Az ősembercsalád is megpróbálkozott a mozival
croods-2-2_top_story_lead.jpg
Croodék: Egy új kor

Az ősembercsalád is megpróbálkozott a mozival

  • narancs.hu
  • 2020. december 5.

Mikrofilm

Hálaadáskor sincs túl sok okuk örömködni a moziknak.

Christopher Nolan Messiásként várt, ám halálhírt hozónak bizonyuló Tenetje óta a legerősebb mozis számokat hozta a Croodék című animációs film – ám örömködésre nincs nagyon ok. Az Egy új kor nevű folytatás öt nap alatt 14,2 millió dollárt kuporgatott össze, ami körülbelül megfelel Nolan filmjének eredményével. Csak összehasonlításképpen: tavaly ilyenkor a Jégvarázs 2 a bemutatója második hetében 181 millió dollárt kaszált. A Croodék 2-nek Kínából és néhány másik országból is sikerült még pár milliót összeszednie, így világviszonylatban körülbelül 35 millió dollárral nyitott.

Amikor a stúdió berendelte a filmet, egészen biztosan nem ilyen eredményekre számított, hiszen az animáció gyártási költségei valahol 65 millió dollár körül alakultak, ám valószínűleg így is pénzüknél maradnak. A moziláncok és forgalmazók között nemrég kötött megállapodás értelmében ugyanis a film mindössze három hétvége után elérhetővé válhat majd az online tékákban, az innen befolyó bevételek pedig szinte teljes egészében a stúdiónál maradnak. A hírek szerint a Universal tavasszal több mint 100 millió dollárt keresett azzal, hogy a Trollok folytatását mozik helyett egyből a netre költöztették – ez indította be egyébként azt a folyamatot, amelynek a végén megszületett a fent említett megállapodás a rövidített mozis bemutatóablakról.

A Egyesült Államokban kevesebb, mint a mozik fele van nyitva, ráadásul a két legnagyobb piacon (New Yorkban és Los Angelesben) sem üzemelnek a vetítők. Nem csoda, ha a legtöbb, idénre tervezett sikerfilmet egyszerűen elhalasztották, vagy inkább valamelyik streamingplatformon mutatják be. Előbbi történt a Dűnével és a James Bonddal, utóbbira példa a Pixar új csodája. Van, aki a köztes utat választotta: a Wonder Woman 1984 egyszerre érkezik a netre és a mozikba.

Pedig a Hálaadás hétvégéje a tengerentúlon hagyományosan erősnek számít mozis szempontból, most azonban a bevételi lista elég elkeserítő képet mutat: a box office Top 5-jébe a Croodék mögött bekerült filmek összesen alig érték el a 3 millió dollárt hétvégén.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.