Harry Pottert is utolérte a sorozatláz

  • narancs.hu
  • 2021. január 28.

Mikrofilm

Nem tudni, mikor, hogyan és kinek a vezetésével, de Potterék is a tévébe költöznek majd.

Emlékeznek még azokra az időkre, amikor egy széles körben szeretett franchise úgy fejeződött be, hogy a rajongók könnyeiket törölgetve azt hihették, tényleg itt a vége? Mi sem, pedig alig tizenpár éve történt: Anakin Skywalker jelentős ízlésficamok után végre egy tisztességes epizódban Darth Vaderré alakult (és már ez is egy második trilógiában történt!); Frodó három, szenvedéssel teli rész után megpihent; Harry Potter legyűrte Voldemortot és évtizedekkel később saját gyerekeit ültette fel a mágikus vonatra.

Azóta a Star Wars újabb trilógiával bővült, a The Mandalorian után pedig nincs az az Erő, ami megállítja a további sorozatokatA Gyűrűk Ura három résznyi Hobbit után minden idők legdrágább tévéshowjával folytatódik – a Harry Potter-világ pedig ugyan eleddig csak előzményfilmekkel és Broadway-sikerrel forgott tovább, mindezek tükrében senki sem csodálkozik a legfrissebb híreken, miszerint Potterékből is sorozat lesz.

A projektről azon kívül, hogy létezik, és nagyon korai fázisában jár, gyakorlatilag még semmit nem tudni: nincsenek írók vagy kijelölt irány, nem tudni, hogy pre- vagy poszt-Potter korban játszódik-e majd; előveszik-e J. K. Rowling szakácskönyvét vagy jegyzeteit, hogy azt adaptálják, vagy önálló forgatókönyv készül. A Warner Bros. egyelőre kifejezetten tagadta az értesülést, a Variety azonban azt állítja, a show a stúdióhoz tartozó HBO Maxra érkezik majd.

A Harry Potter-sorozat hét könyvéből több mint 500 millió darabot adtak el világszerte, a nyolc részen át tartó adaptációk pedig összesen több mint 8 milliárd dollár bevételt fialtak. A gyerekfilmként induló, majd sötét thriller-drámává érő mozik minden szempontból a csúcson hagyták abba: a Halál ereklyéi második része a maga 1,3 milliárd dolláros eredményével nemcsak a legsikeresebb epizód volt, de a kritikusok is egyként éltették – erőteljes Oscar-kampány is indult érte, de végül ugyanúgy elismerés nélkül maradt, mint az összes többi rész.

A Potter-világ öt évvel később tért vissza a mozikba: a Warner Bros. úgy döntött, ötrészes (!) sorozatot készít az írónő Legendás állatok és megfigyelésük című vékonyka, alig 150 oldalas füzetecskéjéből, melyet karitatív célból, Göthe Salmander álnéven írt a sorozathoz. A filmek forgatókönyvét maga Rowling jegyezte, aki igyekezett kitágítani a varázsuniverzum legendáriumát. Az első epizód világszinten több mint 800 millió dollárt hozott, a második azonban már csak 650-et.

A harmadik felvonást eredetileg 2022-re tervezték, ám a koronavírus miatti mozibezárások mellett egyéb dolgok is sújtják a varázsvilágot: nemcsak a Legendás állatok-sorozatban fontos szerepet kapott Johnny Depp került botrányba exfeleségével való kapcsolata miatt, de néhány tweetje miatt J. K. Rowling is közellenséggé vált LMBTQ+-körökben. Erről ebben a cikkünkben számoltunk be.

Egy másik színtéren azonban kiválóan sikerült a Potter-világ folytatása: 2016-ban jelent meg a Harry Potter és az elátkozott gyermek című dráma, melyet előbb Londonban, majd az Egyesült Államokban is bemutattak. A Lyric Theatre-ben színpadra állított darab minden idők egyik leglátványosabb Broadway-előadása, mely 6 Tonyt, köztük a legjobb előadás díját is elnyerte. Sokan talán arra számítottak, hogy ez fog először a moziba, vagy épp a tévéképernyőkre költözni, ám úgy tűnik, valami teljesen más történettel bővül majd a Potter-univerzum.

Az HBO Maxnak mindenesetre szüksége van előfizetőkre, ha a Netflix és társai nyomába szeretne eredni – azzal, hogy az idén moziba szánt filmeket az alkotók megkérdezése nélkül pakolják fel a netre, egyelőre inkább ellendrukkereket szereztek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.