helyrajzi szám

Szent Imre-szoborcsoport

Lokál

Már a 19. század utolsó éveiben jelentős közlekedési csomópont alakult ki a mai Móricz Zsigmond körtér területén, ám hiába volt itt villamos- és HÉV-megálló, no meg az utolsó budapesti omnibusz végállomása, a területet csak „budai elágazásként” emlegették.

Nagyvároshoz illő ingatlanberuházások az 1910-es években kezdődtek, de a tér végső arculatát csak 1943-ra, az új HÉV-végállomás („gomba”) átadása után nyerte el, és a következő 70 évben – a 4-es metró 2014-es átadásáig – alig változott itt bármi is.

A terület fejlődésének legjelentősebb időszaka 1929–1930-ra esett. Ekkor kapott nevet – Horthy Miklós körtér –, és ekkor indult utoljára omnibusz a Villányi úton. Ám ennél látványosabb változás volt, hogy felszámolták a tér északi végében álló hurokvégállomást, és megkezdődött a villamospálya kiépítése az időközben Szent Imre hercegre átkeresztelt Villányi úton.

Míg a Horthy Miklós körtér és a Horthy Miklós út (ma: Bartók Béla út) utcaneveket a kormányzó hatalomra kerülésének 10. évfordulójával indokolták, a Szent Imre herceg útja elnevezésnek az 1930–1931-re meghirdetett Szent Imre-emlékév volt az apropója. De a hurokvágány is a herceg halálának 900. évfordulójára rendezett ünnepségsorozat miatt szűnt meg: itt állították fel Kisfaludi Strobl Zsigmond Szent Imrét ábrázoló bronzszobrát. Pontosabban egy szoborcsoportot, amelynek a majd’ háromméteres talapzaton álló, aranykoronás herceg a főalakja, akit modern ruhába öltözött ifjú rajongók vesznek körül. Balról a parasztlányka, a cserkész és a diák, jobbról az „ártatlanságot” szimbolizáló lány kezében liliomokkal, a „szívét felajánló” lány és az imádkozó levente. A posztamens elején látható bronz domborművön a herceg apja, Szent István látható, amint felajánlja a magyar koronát Szűz Máriának, a jobb oldalán Szent István intelmeiből, bal oldalán pedig Szent Imre imájából olvasható egy-egy részlet. A szoborcsoportot nem az emlékév állami költségvetéséből finanszírozták; Croy-Dülmen Izabella, Ferdinánd főherceg neje állta a cechet, ahogy a talapzat hátulján olvasható feliratból is kiderül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.