibővítette” a menetrendjét, így napi hét alkalommal közlekedtek a hajók Balatonfüred és Tihany között.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.