Halál a tanteremben: a boldogtalan és a boldogtalanabb modell

  • Kovács E. Málna
  • 2016. január 21.

Magyar Mandarin

Magyarországon egyelőre elképzelhetetlen, hogy a vizsgát felügyelő tanár a vizsga ideje alatt meghal a tanteremben, és ez senkinek sem tűnik föl. Kínában, úgy tűnik, más a helyzet.

A kínai központi televízió most egy kelet-kínai iskolában történtektől hangos: az újévi szünet előtti utolsó megmérettetésen vizsgázó nyolcadikosok csak akkor hívták a szomszéd tanteremben lévő felnőtteket segítségért, amikor a felügyelőjük az idő lejártát nem jelezte; később derült ki, hogy nem is lélegzett: hirtelen szívmegállás következtében már azelőtt elhunyt, hogy a teremben ülők észrevették volna. A szülők és az iskolák most egymásra mutogatnak. A rendszer túlságosan leterhelt, teljesítményorientált, kőszívű és érzéketlen diákokat nevel ki, ezért – mondják a szülők – nem csoda, ha a padban ülő tanuló képtelen a felügyelőre is figyelni. A gyerekek még a horkolásra emlékeztető nyögések hallatán sem gyanakodtak, mivel a délutáni alvás Kínában még a munkahelyeken is elfogadottnak minősül.

Egy korábbi bejegyzésben flegmatikusnak neveztem a kínai embereket; ecseteltem, hogy olykor mennyire nem érdekli őket a másik; hogy az ujjaival az asztalon doboló kolléga vagy a zajfüggő szomszéd üvöltözése az átlagembert egyáltalán nem zavarja, de az meg sem fordult a fejemben, hogy a kínai média az oktatási rendszer sajátjai mellett az érdektelenséget okolja a történtekért. A kínai iskolások első látásra szívtelen, érzéketlen és hihetetlenül önző attitűdje (a történtek kapcsán elővett első számú felelős) sajnos második látásra is az. Én sehol máshol nem tanultam annyit erről a társadalomról, mint az ötévesek között. Abban a kérdésben, hogy Kínában mennyire érvényesül a hatalomnak kijáró presztízs, milyen a hatalmi távolságtartás, a gyerekekkel már a kezdet kezdetén állást foglaltatnak. A nagy hatalmi távolságú társadalmakban a pozíció és a hierarchia mindenhol explicit és igényelt. Ezért nem működött egyetlen alkalommal sem „a táblához kihívott gyerekekkel” végrehajtott feladat, mert függetlenül attól, hogy ki következett, a kicsik (mivel nem voltak egyforma magasak, szó szerint) egymáson taposva ölték egymást a tábla mellett.

Kínában is maximális tisztelet járna a tanároknak, az abszolút igazság megtestesítőinek, de nagyon érdekes ellentmondás rajzolódik ki akkor, ha ezek a kulturális dimenziók az oly jellemző flegmatizmussal párosulnak. Az iskoláskorban még formálható kicsik szinte kőbe vésett útravalókkal érkeznek a tantermekbe, ahol ember legyen a talpán, aki képes azokon lágyítani. Olykor én is vállon veregettem magam, amikor egy rendezvényen a négy gyerekre számolt csokiadagra öten jelentkeztek, és elértem, hogy az egyik kisfiú megfelezze a sajátját a mellette ülővel. Kínában a tehetős szülők többsége amerikai egyetemre akarja küldeni a gyerekét, de az amerikai tanárok óriási ellenállásba ütköznek nemcsak a kulturális különbségek, hanem a megváltoztathatatlan beidegződések láttán is. Nem egy olyan expat szülőről hallottam, aki a kínai iskolából azért akarta kivenni a nem kínai csemetét, mert a többiektől eltanult, ráragadt szokásaival nem bírt, a megváltozott attitűdöt képtelen volt kezelni.

Az eredményeik mellett sem mehetünk el szó nélkül, de az biztos, hogy annak, hogy a kínai nagyvárosok diákjai – különös tekintettel a pekingi és a sanghaji gyerekekre – a matematika és a természettudományok terén világviszonylatban is kiemelkedően szerepelnek, túl nagy ára van. Ugyanebben a kelet-kínai tartományban, Jiangsuban fordult elő 2012-ben, hogy két diák azért ölte meg magát, mert nem tudták befejezni a házi feladatukat. Egy másik tanulót pedig ugyanitt annyira féltett a családja attól, hogy leszerepel a kilencórás egyetemi felvételin, a gaokaón, hogy nem mondták el neki, hogy az édesanyja két héttel a vizsga előtt meghalt. Nem lehet vitatkozni tehát azzal, hogy az iskolásoknak olyan sok mindennek kell eleget tenniük, hogy a teljesítményükön és az eredményeiken kívül másra aligha marad energiájuk. A velük szemben támasztott elvárásokat magam is tapasztaltam: az a gyerek, aki hétköznap este 8 után (hétvégén pedig reggel 8 előtt) az én angolóráimon ült a csak a nyelvi képességeit fejlesztő magániskolában, már túl volt az általánosban vagy a gimnáziumban tartott fejtágításon, és jobb esetben valamilyen sport- vagy művészeti különórán is. A házi feladatára persze így is csak késő este vagy éjszaka maradt ideje. Ezek a gyerekek a felső középosztályba tartozó családok csemetéi voltak, így a megfigyeléseim csak erre a társadalmi rétegre korlátozódtak, abban viszont biztos vagyok, hogy akinek nem futotta az angol korrepetálásra, az a gyerek sem került haza este 7 előtt, hiszen az iskola utáni pingpong, úszás vagy zongoraóra az ő napjának is a része volt.

A világ boldogabbik, európai felén olykor megesik, hogy egy iskolai kiruccanás alkalmával valamiféle kötelező védőfelszerelés viselése miatt a gyerekek tetvesek lesznek; ebbe egy kicsit belehal az egész család, mert azt gondolják, hogy mindenki koszosnak tartja őket, holott az egésznek semmi köze sincs a tisztálkodási szokásaikhoz. Az eset persze nem is nyomja rá úgy a bélyegét az intézmény mindennapjaira, mint a hazai oktatáspolitikában beállt változások.
Magyarországon talán éppen a jelenlegi rendszer sajátjaiból adódó frusztráció és elkeseredettség a bizonyíték arra, hogy itthon egyre több a gyerekek leterheltségéért is (!) aggódó és a hangját hallató pedagógus, noha korántsem ez az egyetlen oka annak, hogy egy iskola mindennapjaiba tanár és diák is egy kicsit belehal.

És a világ boldogabbik, európai felén elképzelhetetlen az, hogy ez senkit sem érdekel.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.