helyrajzi szám

Újpesti postapalota

Lokál

Városi rangot Újpest csak 1907-ben kapott, bár a hetedhét országra szóló „városházát” már hét évvel korábban felavatták, és a villamosközlekedés is kiterjedtebb volt, mint Budapest bizonyos pontjain.

Az akkori fejlesztési elképzelések között egy tekintélyes postahivatal megnyitása is szerepelt, bár ezzel kapcsolatban annyira nem voltak elkötelezettek a helyiek, hogy az állami cég helyett átvállalják a költségeket.

A Magyar Királyi Posta több mint tíz évig egyáltalán nem foglalkozott az újpesti kívánságokkal. 1917-ben Sándy Gyula műegyetemi tanárt a zágrábi postahivatal terveinek elkészítésére kérték fel, ám a világháború nyomán ebből nem lett semmi. A posta azonban ragaszkodott a tanszékvezető professzorhoz, ezért a Tanácsköztársaság leverése után a leendő újpesti postahivatal megtervezését bízták rá. De mire Sándy 1919 végére elkészült, a postának tisztasági festésre is alig volt pénze.

Az újpesti hivatal ügye lekerült a napirendről, Sándy Gyulát ejtették, ő azonban nem sértődött meg, 1923-ban jelentkezett a Krisztina körúti főposta és távbeszélőközpont nyilvános tervpályázatára, amelyet annak ellenére megnyert, hogy terve leginkább egy mézeskalácsból készült elvarázsolt kastélyra emlékeztetett. És mivel az 1924–1926 között felépült „postapalota” hatalmas közönségsikert aratott, Sándyt arra kérték a posta illetékesei, hogy porolja le 1919-es újpesti terveit.

Noha a húszas években hatalmas változások zajlottak az építészetben, már a krisztinavárosi postánál is nyilvánvalóvá vált, hogy ez nem különösebben izgatja Sándy Gyulát. Újpesti tervein sem változtatott sokat, ám a korabeli szaksajtó szerint ez nem vált az 1928-ban átadott saroképület kárára. A Tér és Forma című folyóirat 1929-ben az újpesti posta belsőjének mobiljellegét emelte ki: „A postahivatal a földszint sarkára került, negyedkörben alakított kezelőasztalainál áttekinthető a tágas helyiség a hozzá csatlakozó főnöki irodával és pénztárral. Fölötte van a telefonközpont tágas, automatikus kapcsolást végző gépterme. Mindkét helyiség kétoldali nagy ablakaival jól megvilágított munkahelyeket biztosít. (…) Az épületnek voltaképpen csak külső főfalai vannak, míg a belső szerkezeteket szegecselt vasoszlopok hordják, amelyek között csupán igen könnyen alakítható rabitzfalak vannak. Itt is olyan középfolyosó-rendszert alkalmazott Sándy Gyula professzor, mint a krisztinavárosi hatalmas méretű postaépület alaprajzánál” – írták elismerőleg, ám nem véletlen, hogy a külső megjelenésről egy szót sem ejtenek. A krisztinavárosi székházhoz hasonlóan, ez is némi szecesszióval átitatott neogótikus és neoreneszánsz egyvelegnek tűnik, ami ugyancsak elnyerte a közönség tetszését, ám 1928-ban maga volt a megtestesült anakronizmus, az 1890-es évek feltámadása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.