"Hőst akartam faragni az öngyújtóárus bevándorlóból"

  • - palosm -
  • 2020. március 21.

Mikrofilm

A Mikrofilm hétvégi házimozis ajánlata: Dheepan - Egy menekült története. A film pár kattintás után megtekinthető a CirkoFilm online tékájában.

Egy brutális maszkulin börtönthriller, A próféta, valamint a lerokkant delfinidomár és az utcai harcból megélő egyedülálló apa melodrámája, a Rozsda és csont után a cannes-i kedvenc Audiard pont jókor nyúlt a bevándorlás problémájához — a Charlie Hebdo szerkesztőségében történt mészárlás után, de a menekültválság élesedése előtt nem sokkal dolgozta fel egy Sri Lanka-i politikai menekült történetét, akinek egy francia lakótelepen gondnokként kellene boldogulnia. A fedőtörténet szerint az indulásnál mellé keveredett nő úgymond a felesége, az árva kislány pedig a lányuk –úgyhogy családként kénytelenek működni, miközben egyáltalán nem ismerik egymást.

A film azon a drámai folyamaton vezet végig, ahogy az egymás, de még önmaguk számára is idegen szereplők lassan azonosulnak új életükkel, és rájönnek arra, hogy nincs más választásuk, mint magukévá tenni a fedősztorit. A mesét.

false

Csakhogy a lakótelepen seftelő francia gengszterközösség belső szabályai olyan nagyon nem is térnek el a Sri Lanka-i polgárháborús helyzetétől.

Árnyalt, finom emberi szituációkon nem ennek a filmnek a hatására fogunk elgondolkozni – de Audiard lefojtott, brutális, minden pillanatban az érzelmek felrobbanásával fenyegető világa így is magával ragadja a nézőt.

Leginkább a nagyszerű színészek miatt. A Dheepant játszó tamil menekült a valóságban Jesuthasan Antonythasan Franciaországban élő tamil politikai menekült – nehéz túlértékelni azt a drámai erőt, amit megtört tekintete, megbicsakló hangja visz a filmbe. Jesuthasan egyébként itt mesélte el a Narancsnak, hogyan lett tagja a később terorrszervezetként elhíresült Tamil Tigriseknek, és mit változtatott az életén a filmszerep. Nem sokat.

Audiard mindenesetre – bár giccshatáron egyensúlyoz –, nagyon tudja, hogyan kell az elhallgatással jellemezni figuráit.

Ahogy azt anno a Narancs kritikusa is megjegyezte: a Dheepan fontos filmként vitte el a cannes-i nagydíjat úgy, hogy az összetett társadalmi problémát nem "megjeleníti", hanem "felhasználja".

Ugyanakkor az is igaz, hogy Audiard nem rejti véka alá szándékait. A Narancsnak adott interjújában nemcsak arról beszélt, miért hord mindig kalapot, de rendezői szándékait is összefoglalta: „Én egyetlenegy dolgot akartam ezzel a filmemmel: arcot és nevet adni azoknak az itt élő bevándorlóknak, akik, míg mi a kávénkat kevergetjük a kávéházi asztalunknál, rózsát vagy öngyújtót árusítanak az utcáról. Hőst akartam faragni belőlük."

A Dheepan - Egy menekült története pár kattintás után megtekinthető a CirkoFilm online tékájában kevesebb, mint egy mozijegy áráért, magyar felirattal.

Dheepan - Egy menekült története from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”