A Top Gun 2 nem eladó

  • narancs.hu
  • 2021. január 27.

Mikrofilm

Úgy néz ki, Tom Cruise nem akciózik csak úgy a tévében: a Top Gun és a Mission: Impossible is a moziba érkezik – ki tudja, mikor. 

Mivel a múlt év nagyobb részében az amerikai mozik többsége zárva tartott, a stúdiók előtt alapvetően két út állt: elhalasztották legnagyobb premierjeiket (így járt például a következő James Bond-mozi), vagy a neten mutatták be filmjeiket.

Utóbbi esetében számtalan forgatókönyvnek lehettünk tanúi: az állandó kontentéhségben lévő Netflix és társai minden eladó portékára azonnal rávetették magukat, de ha ehhez valakinek nem volt gusztusa, a forradalmat indító trollokhoz hasonlóan egy rakás netes videótéka, vagyis ún. VOD-platform közül választhattak, mint például az ITunes, a Prime Video, a Google Play, a Vudu vagy épp a FandangoNow. Több stúdió azonban a tulajdonosi szerkezete miatt be van kötve valamelyik streamingszolgáltatóhoz: a Disney és az általa felvásároltak maguktól értetődően a Disney+-hoz tartoznak; míg a Warner Bros.-é az HBO Max.

A Paramount stúdió nem volt válogatós, ami a saját címei kiárusítását illeti: a Netflixnek eladta romantikus akció-komédiáját, a Szerelemben, bűnténybent, és az idei Oscar-szezon egyik nagy durranásának várt A chicagói 7-ek tárgyalását is; az Amazoné lett a Without Remorse című Tom Clancy-thriller és az Amerikába jöttem 2.; a szintén Oscarra szánt The United States vs. Billie Holiday-re pedig a Hulu csapott le.

Két legnagyobb dobását azonban féltve őrizgeti a stúdió, várhatóan jobb, koronavírus-mentes időkre várva: a Top Gun folytatását és a Mission: Impossible következő epizódját.

Vevőben pedig nem lett volna hiány – a hírek szerint a legkelendőbbnek a Top Gun számított, amiért a Netflix és az Apple is bejelentkezett, a stúdió azonban nem állt kötélnek. Valószínűleg nem véletlen, hogy pont Tom Cruise két akciójával bánik hímes tojásként a stúdió: a sztár közmondásosan nagy befolyással bír filmjei felett; nem csodálkoznánk, ha kiderülne, hogy ő nem engedte, hogy akciói a nagyvászon helyett „csak” a tévében debütáljanak.

Kérdés azonban, mikor kerülhet sor a mozis premierekre: a Mavericket az amerikai függetlenség napjának hétvégéjére, július elejére időzítették, míg a Mission: Impossible tervezett bemutatóját november 19-re tűzték ki. A vakcináció azonban a tengerentúlon is rendkívül lassan halad, emiatt a Paramount már el is tolta a Hang nélkül 2. premierjét április 23-ról szeptember 17-re. A James Bond halasztásait már nem is számoljuk – most épp október 8-ra van kitűzve a film, amire a hírek szerint az MGM stúdió 600 milliós árcédulát rakott; ennyit egyik platform sem adott viszont érte, ezért is maradhatott meg mozis premierje.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.