Fincher a Netflixé, azt reméli, az üzlettől termékenyebbé válik
david-fincher_top_story_lead.jpg
David Fincher

Fincher a Netflixé, azt reméli, az üzlettől termékenyebbé válik

  • narancs.hu
  • 2020. november 14.

Mikrofilm

Maga is furcsállja, hogy 40 év alatt 10 filmet rendezett. Pedig ő úgy szeretne alkotni, ahogy Picasso festett.

David Fincher exkluzív, 4 éves szerződést kötött a Netflix-szel – derült ki a francia Premiere magazinnak adott interjújából. Valójában azonban semmi meglepő nincs az ügyletben: A közösségi háló és a Zodiákus rendezője nemcsak hogy egy jó ideje a streamingszolgáltató szekerét tolja, de egyenesen ő építette fel azt: a Kártyavár, a platform egyik első gigasikere, az ő bábáskodása alatt született meg 2013-ban. Azóta elkészítette nekik a szintén nagy sikert aratott Mindhunter - Mit rejt a gyilkos agya című show-t – ami úgy néz ki, két évad után egy időre biztosan végetért –; a Love, Death & Robots című animációs antológiát Tim Millerrel; most pedig a hamarosan debütáló Mankkal készül elnyerni a Netflix első Legjobb film Oscarját.

Az Aranypolgár forgatókönyvírójáról szóló, 2003-ban elhunyt apja forgatókönyvéből készülő fekete-fehér dráma előtti utolsó Fincher-mozi a Holtodiglan volt, aminek azonban már 6 éve –

és épp ez a probléma a rendező szerint: egyszerűen túl kevés filmet készít.

"Azért is szerződtem le a Netflixszel, mert úgy szeretnék dolgozni, ahogy Picasso festett: a legkülönbözőbb dolgokat akarom kipróbálni, megtörve a formát vagy változtatva a munkamódon. Tetszik az ötlet hogy nagy életművem legyen. És igen, fura érzés hogy 40 éve vagyok a szakmában, de csak 10 filmet készítettem. Vagyis 11-et, de 10-et mondhatok sajátomnak. Objektíven nézve ez a megfigyelés nagyon félelmetes" – nyilatkozta a rendező.

A 11., nem vállalt mozi nem más, mint Fincher rendezői bemutatkozása, az Alien 3. epizódja, A végső megoldás: Halál, melyről már régóta úgy beszél, mintha nem is ő készítette volna. A pályáját a 80-as években kezdte videóklipekkel, a 90-es években nyergelt át a mozifilmekre; olyan kultfilmek fűződnek a nevéhez mint a Hetedik vagy a Harcosok klubja. Kétszer jelölték Oscarra, a Benjamin Button különös élete és A közösségi háló rendezéséért.

Attól egészen biztosan nem kell félnie, hogy az Alienhez hasonlóan kiveszik kezéből az irányítást: a Netflix híresen szabad kezet enged alkotóinak. Jövőbeli tervei közül azonban eddig csak egy projekt szivárgott ki: a Kínai negyed eredeti forgatókönyvírójával készít előzménysorozatot a filmhez. "A Mank fogadtatásától függően vagy gyáván megkérem a vezetőket, hogy mit tehetek hogy jóvátegyem a dolgot – vagy úgy teszek majd, mint egy arrogáns seggfej, aki azt követeli, hogy hadd csináljon még több fekete-fehér filmet" – viccelődött, majd hozzátette: azért szerződött, hogy tartalmat gyártson a platformnak és a maga szerény befolyásolási képességével nézőket szerezzen a cégnek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.