Itt a Broadwayt letaroló öngyilkosságos tinimusical első előzetese

Mikrofilm

A Dear Evan Hansen érzékenyen, mégis kritikusan mutatja be a tinédzserkor nehézségeit. A keserédes történet már Broadway-bemutatójakor megfilmesítésért kiáltott, most meg is érkezett az adaptáció előzetese.

A Dear Evan Hansen az elmúlt évek egyik legnagyobb színházi sikere volt Amerikában; 2016-ban, vagyis egy évvel a történelmet író Hamilton után mutatták be a Broadway-n. A Hamiltonból tavaly készült filmadaptáció, mely azonban inkább virtuóz módon rögzített színházi előadás volt (kritikánk), de el nem múló kultuszát jól mutatja, hogy még így is befért a múlt év legnézettebb filmjei közé. A Dear Evan Hansen hozzá hasonlóan tarolt a Tony-díjátadón (9 jelölésből 6 díj, köztük a legjobb musical díja); főszereplőjéből rövid idő alatt sztárt csinált, betétdalai pedig a slágerlisták élére törtek. Nem csoda tehát, hogy Hollywood szintén lecsapott rá.

A Dear Evan Hansen az a fajta csupaszív, ám mégis elgondolkodtató musical, ami sajnos a giccses látványdarabok mellett soha nem jut el a pesti színházakba: dalai fülbemászóak, szereplői életszerűek, és látszólag könnyed, keserédes hangvétele ellenére nem fél olyan rendhagyó módon boncolgatni olyan témákat, mint az öngyilkosság és a magány. A sztori egy Evan Hansen nevű középiskolásról szól, akinek sem barátai, sem közösségi élete nincs, ezért pszichológusa tanácsára, anyja nyaggatására pozitív hangvételű leveleket kezd írni magának. A „Kedves Evan Hansen!” kezdetű üzenetek célja hogy megtalálja a szépséget az élet apró dolgaiban és egyfajta képzeletbeli barátságot kitalála oldja saját szorongását. Az egyik ilyen levél azonban az iskola egyik rosszfiújához, Connorhoz kerül, akinek húgába, Zoe-ba Evan fülig szerelmes. Mikor Connor öngyilkos lesz, szülei megtalálják nála az Evan-nak címzett levelet, s emiatt azt hiszik, Connor és Evan valójában barátok voltak.

A szülők görcsösen ragaszkodnak gyerekük emlékéhez, Evan pedig részben az ő kedvükért, részben azért, hogy közel kerüljön Zoe-hoz, további hamis leveleket kezd gyártani, melyekben mély barátságot hazudik közte és Connor között.

A hazugságból lényegében mindenki profitál: Evan barátokat és szerelmet lel; a szülők végre úgy érezhetik, közelebb kerülnek fiúkhoz, akire míg élt, alig fordítottak figyelmet; hamarosan pedig egész mozgalom alakul ki Evan és Connor körül. A darab nem fél provokatív kérdéseket feltenni az öngyilkosságból hasznot húzó szereplőkkel kapcsolatban, de ironikus glóriát von az öngyilkos Connor feje köré is, akinek emléke hirtelen mindenkinek a fejében megszépül. A hús-vér karaktereknek és az összetett sztorinak köszönhetően nincsenek egyszerű megoldások vagy olcsó tanulságok – épp ezért igazán hatásos a darab, melynek dalait és szövegét az a Benj Pasek és Justin Paul írta. A Kaliforniai álomért később mindketten Oscart is nyertek.

A filmadaptációt az érzékeny tinisztorik mestere, Stephen Chobsky rendezi, aki Egy különc srác feljegyzései címmel nemzetközi bestsellert írt, majd hasonló sikerrel adaptálta vászonra is a regényt. Legutóbbi filmje Az igazi csoda volt még 2017-ben. A Dear Evan Hansen moziváltozatában a főszerepet ugyanaz a Ben Platt alakítja majd, aki a színdarabban nyújtott alakításáért Tony-díjat is nyert; azóta pedig A politikus címmel már sorozat-főszerepben is bemutatkozhatott a Netflixen. Mellette olyan nagyágyúk láthatóak, mind Julianna Moore vagy Amy Adams, a feltörekvő sztárokat pedig Kaitlyn Dever (Hihetetlen; Éretlenségi) és Amandla Stenberg (A gyűlölet, amit adtál; Minden, minden) képviselik.

A Dear Evan Hansent Amerikában szeptember 24-ben mutatják be a mozikban.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.