"Hőst akartam faragni az öngyújtóárus bevándorlóból"

  • - palosm -
  • 2020. március 21.

Mikrofilm

A Mikrofilm hétvégi házimozis ajánlata: Dheepan - Egy menekült története. A film pár kattintás után megtekinthető a CirkoFilm online tékájában.

Egy brutális maszkulin börtönthriller, A próféta, valamint a lerokkant delfinidomár és az utcai harcból megélő egyedülálló apa melodrámája, a Rozsda és csont után a cannes-i kedvenc Audiard pont jókor nyúlt a bevándorlás problémájához — a Charlie Hebdo szerkesztőségében történt mészárlás után, de a menekültválság élesedése előtt nem sokkal dolgozta fel egy Sri Lanka-i politikai menekült történetét, akinek egy francia lakótelepen gondnokként kellene boldogulnia. A fedőtörténet szerint az indulásnál mellé keveredett nő úgymond a felesége, az árva kislány pedig a lányuk –úgyhogy családként kénytelenek működni, miközben egyáltalán nem ismerik egymást.

A film azon a drámai folyamaton vezet végig, ahogy az egymás, de még önmaguk számára is idegen szereplők lassan azonosulnak új életükkel, és rájönnek arra, hogy nincs más választásuk, mint magukévá tenni a fedősztorit. A mesét.

false

Csakhogy a lakótelepen seftelő francia gengszterközösség belső szabályai olyan nagyon nem is térnek el a Sri Lanka-i polgárháborús helyzetétől.

Árnyalt, finom emberi szituációkon nem ennek a filmnek a hatására fogunk elgondolkozni – de Audiard lefojtott, brutális, minden pillanatban az érzelmek felrobbanásával fenyegető világa így is magával ragadja a nézőt.

Leginkább a nagyszerű színészek miatt. A Dheepant játszó tamil menekült a valóságban Jesuthasan Antonythasan Franciaországban élő tamil politikai menekült – nehéz túlértékelni azt a drámai erőt, amit megtört tekintete, megbicsakló hangja visz a filmbe. Jesuthasan egyébként itt mesélte el a Narancsnak, hogyan lett tagja a később terorrszervezetként elhíresült Tamil Tigriseknek, és mit változtatott az életén a filmszerep. Nem sokat.

Audiard mindenesetre – bár giccshatáron egyensúlyoz –, nagyon tudja, hogyan kell az elhallgatással jellemezni figuráit.

Ahogy azt anno a Narancs kritikusa is megjegyezte: a Dheepan fontos filmként vitte el a cannes-i nagydíjat úgy, hogy az összetett társadalmi problémát nem "megjeleníti", hanem "felhasználja".

Ugyanakkor az is igaz, hogy Audiard nem rejti véka alá szándékait. A Narancsnak adott interjújában nemcsak arról beszélt, miért hord mindig kalapot, de rendezői szándékait is összefoglalta: „Én egyetlenegy dolgot akartam ezzel a filmemmel: arcot és nevet adni azoknak az itt élő bevándorlóknak, akik, míg mi a kávénkat kevergetjük a kávéházi asztalunknál, rózsát vagy öngyújtót árusítanak az utcáról. Hőst akartam faragni belőlük."

A Dheepan - Egy menekült története pár kattintás után megtekinthető a CirkoFilm online tékájában kevesebb, mint egy mozijegy áráért, magyar felirattal.

Dheepan - Egy menekült története from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.