helyrajzi szám

Szent Imre-szoborcsoport

Lokál

Már a 19. század utolsó éveiben jelentős közlekedési csomópont alakult ki a mai Móricz Zsigmond körtér területén, ám hiába volt itt villamos- és HÉV-megálló, no meg az utolsó budapesti omnibusz végállomása, a területet csak „budai elágazásként” emlegették.

Nagyvároshoz illő ingatlanberuházások az 1910-es években kezdődtek, de a tér végső arculatát csak 1943-ra, az új HÉV-végállomás („gomba”) átadása után nyerte el, és a következő 70 évben – a 4-es metró 2014-es átadásáig – alig változott itt bármi is.

A terület fejlődésének legjelentősebb időszaka 1929–1930-ra esett. Ekkor kapott nevet – Horthy Miklós körtér –, és ekkor indult utoljára omnibusz a Villányi úton. Ám ennél látványosabb változás volt, hogy felszámolták a tér északi végében álló hurokvégállomást, és megkezdődött a villamospálya kiépítése az időközben Szent Imre hercegre átkeresztelt Villányi úton.

Míg a Horthy Miklós körtér és a Horthy Miklós út (ma: Bartók Béla út) utcaneveket a kormányzó hatalomra kerülésének 10. évfordulójával indokolták, a Szent Imre herceg útja elnevezésnek az 1930–1931-re meghirdetett Szent Imre-emlékév volt az apropója. De a hurokvágány is a herceg halálának 900. évfordulójára rendezett ünnepségsorozat miatt szűnt meg: itt állították fel Kisfaludi Strobl Zsigmond Szent Imrét ábrázoló bronzszobrát. Pontosabban egy szoborcsoportot, amelynek a majd’ háromméteres talapzaton álló, aranykoronás herceg a főalakja, akit modern ruhába öltözött ifjú rajongók vesznek körül. Balról a parasztlányka, a cserkész és a diák, jobbról az „ártatlanságot” szimbolizáló lány kezében liliomokkal, a „szívét felajánló” lány és az imádkozó levente. A posztamens elején látható bronz domborművön a herceg apja, Szent István látható, amint felajánlja a magyar koronát Szűz Máriának, a jobb oldalán Szent István intelmeiből, bal oldalán pedig Szent Imre imájából olvasható egy-egy részlet. A szoborcsoportot nem az emlékév állami költségvetéséből finanszírozták; Croy-Dülmen Izabella, Ferdinánd főherceg neje állta a cechet, ahogy a talapzat hátulján olvasható feliratból is kiderül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.