Egy hónapja megjelent, de még mindig készítik a Stranger Things új részeinek effektusait

  • narancs.hu
  • 2022. július 29.

Mikrofilm

A vágók is folyamatosan dolgoznak.

Habár az elmúlt időszakban sokasodnak a viharfelhők a Netflix feje fölött, egyik legsikeresebb sorozatára még mindig számíthat: a Stranger Things immár a negyedik évadát tapossa, de a nézők továbbra is imádják, amit bizonyít rekordokat döntögető nézettsége is. A cég is érezte, hogy egy ekkora értékét kár elvesztegetni, így saját korábbi filozófiájának is búcsút intett, és a legújabb felvonást immár nem egyben, hanem két részletben tette elérhetővé. A negyedik évad első fele május 27-én, míg az utolsó két rész július 1-jén érkezett. A sorozat már eddig is a legdrágább tévéműsorok közé tartozott, most azonban sikerült még egy lapáttal rátenni az eddigi látványvilágra. Többek között erről, na meg a munka nehézségeiről számolt be egy panelbeszélgetésen Dean Zimmerman és vágótársai.

Mint elmondta, a negyedik évad lezárása több, számítógépes trükkel megalkotott jelenetet tartalmaz, mint a teljes harmadik évad összesen. Nemcsak a Tótágas kísérteties világát, vagy a földöntúli szörnyek megalkotását kellett így megoldaniuk, de a forgatás néhány nem várt nehézségét is ezzel a módszerrel tudták kiküszöbölni. A Billy nevű karakter ugyan visszatért az új epizódokban, hogy álmában kísértse mostohatestvérét, Maxet, ám az őt alakító Dacre Montgomery nem tudott ott lenni a 2020-ban zajló forgatásokon. Épp ezért animált képekkel és vágási trükkökkel csempészték őt vissza a képernyőre: az egyesült államokbeli Atlantában felvették Max részét, a felvételeket elküldték Ausztráliába, ahol egy rögtönzött díszletben rögzítették Billy epizódjait, majd számítógépen illesztették össze a képeket.

A pandémia miatt a forgatással nyolc hetet csúsztak, a premier időpontja azonban változatlan maradt, így a késést a vágóknak kellett behozniuk az utómunka során. A csúszás nemcsak a vágókat, de a vizuális effekteken dolgozó szakembereket is elképesztő munkára és rengeteg túlórára kényszerítette – voltak, akiknek le kellett mondaniuk más munkájukat, hogy minden idejüket a Stranger Thingsre szenteljék. A negyedik évad utolsó részei július eleje óta kint vannak, ám az utómunka még így sem fejeződött be: Zimmerman szerint a vágók jelenleg is folyamatosan töltik fel a számítógépes effektekkel megalkotott jeleneteket, hogy a javított változattal frissítsék a Netflixen elérhető epizódokat. A sorozat mögött álló Duffer testvérek ugyanis azt szeretnék, hogy a sorozat olyan tökéletes legyen, amennyire csak lehetséges. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.