Film

Hosszú, méla lesben

Shane Black: Predator – A ragadozó

Mikrofilm

A zsánerfilmtörténet nyolcvanas évekbeli fénykorának egyik legnagyobb dobása volt az űrből jött trófeagyűjtő figurájának kiötlése és perfekt elővezetése.

Az agyaras, rovararcú, rasztafrizurás ragadozó – a nevére némiképp rácáfolva – persze nem is a napi betevőért gyilkoló ragadozó, hanem sportvadász, afféle Czinege Lajosba ojtott Semjén Zsolt – e terminológiai problémára a friss, a Predator-széria számos elemére reflektáló Ragadozó-filmben több szereplő is szinte szájbarágósan hívja fel a figyelmet.

A Predator (hívjuk így, már csak a megszokás miatt is) nem az éhét csillapítaná belőlünk, áldozataiból csak a koponya és a gerinc kell, a többit eldobja, mint sokan a szotyihéjat. Ezen alapszituációból leginkább a tabutörés motívuma jön át: a vérszomjas idegen számára az ember csak értékes vad – leginkább az életerős, tökig golyószóróba öltözött marcona fegyveresekre hajt, a civil aprónépre ügyet sem vet. Már a pályakezdő John McTiernan 1987-es – a mitológiát megalapozó – Ragadozója is páratlan volt a maga ensemble castjával: csupa csináld magad színész, zömük volt bodybuilder, amerikai focista, pankrátor és küzdősportos, élükön természetesen Arnold Schwarzeneggerrel. És ne feledjük: eredetileg még magát az űrvadászt is az akkor még kezdő jellemszínész, Jean-Claude Van Damme adta volna, csak azután egy még nálánál is böszmébb jószágot raktak a lárvaarc alá, így a Predator mozgáskultúrájából máig hiányzik a pörgőrúgás. Nem tudhatjuk, mennyivel járult hozzá a film legendájához, de utóbb a választópolgárok is megbíztak azokban, akik önfeláldozóan szembeszálltak a rusnya rémmel: Schwarzenegger nyolc évig lehetett Kalifornia kormányzója, a filmben folyton bagót rágó, szafarikalapos Jesse Ventura (a volt birkózó) 1999 és 2003 között ugyanezt a funkciót töltötte be Massachusettsben.
A csapatban azonban volt egy kakukktojás is, a szkriptfelelős
Shane Black: az általa megformált Hawkinst mészárolja le előételként a kozmikus vadász (dicséretes, hogy elsőként magát írta ki a filmből). Black azóta ígéretes forgatókönyvíróból respektált filmkészítővé avanzsált (legalábbis a Durr, durr és csókot meg a Vasember 3-at sokan szeretik), valamennyire adta magát, hogy ismét kezelésbe vehesse ifjúkori főművét. Eddig sem kellett sok ürügy a folytatáshoz: 1990-ben és 2010-ben is készült egy-egy sequel (az utóbbi Antal Nimródtól), miközben a két Alien vs. Predator film fattyúleágazása mindkét rém rajongóinak izzó gyűlöletét kiváltotta.

A legújabb Predator mindenekelőtt kissé izzadságos ujjgyakorlat: mintha Black igazolná, hogy még mindig tud pörgős párbeszédeket írni, habár itt annak pont nincs sok tétje. Természetesen az ő Ragadozó-változatában is akadnak renegát harcosok, akik katonai börtöntöltelékből lépnek elő hősökké – ez afféle finom biccentés lenne a Piszkos tizenkettő feltételezett irányába. Meglepő fordulat a szemrevaló tudósnő és az autista zseni kisfiú felvonultatása a filmben (csak vicceltünk), és persze a kutya sem maradhat ki egy családi hentelős filmből – egy pár űrből jött roboteb formájában.

Az új Ragadozó óriási hendikepje, hogy jeles előzményfilmjével szemben szólni akar valamiről, ám ez a szándék, no meg az egymásra dobált témák és motívumok gyorsan agyonnyomják Black moziját. Van itt minden: titkos kormányzati szerv jó dumájú, ám szociopata vezetővel, predator-predator belviszály, globális felmelegedés mint inváziós motívum és folytatódó emberi evolúció – csak egy igazi, emlékezetes főszereplő nem akadt, nélküle tényleg a vadász marad az egyetlen hős. Az akciójelenetek persze rendben vannak, a többfajta predatortípus üdítően fokozza a belezésben kulmináló gore-faktort: a fejlettebb idegen létformák leginkább a nyársalást és szeletelést kedvelik. A friss darabot látva mégis könnyes szemmel idézzük fel a süllyesztőben rég eltűnt McTiernan eredeti Ragadozóját. Olyan filmet ma már biztosan nem készíthetnének el: hiába tűnik ma már bájosan ódivatúnak, olcsónak és néhol kissé kopottnak, de mégiscsak működik! Ilyet, mint Shane Blacké, bármikor lehet csinálni – csak éppen minek.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."