Miközben a mozik árat emelnek, a Netflix előfizetési díjat csökkent

  • narancs.hu
  • 2022. október 14.

Mikrofilm

Cserébe jönnek a platformra a reklámok.

Az elmúlt pár év a mozik és a streamingplatformok harcáról szólt, a csatát pedig gyakran világméretű fordulatok formálták. A koronavírus-járvány alatt a filmszínházak nagy része bezárt, a streamingek pedig előretörtek; rövid idő alatt azonban gyorsan megcsömörlött a piac, hiszen gombamód szaporodni kezdtek a platformok, amelyek ráadásul a folyamatos tartaloméhség miatt egyre több, egyre gyatrább tartalommal rukkoltak elő. Így amikor a filmszínházak ismét kinyíltak, lassan újra megteltek a sorok; miközben a Netflix-tündérmese kipukkadni látszott, és az HBO is köhögni kezdett.

A háborúval, inflációval és rezsiemeléssel súlyosbított gazdasági helyzet most úgy néz ki, újabb fordulatot hoz majd az összecsapásba:

egyrészt egyre több embernek kell meggondolnia, egy-egy hónapban mennyit szán filmnézésre és azt hogyan költi el; másrészt az emelkedő energiaárak miatt a mozik is kénytelenek lesznek bezárni, vagy árat emelni.

A Cinema City – mely a legnagyobb, itthon működő mozilánc – a Forbes szerint több mint 16 százalékkal emelte meg árait, így a legutóbb 2150 forintba kerülő, teljes árú, fővárosi 2D-s jegyár immár 2500 forintba kerül, amire az online vásárlóknak még egy 120 forintos kényelmi díjat is rászámolnak. A budapesti 3D-s vetítések 3000 – ha saját szemüveget viszünk, 350-el kevesebb –, míg az Imax-vetítések 3300 – szemüveggel mínusz 400 – forintba kerülnek.

Kérdés, a Cinema City után mikor dönt az emelés mellett a többi mozi. Fővárosi vetítőhelyek közül a Sugárban 2150, a Corvinban 1850, a Budapest Film artmozijaiban (Művész, Puskin, Toldi, Tabán, Kinocafé) 1600-1750 forintba kerül egy teljes árú jegy. És szintén kérdés, mi az a lélektani határ, amelynél a nézők már inkább otthon maradnak – vagy épp előfizetnek egy streamingre, amelynek havidíja akár egyetlen mozijegyből is kijöhet.

Az itthon is elérhető platformok közül a Netflix alapcsomagja havi 2490 forintba, a Disney+-é szintén 2490 forintba, míg az HBO Max havidíja 2390 forintba kerül. A Magyarországon kevésbé elterjedt Amazon Prime – melynek szintén vannak magyar nyelvű tartalmai, az MGM megvétele után pedig könyvtára is gigantikus duzzadt; nem beszélve arról, hogy egy rakás más stúdió filmje is elérhető videotékájából – a 30 napos ingyenes próbaidőszak után még mindig akciós 899 forintos havidíjon érhető el. A cég nemrég emelte fel árait havi 12,99 dollárról 14,99 dollárra (ez a mai árfolyamon több mint 655 forint), a magyar piacot azonban egyelőre még nem érintette a változtatás.

Jól látható tehát, hogy egyetlen Cinema citys mozijegyből gyakorlatilag bármelyik platform havidíja kijön; ha pedig egy másik mozit választunk, akkor is csak egy picit járunk jól. Hamarosan pedig érkezik a Netflix még kedvezőbb csomagja: a cég még korábban jelentette be, hogy eddig hagyományaival szakítva eltörli a jelszómegosztást, valamint utat enged a reklámoknak is. Az Egyesült Államokban, Kanadában, Mexikóban, Ausztráliában, Brazíliában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Japánban, Koreában és az Egyesült Királyságban már novembertől elérhetővé válik a reklámokat tartalmazó, ám olcsóbb Netflix-előfizetés, mely 10 dollár helyett csak 7 dollárba kerül majd havonta. Ez ma a brutálisan erős dollár miatt több mint 3000 forintot jelentene – mivel ez drágább, mint a jelenleg elérhető alapcsomag, vélhetően ettől kevesebbet kell majd fizetnünk érte.

A reklámos előfizetésen ugyanúgy lesz 720p minőség, ám a teljes kínálat helyett csak a tartalmak 90-95 százaléka érhető el majd vele. A reklámok kezdetben 15 vagy 30 (Spanyolországban 20) másodpercesek lesznek, és a filmek/sorozatok előtt és közben bukkanhatnak fel.

Átlagosan óránként 4-5 percnyi hirdetésre számíthatunk, az új filmek esetében viszont „a moziélmény megóvása érdekében” csak a film elején mutatnak reklámokat.

Arról egyelőre nincs hír, Magyarországra mikor érkezik az olcsóbb előfizetés.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.