Dokumentumfilm

Az első tornász 

Mikrofilm

E mű is jól illeszkedik azoknak a dokumentumfilmeknek a sorába, amelyek addig érinthetetlennek gondolt, elképesztő hatalommal rendelkező férfiak szexuális visszaéléseit tárják fel (Untouchable, Surviving R. Kelly, Leaving Neverland, Jeffrey Epstein: Filthy Rich).

Csakhogy Az első tornász erőszaktevője nem olyan könnyen megfogható, arccal rendelkező ragadozó, mint az említett elődöké. Igaz, a lavinát egy konkrét elkövető indítja el (Larry Nassar, az amerikai tornászválogatott orvosa, aki még az olimpiai faluban is erőszakot tett a rábízott tornászlányokon), a szálak sokkal magasabbra vezetnek. A USA Gymnastics a katolikus egyházhoz hasonló szervezetként évtizedekig tussolta el több tucat edzője bántalmazásait (legyen az fizikai, lelki vagy szexuális természetű).

A két rendező, Bonni Cohen és Jon Shenk egy kis helyi lap, a The Indianapolis Star újságírói gárdájának munkáját végigkövetve/újrajátszva göngyölíti fel az ügyet, amely egészen Nassar elítéléséig vezet, de sokkal mélyebbre, illetve magasabbra nyúlik. Egészen vérfagyasztó látni, ahogy az amerikai tornászszövetség importálja a Ceaușescu-éra két rettegett tornászedzőjének, Károlyi Bélának és Mártának a brutális módszereit, amellyel kislányok százainak boldog gyerekkorát vették el, és nem mellesleg megteremtették a légkört egy Nassarhoz hasonló bűnöző ténykedésének.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.