helyrajzi szám

Pest-Buda mozi / Görögség háza

Lokál

Budapest születésének 100. évfordulóját épp akkor ünnepelték, amikor a Kádár-korszak nyugati hitelekből finanszírozott jóléti intézkedései csúcsra jártak. 

1973-ban annyi új beruházás valósult meg, mint az első világháború óta még soha. Teljesen felújították a kisföldalattit és a fogaskerekűt, a külvárosokban alul- és felüljárók épültek, ezresével adták át a panellakásokat, és valószínűleg annyi szobor nem került a közterületekre, mint abban az évben. A centenárium idején az összes kerület megkapta a maga újdonságát, a IX. kerületben a József Attila-lakótelepiek jártak a legjobban, akiknek egy 480 férőhelyes mozit építettek.

Az akkori áron 21 millió forintból felhúzott egyszintes, modern vonalú mozi másfél év alatt épült fel Lang János tervei alapján. A jelek szerint a Győri Tervező Iroda építésze csak kihúzta az asztalfiókot: a Pest-Buda névre keresztelt mozi ugyanis teljesen úgy nézett ki, mint a tatabányai Turul mozi, amelyet nyolc évvel korábban avattak fel. „Belső tere szép, kényelmes. Technikai felszerelése korszerű. A nézőtér fűthető-hűthető. Az akusztika jó. Az óriás vászonra hetven milliméteres panoráma-szélesvásznú filmek is vetíthetők. A büfében ifjúsági klub, közönségtalálkozó számára is van hely” – lelkesedett a Magyar Nemzet tudósítója, mielőtt 1973. augusztus 18-án felavatták a Pest-Budát, az első budapesti mozit, amelyet légkondicionálóval szereltek fel. Akkoriban az is újdonságnak számított, hogy a nézőtéren világító számok jelezték a sorokat. A mozi avatóján Horváth Sándor, a Fővárosi Moziüzemi Vállalat igazgatója mondott ünnepi beszédet, Keszei Pálné tanácselnök vette át a létesítményt, majd levetítették a Szülővárosunk, Budapest című dokumentumfilmet. Másnap a közönség – premier előtt – Várkonyi Zoltán Ártatlan gyilkosok című filmjére válhatott jegyet, augusztus 20-án pedig még a Locomotiv GT is fellépett az új moziban.

De hamar kiderült, hogy a Pest-Buda nem alkalmas arra, hogy premiermozi legyen. Nem a technikai körülmények, hanem a nézőszám miatt. A lakótelepen élők kevesen voltak ahhoz, hogy napról napra megtöltsék, messzebbről viszont elég macerás volt a tömegközlekedés, a metró pedig csak 1980-ban jutott el a József Attila-lakótelepig, így még az Ecseri úttól is buszozni kellett. A Pest-Buda szimpla utánjátszó moziként végezte, amely a hétköznapokon kongott az ürességtől. Nem véletlen, hogy 1990-ben a bezárásáról döntöttek. Az ezt követő huszonöt évben számtalan elképzelés született az épület hasznosítására, ám egyet sem sikerült megvalósítani. Jellemző, hogy a jegypénztáraknál elhelyezett 3×4 méteres mozaikfalat, Gera Éva Pest és Buda egyesítése című művét végül egy vihar döntötte le, szerencsére az alkotás egy részletét sikerült a Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény munkatársainak megmenteniük. A mozi épülete viszont kizárólag a csodának köszönheti megmaradását.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.