Fincher a Netflixé, azt reméli, az üzlettől termékenyebbé válik
david-fincher_top_story_lead.jpg
David Fincher

Fincher a Netflixé, azt reméli, az üzlettől termékenyebbé válik

  • narancs.hu
  • 2020. november 14.

Mikrofilm

Maga is furcsállja, hogy 40 év alatt 10 filmet rendezett. Pedig ő úgy szeretne alkotni, ahogy Picasso festett.

David Fincher exkluzív, 4 éves szerződést kötött a Netflix-szel – derült ki a francia Premiere magazinnak adott interjújából. Valójában azonban semmi meglepő nincs az ügyletben: A közösségi háló és a Zodiákus rendezője nemcsak hogy egy jó ideje a streamingszolgáltató szekerét tolja, de egyenesen ő építette fel azt: a Kártyavár, a platform egyik első gigasikere, az ő bábáskodása alatt született meg 2013-ban. Azóta elkészítette nekik a szintén nagy sikert aratott Mindhunter - Mit rejt a gyilkos agya című show-t – ami úgy néz ki, két évad után egy időre biztosan végetért –; a Love, Death & Robots című animációs antológiát Tim Millerrel; most pedig a hamarosan debütáló Mankkal készül elnyerni a Netflix első Legjobb film Oscarját.

Az Aranypolgár forgatókönyvírójáról szóló, 2003-ban elhunyt apja forgatókönyvéből készülő fekete-fehér dráma előtti utolsó Fincher-mozi a Holtodiglan volt, aminek azonban már 6 éve –

és épp ez a probléma a rendező szerint: egyszerűen túl kevés filmet készít.

"Azért is szerződtem le a Netflixszel, mert úgy szeretnék dolgozni, ahogy Picasso festett: a legkülönbözőbb dolgokat akarom kipróbálni, megtörve a formát vagy változtatva a munkamódon. Tetszik az ötlet hogy nagy életművem legyen. És igen, fura érzés hogy 40 éve vagyok a szakmában, de csak 10 filmet készítettem. Vagyis 11-et, de 10-et mondhatok sajátomnak. Objektíven nézve ez a megfigyelés nagyon félelmetes" – nyilatkozta a rendező.

A 11., nem vállalt mozi nem más, mint Fincher rendezői bemutatkozása, az Alien 3. epizódja, A végső megoldás: Halál, melyről már régóta úgy beszél, mintha nem is ő készítette volna. A pályáját a 80-as években kezdte videóklipekkel, a 90-es években nyergelt át a mozifilmekre; olyan kultfilmek fűződnek a nevéhez mint a Hetedik vagy a Harcosok klubja. Kétszer jelölték Oscarra, a Benjamin Button különös élete és A közösségi háló rendezéséért.

Attól egészen biztosan nem kell félnie, hogy az Alienhez hasonlóan kiveszik kezéből az irányítást: a Netflix híresen szabad kezet enged alkotóinak. Jövőbeli tervei közül azonban eddig csak egy projekt szivárgott ki: a Kínai negyed eredeti forgatókönyvírójával készít előzménysorozatot a filmhez. "A Mank fogadtatásától függően vagy gyáván megkérem a vezetőket, hogy mit tehetek hogy jóvátegyem a dolgot – vagy úgy teszek majd, mint egy arrogáns seggfej, aki azt követeli, hogy hadd csináljon még több fekete-fehér filmet" – viccelődött, majd hozzátette: azért szerződött, hogy tartalmat gyártson a platformnak és a maga szerény befolyásolási képességével nézőket szerezzen a cégnek.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.