Dokumentumfilm

Az első tornász 

Mikrofilm

E mű is jól illeszkedik azoknak a dokumentumfilmeknek a sorába, amelyek addig érinthetetlennek gondolt, elképesztő hatalommal rendelkező férfiak szexuális visszaéléseit tárják fel (Untouchable, Surviving R. Kelly, Leaving Neverland, Jeffrey Epstein: Filthy Rich).

Csakhogy Az első tornász erőszaktevője nem olyan könnyen megfogható, arccal rendelkező ragadozó, mint az említett elődöké. Igaz, a lavinát egy konkrét elkövető indítja el (Larry Nassar, az amerikai tornászválogatott orvosa, aki még az olimpiai faluban is erőszakot tett a rábízott tornászlányokon), a szálak sokkal magasabbra vezetnek. A USA Gymnastics a katolikus egyházhoz hasonló szervezetként évtizedekig tussolta el több tucat edzője bántalmazásait (legyen az fizikai, lelki vagy szexuális természetű).

A két rendező, Bonni Cohen és Jon Shenk egy kis helyi lap, a The Indianapolis Star újságírói gárdájának munkáját végigkövetve/újrajátszva göngyölíti fel az ügyet, amely egészen Nassar elítéléséig vezet, de sokkal mélyebbre, illetve magasabbra nyúlik. Egészen vérfagyasztó látni, ahogy az amerikai tornászszövetség importálja a Ceaușescu-éra két rettegett tornászedzőjének, Károlyi Bélának és Mártának a brutális módszereit, amellyel kislányok százainak boldog gyerekkorát vették el, és nem mellesleg megteremtették a légkört egy Nassarhoz hasonló bűnöző ténykedésének.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.