Olivier Assayas filmrendező

„Szerelmes vagyok”

Mikrofilm

Floridában 1998-ban letartóztattak öt kubai kémet, akik Castro-ellenes menekültcsoportokba épültek be. A francia rendező a „kubai ötök” történetét vitte filmre, a Wasp Network – Az ellenállók csütörtöktől látható a mozikban.

Magyar Narancs: Kubában forgattak. Raúl Castro jóváhagyására is szükségük volt?

Olivier Assayas: Igen. Legalábbis nekem ezt mondták. Szerintem, végül azért engedték meg, hogy Kubában forgathassunk, mert féltek a filmtől, s így legalább rajtunk tarthatták a szemüket.

MN: Tényleg önökön tartották?

OA: Persze. Tudtuk, hogy mindig lesz valaki a stábból, aki jelent rólunk. Az érzékeny napokon biztosan jobban odafigyeltek ránk. Például, amikor a vallatási jelenetet forgattuk. Tartottak tőle, hogy a kubai kihallgatási módszereket túlságosan brutális színben mutatjuk be. Megkönnyebbültek, hogy a kihallgatottat játszó színész nem teljesen meztelenül, hanem boxeralsóban szerepel a jelenetben. Növelte a feszültséget a venezuelai válság is, hiszen Kuba gazdasága nagyban függ a venezuelai olajtól. Ha épp súlyosbodott a válság, a kubai keményvonalasok minket is büntettek. Hirtelen elakadtak a forgatási engedélyek.

MN: Mi a megítélése odahaza az Amerikában lecsukott kubai kémeknek?

OA: Hősök, sőt, szupersztárok. Akiket – így az általános vélekedés – meghurcoltak az amerikaiak, igazságtalanul bánt el velük az amerikai igazságszolgáltatás. Megtestesítik mindazt, amit a kubaiak magukról szeretnek gondolni. Ma már egyikük sincs börtönben, egy kémcsere során az utolsó elítélt kubai is kiszabadult. Közülük René González jutott a legmagasabbra, ötödik a rezsim hierarchiájában. Igazi keményvonalas.

MN: Őt Edgar Ramírez alakítja. Ő volt Carlos, a Sakál is, a terroristavezérről szóló tévésorozatában. Amelyet részben Budapesten forgatott, hiszen Carlos itt élt évekig a nyolcvanas években.

OA: Mindaz a kutatás, amit Carlos-ügyben végeztem, arról győzött meg, hogy a magyar titkosszolgálat félt tőle. És ez csak azért lehetett, mert KGB-s volt. Ezért fogadták be a magyarok. De mivel ez nem bizonyított, a filmbe nem tettem bele. Az általánosan elfogadott verzió szerint, amikor nyilvánossá vált Carlos KGB-aktája, azt állt benne, hogy azért nem alkalmazták, mert megbízhatatlannak ítélték. Én ezt a verziót sosem vettem be. Lehet, hogy ez szerepelt a KGB-aktákban, de nem hiszem, hogy a KGB valóban megnyitotta a Carlos-aktákat. Lehet, hogy valamilyen aktákat nyilvánossá tettek, de hogy nem az igazi Carlos-aktákat, azt lefogadom.

MN: Nem csak a sorozat forgatása köti Magyarországhoz…

OA: Anyám magyar volt. A féltestvérem, Károlyi György Károlyi Mihály unokaöccse. Ez az arisztokrata ág. De nem él már Magyarországon senkim se. Anyai nagyapám Pólya Tibor festő volt Szolnokról. Van is néhány festményem tőle, és ha nagy ritkán kiállítást rendeznek a műveiből, vagy megjelenik róla például egy könyv, ha tehetem, megyek.

MN: Nemrég dolgozott Polańskival. Mostanában sokat emlegetik, de nem a filmjei, inkább a #metoo kapcsán.

OA: Nem állok olyan erkölcsi magaslaton, hogy ítéletet tudjak mondani. Magát a munkát kifejezetten élveztem, könnyű Romant megkedvelni. Hogy követett-e el bűnös dolgokat? Igen, lehetséges. De megint csak azt tudom mondani, nem vagyok bíró. De azt tudom, hogy számos filmjét szeretem, a legutóbbit (a Dreyfus-ügyet feldolgozó J’accuse – a szerk.) meg egyenesen nagyszerűnek tartom, a legjobbjai közé tartozik. A múltjával kapcsolatban nem tudok hangzatos kijelentéseket tenni, talán csak annyit, hogy hiszek a megbocsátásban. Nem hiszem, hogy 45 éves dolgokat kéne felhánytorgatni.
A közös munka egyébként úgy jött, hogy Polańskinak gyorsan kellett valaki a kiszemelt regény adaptálására, mert ő maga nem boldogult vele. Megírtam az első változatot, amit Roman a maga szájíze szerint dolgozott át (a filmet 2017-ben, Igaz történet alapján címmel mutatták be – a szerk.). Szerintem a saját verzióm jobb volt, de így érzi ezt minden forgatókönyvíró, aki egy másik filmes keze alá dolgozik.

MN: Az Amatőr bérgyilkos című filmjét Michael Madsennel forgatta, akit elnyelt a B filmek tengere. Lát reményt a visszatérésére?

OA: Nem nagyon látok erre esélyt, de imádom a pasast. Egymás után estek kútba a filmterveim, amikor gondoltam egyet, és egyfajta B filmes kísérletként megcsináltam az Amatőr bérgyilkost. Egy hónap alatt megírtam. Madsen, Asia Argento, Hongkong, B film – miért is ne, lássuk meg, mire jutunk. A B filmeket nem szabad lenézni, rengeteg a gyöngyszem, számomra a Gun Crazy a legnagyobb. Remekmű.

MN: Egykori múzsájával, Maggie Cheunggal fog még dolgozni?

OA: Nem hiszem, hogy szeretne velem dolgozni. Házasok voltunk, elváltunk, rosszul végződött a dolog. Abban sem vagyok biztos, hogy szeretne még színészkedni. Amit sajnálok.

MN: Hogy áll most a múzsákkal?

OA: Ha azt kérdezi, szerelmes vagyok-e, a válaszom: igen, szerelmes vagyok. Ami az inspirációkat illeti, türelmetlenül várom, hogy újra együtt dolgozhassak Kristen Stewarttal.

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”