helyrajzi szám

Sz. Soós János és Sz. Soós Jánosné síremléke

Lokál

Reggelig sorolhatnánk az abszurd, jelentéktelen, megalomán, ízléstelen példákat – ugyanakkor remekműveket is –, de akad egy olyan síremlék az Új köztemetőben, amely e hatalmas mezőnyben is párját ritkítja.

A sírkövek és síremlékek a mindenkori közízlés fokmérői, de ugyanígy evidencia, hogy a hagyományos magyar nyughely egyszerű. Ennek nemcsak anyagi okai vannak, legalább ennyire fontos a belesimulási szándék is. Különben is, ha az elhunyt nem feltűnősködött életében, és mindenben igyekezett a környezetéhez alkalmazkodni, akkor e szokásnak nem a sírkövesnél kell véget vetni. Persze egy-egy angyalka, virágtartó vagy betűaranyozás még el-elmegy, de a többség ennél nem merészkedik tovább.

Akik viszont hajlandók a fantáziájukat hozzátartozójuk emlékének szolgálatába állítani, különféle tárgyakkal, alakzatokkal, szobrokkal stb. próbálják feltűnővé tenni a síremléket. Angyal és Jézus, leboruló özvegyasszony, ártatlan kisgyermek, netán az elhunyt mesterségének címere, a lehetőségek száma végtelen, újabban a Nagy-Magyarország alakú sírkövek is megjelentek, és nem lennénk meglepve, ha kiderülne: olyan sírkő is dísze­leg valamelyik temetőben, amelyen orosz mintára nemcsak a halott életnagyságú szobra áll, de az autójáé is.

Reggelig sorolhatnánk az abszurd, jelentéktelen, megalomán, ízléstelen példákat – ugyanakkor remekműveket is –, de akad egy olyan síremlék az Új köztemetőben, amely e hatalmas mezőnyben is párját ritkítja: egyszerre kvalitásos műtárgy és rémisztő szörnyűség, naiv hatásvadászat és hipernaturalista giccsallegória. A viszonylag nagy méretű sírkövön minden a domborműves cselekménynek van alárendelve, virágtartónak, felekezeti jelképnek nem is jutott hely, még a feliratok is – Sz. Soós János 1854–1920; Sz. Soós Jánosné Lázár Zsuzsanna 1860–1923 – alig olvashatók. A látványt nehéz szavakkal visszaadni. Az ívelt tetejű kőlap alsó felén, egy ravatalon (vagy proszektúrán) fekvő hulla látható, mellette egy brácsázó csontváz áll és „húzza el a nótáját”. A kereszt alakú kompozíció szimmetriáját csak a sírkő szélén térdeplő meztelen női alak zavarja, akinek ugyanolyan üveges a tekintete, mint a fekvő férfinak. Úgy sejtjük, hogy az alakok az elhunytakat, Sz. Soós Jánost és a feleségét ábrázolhatják, akik nagyon rövid időn belül követték egymást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.