Hamarosan befejeződik a 3-as metróvonal szakaszosan lebonyolított felújítása. Elsőként, 2019 tavaszán a Dózsa György út és az Újpest-központ közötti állomások készültek el, a Népliget és Kőbánya-Kispest közötti déli szakasz 2020 októberében. (Bővebben: A természet után, szabadon, Magyar Narancs, 2020. december 16.) Tavaly májusban a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák állomásokat adták át, január végén pedig a Deák teret és a jóval kisebb forgalmú Ferenciek terét. A tervek szerint márciusban elkészülnek az Arany János utca, a Nyugati pályaudvar és a Dózsa György út, végül májusban a Lehel tér és a Nagyvárad tér galériás állomásai is.
Az M3-as vonal húsz éven át folyamatosan épült, az állomásokat öt szakaszban adták át, így a szocialista dizájn valóságos példatára valósult meg a föld alatt. Az első szakaszt (Deák tér–Nagyvárad tér) az M2-es vonal átadásával egy időben, 1970-ben kezdték építeni, mégis teljesen más arculatot nyert.
Álom szocialista kivitelben
A „piros metró” állomásainak súlyos kőarchitektúrájával szemben a „kék metróba” már beszüremlett a hetvenes évek szerelt szerkezeteinek könnyedebb világa. A bútorzat, az álmennyezet, a falburkolatok színesek lettek, hangsúlyosan elemekből soroltak és a kor ízlését tükrözően áramvonalasak. A stílusparádé Kőbánya-Kispest (1980) mára már elhordott, jórészt szemétre került színes plasztikarchitektúrájában érte el csúcspontját.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!