Film

Felkészülés

Jean-Pierre Dardenne–Luc Dardenne: Az ifjú Ahmed

  • 2020. augusztus 2.

Mikrofilm

Húsz éve a nem európai gyökerű, de Nyugat-Európában letelepedett, javarészt muszlim lakosság integrációja megoldandó és megoldható társadalmi feladat volt, a multikulturalizmus pedig pozitív tartalmú kifejezés. Ma a legégetőbb probléma.

Mivel alacsony státuszú, a társadalomból kiszoruló vagy attól tudatosan eltávolodó emberek és közösségek számára éppen az elkülönülés jelent identitásképző erőt, a radikális iszlám térnyerése a bevándorlói hátterű szubkultúrákban logikus következmény, egyszersmind eltagadhatatlan fenyegetés (a vallást nem eléggé követők mellett) immár a többségi társadalmakra is. A nyilvánvaló kudarcra, az egymás mellett a találkozás esélye nélkül létező, ellenséges kulturális közegekre, az alattomban kiépült párhuzamos társadalmakra számos könyv, tanulmány mellett a film is reflektált.

Fassbindernél a muszlim vendégmunkás még a kitaszított pária szinonimája, Fatih Akinnál a kölcsönhatás már hangsúlyos, a közelmúltban bemutatott Csak egy nő (Sherry Hormann, 2019) pedig már éles kritikával illeti a nem csak elkülönülő, de magába is záruló, s belső köreiben középkori patriarchátust érvényesítő iszlamista csoportozatot. A második feleség című (Umut Dag, 2012), a többnejűség problematikáját direkt politikai állásfoglalás nélkül tárgyaló családi dráma is igen kellemetlen közvetett üzenetet hordoz, pusztán az által, hogy a film Bécsnek egy olyan részében játszódik, ahol németül csak a hatóság beszél, és az osztrák közegre irányuló megvetést még csak nem is titkolják. A legutóbbi cannes-i nagydíjas, Oscar-jelölt Nyomorultak (Ladj Ly, 2019) is érintette ezt a témát. A valódi sokkot mára valójában nemcsak a külvárosok integrálódni nem tudó vagy nem akaró lakóinak reakciói okozzák, legyenek azok mégoly erőszakosak, hanem a már beilleszkedett, stabil egzisztenciával bíró állampolgárok gyermekeinek látszólag megmagyarázhatatlan lázadása. Akiknek nincs is feltétlenül muszlim háttere (Cowboyok, Thomas Bidegain, 2015), de ha van, akkor a többnyire első generációs letelepedettként beilleszkedni vágyó apák és anyák többségi társadalomra és annak értékeire, szokásaira való nyitottsága a radikalizálódó fiatal számára a hitehagyottságot testesíti meg. A francia Le ciel attendra (Marie-Castille Mention-Schaar, 2016), a holland Layla M. (Mijke de Jong, 2016), a svéd A kalifátus (Goran Kapetanović, 2020) c. mozgóképeken megismert fiatalok könnyű prédái a szót ügyesen forgató, lányok számára vonzó, fiúk számára a hiányzó apaképet pótló imámoknak, akik határozottan képviselik a könnyen felfogható, mindenre egyértelmű választ kínáló eszmerendszert, az iszlám lebutított, kilúgozott, politikai eszközzé degradált változatát. Az élet összetettsége helyett egy, a jó és a rossz ellentétpárjaként felvázolt világ képződik meg nyílt tanításaikban, ennek a világnak pedig a hitbe frissen betért fiatalok kiválasztottjai, küldetésük van: az igaz hit terjesztése minden eszközzel. (A filmek reflektálnak az Iszlám Állam vonzerejére is: a lányok útra kelnének vagy kelnek is Rakkába, hogy ott egy délceg igazhitű harcos oldalán találják meg a boldogságot, a fiúk szeme előtt mártírnak tekintett terroristák példája lebeg.)

A belga Dardenne testvérek Cannes-ban díjazott új filmje is serdülő fiatalembert követ, aki egy szélsőséges vallási tanító befolyása alá kerül. A titokban keresztény-, zsidó- és általában véve Nyugat-ellenes nézeteket terjesztő imám bár csakugyan önfeláldozásra kész harcosokat kíván nevelni a hatása alá vont gyerekekből, de mindössze 13 éves tanítványa kéretlenül siet a mennyországba vezető tett végrehajtásával, késsel támadván amúgy szintén arab tanárnőjére. A megbocsáthatatlan módon egy zsidó férfival barátkozni képes asszony ugyanis nemcsak a Koránból tanítaná az iskolában az arab nyelvet, hanem világi forrásokat is felhasználna (hátha nemcsak imádkozni tudnának ezen a nyelven diákjai, de egy pohár vizet kérni is). Minderről egy dokumentarista konkrétságában is abszurd jelenetben vitatkozik szülőkkel egy belga állami intézményben, ahol az ún. vallási érzékenységekre tekintettel tilos amúgy feszületet kihelyezni vagy karácsonyi énekeket énekelni. Ahmedet a javítóintézetben töltött nyári hónapok alatt átélt nevelés és szigor csak megerősítik elhatározásában.

A szikár, balladai tömörségű és végkifejletű történet nem verbális szinten fogalmaz. Ahmednél minden közlés süket fülekre talál, minden érzelmi közelítés (anyáé, nevelőé, lehetséges barátnőé) a rögeszmeként működtetett vallási elköteleződés erőterében hal el. Visszatérő elem a monoton, felszabadultság nélküli, a valódi spirituális tapasztalattal járó belső béke legcsekélyebb jelét sem mutató imádkozás, illetve annak kényszeres pedantériával kivitelezett előkészülete, a rituális tisztálkodás. Amelyet egyszer csak imaszituáción kívül látunk. A javító farmján dolgozó kedves parasztlánnyal esetlen puszit váltó kamasz megszállottan dörgöli ki szájából a „hitetlen” lány közeledését, a „sátáni kísértést”. Éppen azzal a fanatizmussal, amellyel örömtelen imáira készülni szokott. Itt egy pillanatra megnyílik valami szavakkal kifejezhetetlen. Ennek ellenpontjaként a zárlatban a kézfogást nőkkel korábban mereven elutasító fiú maga fogja meg a nem sokkal korábban még megölni tervezett tanárnő kezét. A gesztus által kifejezett bizakodás azonban itt kevéssé megalapozott. És nem csak azért, mert az ifjú Ahmed ekkor már áldozata segítségére szorul.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.