helyrajzi szám

Sz. Soós János és Sz. Soós Jánosné síremléke

Lokál

Reggelig sorolhatnánk az abszurd, jelentéktelen, megalomán, ízléstelen példákat – ugyanakkor remekműveket is –, de akad egy olyan síremlék az Új köztemetőben, amely e hatalmas mezőnyben is párját ritkítja.

A sírkövek és síremlékek a mindenkori közízlés fokmérői, de ugyanígy evidencia, hogy a hagyományos magyar nyughely egyszerű. Ennek nemcsak anyagi okai vannak, legalább ennyire fontos a belesimulási szándék is. Különben is, ha az elhunyt nem feltűnősködött életében, és mindenben igyekezett a környezetéhez alkalmazkodni, akkor e szokásnak nem a sírkövesnél kell véget vetni. Persze egy-egy angyalka, virágtartó vagy betűaranyozás még el-elmegy, de a többség ennél nem merészkedik tovább.

Akik viszont hajlandók a fantáziájukat hozzátartozójuk emlékének szolgálatába állítani, különféle tárgyakkal, alakzatokkal, szobrokkal stb. próbálják feltűnővé tenni a síremléket. Angyal és Jézus, leboruló özvegyasszony, ártatlan kisgyermek, netán az elhunyt mesterségének címere, a lehetőségek száma végtelen, újabban a Nagy-Magyarország alakú sírkövek is megjelentek, és nem lennénk meglepve, ha kiderülne: olyan sírkő is dísze­leg valamelyik temetőben, amelyen orosz mintára nemcsak a halott életnagyságú szobra áll, de az autójáé is.

Reggelig sorolhatnánk az abszurd, jelentéktelen, megalomán, ízléstelen példákat – ugyanakkor remekműveket is –, de akad egy olyan síremlék az Új köztemetőben, amely e hatalmas mezőnyben is párját ritkítja: egyszerre kvalitásos műtárgy és rémisztő szörnyűség, naiv hatásvadászat és hipernaturalista giccsallegória. A viszonylag nagy méretű sírkövön minden a domborműves cselekménynek van alárendelve, virágtartónak, felekezeti jelképnek nem is jutott hely, még a feliratok is – Sz. Soós János 1854–1920; Sz. Soós Jánosné Lázár Zsuzsanna 1860–1923 – alig olvashatók. A látványt nehéz szavakkal visszaadni. Az ívelt tetejű kőlap alsó felén, egy ravatalon (vagy proszektúrán) fekvő hulla látható, mellette egy brácsázó csontváz áll és „húzza el a nótáját”. A kereszt alakú kompozíció szimmetriáját csak a sírkő szélén térdeplő meztelen női alak zavarja, akinek ugyanolyan üveges a tekintete, mint a fekvő férfinak. Úgy sejtjük, hogy az alakok az elhunytakat, Sz. Soós Jánost és a feleségét ábrázolhatják, akik nagyon rövid időn belül követték egymást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.