Egy brutális maszkulin börtönthriller, A próféta, valamint a lerokkant delfinidomár és az utcai harcból megélő egyedülálló apa melodrámája, a Rozsda és csont után a cannes-i kedvenc Audiard pont jókor nyúlt a bevándorlás problémájához — a Charlie Hebdo szerkesztőségében történt mészárlás után, de a menekültválság élesedése előtt nem sokkal dolgozta fel egy Sri Lanka-i politikai menekült történetét, akinek egy francia lakótelepen gondnokként kellene boldogulnia. A fedőtörténet szerint az indulásnál mellé keveredett nő úgymond a felesége, az árva kislány pedig a lányuk –úgyhogy családként kénytelenek működni, miközben egyáltalán nem ismerik egymást.
A film azon a drámai folyamaton vezet végig, ahogy az egymás, de még önmaguk számára is idegen szereplők lassan azonosulnak új életükkel, és rájönnek arra, hogy nincs más választásuk, mint magukévá tenni a fedősztorit. A mesét.
|
Csakhogy a lakótelepen seftelő francia gengszterközösség belső szabályai olyan nagyon nem is térnek el a Sri Lanka-i polgárháborús helyzetétől.
Árnyalt, finom emberi szituációkon nem ennek a filmnek a hatására fogunk elgondolkozni – de Audiard lefojtott, brutális, minden pillanatban az érzelmek felrobbanásával fenyegető világa így is magával ragadja a nézőt.
Leginkább a nagyszerű színészek miatt. A Dheepant játszó tamil menekült a valóságban Jesuthasan Antonythasan Franciaországban élő tamil politikai menekült – nehéz túlértékelni azt a drámai erőt, amit megtört tekintete, megbicsakló hangja visz a filmbe. Jesuthasan egyébként itt mesélte el a Narancsnak, hogyan lett tagja a később terorrszervezetként elhíresült Tamil Tigriseknek, és mit változtatott az életén a filmszerep. Nem sokat.
Audiard mindenesetre – bár giccshatáron egyensúlyoz –, nagyon tudja, hogyan kell az elhallgatással jellemezni figuráit.
Ahogy azt anno a Narancs kritikusa is megjegyezte: a Dheepan fontos filmként vitte el a cannes-i nagydíjat úgy, hogy az összetett társadalmi problémát nem "megjeleníti", hanem "felhasználja".
Ugyanakkor az is igaz, hogy Audiard nem rejti véka alá szándékait. A Narancsnak adott interjújában nemcsak arról beszélt, miért hord mindig kalapot, de rendezői szándékait is összefoglalta: „Én egyetlenegy dolgot akartam ezzel a filmemmel: arcot és nevet adni azoknak az itt élő bevándorlóknak, akik, míg mi a kávénkat kevergetjük a kávéházi asztalunknál, rózsát vagy öngyújtót árusítanak az utcáról. Hőst akartam faragni belőlük."
A Dheepan - Egy menekült története pár kattintás után megtekinthető a CirkoFilm online tékájában kevesebb, mint egy mozijegy áráért, magyar felirattal.