Tíz kiváló horrorfilm az elmúlt évekből Halloweenre

Mikrofilm

Halloween vagy halottak napja, a november beköszönte hagyományosan a horrorfilmek idejét jelenti a filmrajongók számára. Az alkalomra és a hosszú hétvégére összeszedtünk tíz rémisztő filmek a közelmúltból.

Mad God

Phil Tippett, a Star Wars és a Jurassic Park legendás trükkmesterének 30 évig készülő opusáról külön cikkben számoltunk be, ami ide kattintva olvasható. Az egyedi stop-motion animáció olyan, mintha Dante Pokolját keresztezték volna Hieronymus Bosch egy képével: ebben egy rejtélyes alakot követhetünk nyomon, amint alászáll a szenvedéssel, torz lényekkel és káosszal teli alvilágba. A Mad God nem könnyű néznivaló – alkotója egy idegösszeomlás árán tudta csak befejezni. A másfél órás játékidő után csak sejtéseink lehetnek, milyen lehetett évtizedekig ebben a világban ragadni.

X

Ti West mozija az év első felének igazi meglepetése volt – a siker hatására pedig máris bemutatták folytatását, a Pearlt, amit még Martin Scorsese is mélyen felkavaróként jellemzett, és bevallotta, hogy a filmélmény után alig tudott elaludni. Az X egy fiatal filmkészítő csapatot követ nyomon 1979-ben, akik arra készülnek, hogy egy vidéki kunyhóban pornófilmet forgatnak – nem számolnak azonban a ház tulajdonosával és annak feleségével. A film az ezerszer látott kaszabolós horror műfaját igyekszik felfrissíteni: ugyanúgy megvannak benne az ijesztő és gusztustalan leszámolások, de közben hatásosan beszél a szépség és öregedés kapcsolatáról is. 

Nem

Valami ismeretlen és rémisztő dolog tűnik fel a kaliforniai ranch fölötti égen, ahol két testvérpár filmekben használatos lovakat tenyészt. Jordan Peele előző horrorjai, a Tűnj el! és a Mi után ismét szimbólumokkal teli, fejtörőnek is beillő mozit készített, melyben a sztárságról, katasztrófaturizmusról, na meg az azt kiszolgáló médiáról értekezik – miközben megőrizte maróan gunyoros, társadalomkritikus hangját is. (Kritikánk a filmről itt olvasható!)

Sikoly

Wes Craven slasher-szériája az öntudatos, posztmodern horror poszterarcaként vált ismertté: úgy próbált új életet lehelni az ezerszer látott formulába, hogy szereplői nagyon is tisztában voltak vele, hogy egy filmben szerepelnek, és folyamatosan a közönségre kacsintva igyekeztek ennek megfelelően védekezni a késes gyilkos ellen. Az idei immár sorozat ötödik felvonása, amely új szereplőkkel, de a régi lendülettel támad – máris készül a következő rész. (Kritikánk itt!)

Kratt

Az Észt Filmhéten nálunk is bemutatott mozi ifjúsági film, horror és vígjáték szórakoztató keveréke. Főszereplője a helyi folklór ismert alakja, a kratt: egy olyan ördögi lény, amely minden munkát elvégez, ám ha nincs több feladata, az ember ellen fordul. Minderre egy csapat gyerek akkor kénytelen rájönni, amikor a nyári szünidőben megidézik a lényt, aki megszállja nagymamájukat. Kezdetben ugyan még szórakoztató a szolgaként ugráltatható nagyi, aki mindent elvégez, ám egy idő után rá kell jönniük: a semmittevés akár halálos is lehet.

Ők

Alex Garland filmje a manapság reneszánszukat élő nyomasztó lélektani horrorok közé tartozik. Főhőse, Harper egy tragédia után menekül Londonból vidékre, hogy egy kis nyugalomra leljen. Rá kell azonban jönnie, hogy a főbérlőtől a helyi papon át a szabadon garázdálkodó pucér perverzig minden környékbeli férfi őt nyomasztja és mintha egyetlen céljuk az lenne, hogy lelkiismeretfurdalást keltsenek benne a magánéletével kapcsolatban. (Kritikánk a filmről itt!)

Fresh

A randizás talán még soha nem volt ilyen borzalmas: főhősünknek, Noának is elege van már belőle, míg nem találkozik a megnyerő Steve-vel, aki túl tökéletes ahhoz, hogy igaz legyen. Így is lesz: rövid időn belül egy ágyban, majd egy romantikus hétvégi kiruccanáson találják magukat, ahol aztán megmutatkozik Steve igazi arca és egészen egyedi ízlése.

Éjszaka a házban

Rebecca Hall gyásztörténetét a múlt év legjobb filmjei közé választottuk, nem is ok nélkül: amellett, hogy egy borzongásokkal teli, rémisztő horror, hatásos és kreatív pszichológiai dráma is egy nőről, aki férje halála után kénytelen rájönni annak sötét titkaira.

Az utolsó rítus

A világ első Zoom-horrorját a koronavírus miatti korlátozások szülték, Rob Savage azonban a szorongató helyzetet előnyére fordította: a pandémia miatt életünk részévé váló program minden apró, idegesítő tulajdonsága belekerült, így a rossz irányba forduló online szeánszot szinte saját bőrünkön érezzük. (Kritikánk a filmről itt olvasható!)

Snow Hollow farkasa

Jim Cunnings a kortárs amerikai függetlenfilm egyik legegyedibb alakja, akinek nevéhez immár három vígjáték és komikus horror fűződik, melyeket mind ő írt és rendezett, ráadásul a főszerepet is magára osztotta. A Snow Hollow farkasa a második ilyen mozija, melyben egy kisvárosi seriffet alakít, aki amellett, hogy tinédzserkorú lánya nevelésével szenved, meg kell oldania egy brutális gyilkosságot is – amelyet minden jel szerint egy vérfarkas követett el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."