helyrajzi szám

Újpesti postapalota

Lokál

Városi rangot Újpest csak 1907-ben kapott, bár a hetedhét országra szóló „városházát” már hét évvel korábban felavatták, és a villamosközlekedés is kiterjedtebb volt, mint Budapest bizonyos pontjain.

Az akkori fejlesztési elképzelések között egy tekintélyes postahivatal megnyitása is szerepelt, bár ezzel kapcsolatban annyira nem voltak elkötelezettek a helyiek, hogy az állami cég helyett átvállalják a költségeket.

A Magyar Királyi Posta több mint tíz évig egyáltalán nem foglalkozott az újpesti kívánságokkal. 1917-ben Sándy Gyula műegyetemi tanárt a zágrábi postahivatal terveinek elkészítésére kérték fel, ám a világháború nyomán ebből nem lett semmi. A posta azonban ragaszkodott a tanszékvezető professzorhoz, ezért a Tanácsköztársaság leverése után a leendő újpesti postahivatal megtervezését bízták rá. De mire Sándy 1919 végére elkészült, a postának tisztasági festésre is alig volt pénze.

Az újpesti hivatal ügye lekerült a napirendről, Sándy Gyulát ejtették, ő azonban nem sértődött meg, 1923-ban jelentkezett a Krisztina körúti főposta és távbeszélőközpont nyilvános tervpályázatára, amelyet annak ellenére megnyert, hogy terve leginkább egy mézeskalácsból készült elvarázsolt kastélyra emlékeztetett. És mivel az 1924–1926 között felépült „postapalota” hatalmas közönségsikert aratott, Sándyt arra kérték a posta illetékesei, hogy porolja le 1919-es újpesti terveit.

Noha a húszas években hatalmas változások zajlottak az építészetben, már a krisztinavárosi postánál is nyilvánvalóvá vált, hogy ez nem különösebben izgatja Sándy Gyulát. Újpesti tervein sem változtatott sokat, ám a korabeli szaksajtó szerint ez nem vált az 1928-ban átadott saroképület kárára. A Tér és Forma című folyóirat 1929-ben az újpesti posta belsőjének mobiljellegét emelte ki: „A postahivatal a földszint sarkára került, negyedkörben alakított kezelőasztalainál áttekinthető a tágas helyiség a hozzá csatlakozó főnöki irodával és pénztárral. Fölötte van a telefonközpont tágas, automatikus kapcsolást végző gépterme. Mindkét helyiség kétoldali nagy ablakaival jól megvilágított munkahelyeket biztosít. (…) Az épületnek voltaképpen csak külső főfalai vannak, míg a belső szerkezeteket szegecselt vasoszlopok hordják, amelyek között csupán igen könnyen alakítható rabitzfalak vannak. Itt is olyan középfolyosó-rendszert alkalmazott Sándy Gyula professzor, mint a krisztinavárosi hatalmas méretű postaépület alaprajzánál” – írták elismerőleg, ám nem véletlen, hogy a külső megjelenésről egy szót sem ejtenek. A krisztinavárosi székházhoz hasonlóan, ez is némi szecesszióval átitatott neogótikus és neoreneszánsz egyvelegnek tűnik, ami ugyancsak elnyerte a közönség tetszését, ám 1928-ban maga volt a megtestesült anakronizmus, az 1890-es évek feltámadása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.