Tíz kiváló horrorfilm az elmúlt évekből Halloweenre

Mikrofilm

Halloween vagy halottak napja, a november beköszönte hagyományosan a horrorfilmek idejét jelenti a filmrajongók számára. Az alkalomra és a hosszú hétvégére összeszedtünk tíz rémisztő filmek a közelmúltból.

Mad God

Phil Tippett, a Star Wars és a Jurassic Park legendás trükkmesterének 30 évig készülő opusáról külön cikkben számoltunk be, ami ide kattintva olvasható. Az egyedi stop-motion animáció olyan, mintha Dante Pokolját keresztezték volna Hieronymus Bosch egy képével: ebben egy rejtélyes alakot követhetünk nyomon, amint alászáll a szenvedéssel, torz lényekkel és káosszal teli alvilágba. A Mad God nem könnyű néznivaló – alkotója egy idegösszeomlás árán tudta csak befejezni. A másfél órás játékidő után csak sejtéseink lehetnek, milyen lehetett évtizedekig ebben a világban ragadni.

X

Ti West mozija az év első felének igazi meglepetése volt – a siker hatására pedig máris bemutatták folytatását, a Pearlt, amit még Martin Scorsese is mélyen felkavaróként jellemzett, és bevallotta, hogy a filmélmény után alig tudott elaludni. Az X egy fiatal filmkészítő csapatot követ nyomon 1979-ben, akik arra készülnek, hogy egy vidéki kunyhóban pornófilmet forgatnak – nem számolnak azonban a ház tulajdonosával és annak feleségével. A film az ezerszer látott kaszabolós horror műfaját igyekszik felfrissíteni: ugyanúgy megvannak benne az ijesztő és gusztustalan leszámolások, de közben hatásosan beszél a szépség és öregedés kapcsolatáról is. 

Nem

Valami ismeretlen és rémisztő dolog tűnik fel a kaliforniai ranch fölötti égen, ahol két testvérpár filmekben használatos lovakat tenyészt. Jordan Peele előző horrorjai, a Tűnj el! és a Mi után ismét szimbólumokkal teli, fejtörőnek is beillő mozit készített, melyben a sztárságról, katasztrófaturizmusról, na meg az azt kiszolgáló médiáról értekezik – miközben megőrizte maróan gunyoros, társadalomkritikus hangját is. (Kritikánk a filmről itt olvasható!)

Sikoly

Wes Craven slasher-szériája az öntudatos, posztmodern horror poszterarcaként vált ismertté: úgy próbált új életet lehelni az ezerszer látott formulába, hogy szereplői nagyon is tisztában voltak vele, hogy egy filmben szerepelnek, és folyamatosan a közönségre kacsintva igyekeztek ennek megfelelően védekezni a késes gyilkos ellen. Az idei immár sorozat ötödik felvonása, amely új szereplőkkel, de a régi lendülettel támad – máris készül a következő rész. (Kritikánk itt!)

Kratt

Az Észt Filmhéten nálunk is bemutatott mozi ifjúsági film, horror és vígjáték szórakoztató keveréke. Főszereplője a helyi folklór ismert alakja, a kratt: egy olyan ördögi lény, amely minden munkát elvégez, ám ha nincs több feladata, az ember ellen fordul. Minderre egy csapat gyerek akkor kénytelen rájönni, amikor a nyári szünidőben megidézik a lényt, aki megszállja nagymamájukat. Kezdetben ugyan még szórakoztató a szolgaként ugráltatható nagyi, aki mindent elvégez, ám egy idő után rá kell jönniük: a semmittevés akár halálos is lehet.

Ők

Alex Garland filmje a manapság reneszánszukat élő nyomasztó lélektani horrorok közé tartozik. Főhőse, Harper egy tragédia után menekül Londonból vidékre, hogy egy kis nyugalomra leljen. Rá kell azonban jönnie, hogy a főbérlőtől a helyi papon át a szabadon garázdálkodó pucér perverzig minden környékbeli férfi őt nyomasztja és mintha egyetlen céljuk az lenne, hogy lelkiismeretfurdalást keltsenek benne a magánéletével kapcsolatban. (Kritikánk a filmről itt!)

Fresh

A randizás talán még soha nem volt ilyen borzalmas: főhősünknek, Noának is elege van már belőle, míg nem találkozik a megnyerő Steve-vel, aki túl tökéletes ahhoz, hogy igaz legyen. Így is lesz: rövid időn belül egy ágyban, majd egy romantikus hétvégi kiruccanáson találják magukat, ahol aztán megmutatkozik Steve igazi arca és egészen egyedi ízlése.

Éjszaka a házban

Rebecca Hall gyásztörténetét a múlt év legjobb filmjei közé választottuk, nem is ok nélkül: amellett, hogy egy borzongásokkal teli, rémisztő horror, hatásos és kreatív pszichológiai dráma is egy nőről, aki férje halála után kénytelen rájönni annak sötét titkaira.

Az utolsó rítus

A világ első Zoom-horrorját a koronavírus miatti korlátozások szülték, Rob Savage azonban a szorongató helyzetet előnyére fordította: a pandémia miatt életünk részévé váló program minden apró, idegesítő tulajdonsága belekerült, így a rossz irányba forduló online szeánszot szinte saját bőrünkön érezzük. (Kritikánk a filmről itt olvasható!)

Snow Hollow farkasa

Jim Cunnings a kortárs amerikai függetlenfilm egyik legegyedibb alakja, akinek nevéhez immár három vígjáték és komikus horror fűződik, melyeket mind ő írt és rendezett, ráadásul a főszerepet is magára osztotta. A Snow Hollow farkasa a második ilyen mozija, melyben egy kisvárosi seriffet alakít, aki amellett, hogy tinédzserkorú lánya nevelésével szenved, meg kell oldania egy brutális gyilkosságot is – amelyet minden jel szerint egy vérfarkas követett el.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.