helyrajzi szám

Pest-Buda mozi / Görögség háza

Lokál

Budapest születésének 100. évfordulóját épp akkor ünnepelték, amikor a Kádár-korszak nyugati hitelekből finanszírozott jóléti intézkedései csúcsra jártak. 

1973-ban annyi új beruházás valósult meg, mint az első világháború óta még soha. Teljesen felújították a kisföldalattit és a fogaskerekűt, a külvárosokban alul- és felüljárók épültek, ezresével adták át a panellakásokat, és valószínűleg annyi szobor nem került a közterületekre, mint abban az évben. A centenárium idején az összes kerület megkapta a maga újdonságát, a IX. kerületben a József Attila-lakótelepiek jártak a legjobban, akiknek egy 480 férőhelyes mozit építettek.

Az akkori áron 21 millió forintból felhúzott egyszintes, modern vonalú mozi másfél év alatt épült fel Lang János tervei alapján. A jelek szerint a Győri Tervező Iroda építésze csak kihúzta az asztalfiókot: a Pest-Buda névre keresztelt mozi ugyanis teljesen úgy nézett ki, mint a tatabányai Turul mozi, amelyet nyolc évvel korábban avattak fel. „Belső tere szép, kényelmes. Technikai felszerelése korszerű. A nézőtér fűthető-hűthető. Az akusztika jó. Az óriás vászonra hetven milliméteres panoráma-szélesvásznú filmek is vetíthetők. A büfében ifjúsági klub, közönségtalálkozó számára is van hely” – lelkesedett a Magyar Nemzet tudósítója, mielőtt 1973. augusztus 18-án felavatták a Pest-Budát, az első budapesti mozit, amelyet légkondicionálóval szereltek fel. Akkoriban az is újdonságnak számított, hogy a nézőtéren világító számok jelezték a sorokat. A mozi avatóján Horváth Sándor, a Fővárosi Moziüzemi Vállalat igazgatója mondott ünnepi beszédet, Keszei Pálné tanácselnök vette át a létesítményt, majd levetítették a Szülővárosunk, Budapest című dokumentumfilmet. Másnap a közönség – premier előtt – Várkonyi Zoltán Ártatlan gyilkosok című filmjére válhatott jegyet, augusztus 20-án pedig még a Locomotiv GT is fellépett az új moziban.

De hamar kiderült, hogy a Pest-Buda nem alkalmas arra, hogy premiermozi legyen. Nem a technikai körülmények, hanem a nézőszám miatt. A lakótelepen élők kevesen voltak ahhoz, hogy napról napra megtöltsék, messzebbről viszont elég macerás volt a tömegközlekedés, a metró pedig csak 1980-ban jutott el a József Attila-lakótelepig, így még az Ecseri úttól is buszozni kellett. A Pest-Buda szimpla utánjátszó moziként végezte, amely a hétköznapokon kongott az ürességtől. Nem véletlen, hogy 1990-ben a bezárásáról döntöttek. Az ezt követő huszonöt évben számtalan elképzelés született az épület hasznosítására, ám egyet sem sikerült megvalósítani. Jellemző, hogy a jegypénztáraknál elhelyezett 3×4 méteres mozaikfalat, Gera Éva Pest és Buda egyesítése című művét végül egy vihar döntötte le, szerencsére az alkotás egy részletét sikerült a Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény munkatársainak megmenteniük. A mozi épülete viszont kizárólag a csodának köszönheti megmaradását.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?