helyrajzi szám

Sz. Soós János és Sz. Soós Jánosné síremléke

Lokál

Reggelig sorolhatnánk az abszurd, jelentéktelen, megalomán, ízléstelen példákat – ugyanakkor remekműveket is –, de akad egy olyan síremlék az Új köztemetőben, amely e hatalmas mezőnyben is párját ritkítja.

A sírkövek és síremlékek a mindenkori közízlés fokmérői, de ugyanígy evidencia, hogy a hagyományos magyar nyughely egyszerű. Ennek nemcsak anyagi okai vannak, legalább ennyire fontos a belesimulási szándék is. Különben is, ha az elhunyt nem feltűnősködött életében, és mindenben igyekezett a környezetéhez alkalmazkodni, akkor e szokásnak nem a sírkövesnél kell véget vetni. Persze egy-egy angyalka, virágtartó vagy betűaranyozás még el-elmegy, de a többség ennél nem merészkedik tovább.

Akik viszont hajlandók a fantáziájukat hozzátartozójuk emlékének szolgálatába állítani, különféle tárgyakkal, alakzatokkal, szobrokkal stb. próbálják feltűnővé tenni a síremléket. Angyal és Jézus, leboruló özvegyasszony, ártatlan kisgyermek, netán az elhunyt mesterségének címere, a lehetőségek száma végtelen, újabban a Nagy-Magyarország alakú sírkövek is megjelentek, és nem lennénk meglepve, ha kiderülne: olyan sírkő is dísze­leg valamelyik temetőben, amelyen orosz mintára nemcsak a halott életnagyságú szobra áll, de az autójáé is.

Reggelig sorolhatnánk az abszurd, jelentéktelen, megalomán, ízléstelen példákat – ugyanakkor remekműveket is –, de akad egy olyan síremlék az Új köztemetőben, amely e hatalmas mezőnyben is párját ritkítja: egyszerre kvalitásos műtárgy és rémisztő szörnyűség, naiv hatásvadászat és hipernaturalista giccsallegória. A viszonylag nagy méretű sírkövön minden a domborműves cselekménynek van alárendelve, virágtartónak, felekezeti jelképnek nem is jutott hely, még a feliratok is – Sz. Soós János 1854–1920; Sz. Soós Jánosné Lázár Zsuzsanna 1860–1923 – alig olvashatók. A látványt nehéz szavakkal visszaadni. Az ívelt tetejű kőlap alsó felén, egy ravatalon (vagy proszektúrán) fekvő hulla látható, mellette egy brácsázó csontváz áll és „húzza el a nótáját”. A kereszt alakú kompozíció szimmetriáját csak a sírkő szélén térdeplő meztelen női alak zavarja, akinek ugyanolyan üveges a tekintete, mint a fekvő férfinak. Úgy sejtjük, hogy az alakok az elhunytakat, Sz. Soós Jánost és a feleségét ábrázolhatják, akik nagyon rövid időn belül követték egymást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.