Nagy változás jött a legismertebb filmértékelős oldalon

  • 2024. augusztus 23.

Mikrofilm

A Rotten Tomatoeson eddig a kritikusok véleménye volt a lényeg, immár viszont a nézői értékelés is külön jelvényt kapott.

Ha az egyszeri filmrajongó kíváncsi volt rá, mi a közvélekedés egy-egy moziról, korábban két dolgot tehetett: megnézte, hogyan értékelik a filmet a nézők a világ legnagyobb filmadatbázisán, az IMDb-n, vagy ellenőrizte, mi a kritikusok véleménye a kritikákat összegző Rotten Tomatoes (RT) oldalon. Mint manapság szinte minden, ez is változásnak indult: egyre kevesebbeket érdekelnek immár azok az írott filmkritikák, melyeket az RT gyűjt össze, a Youtube „tévéizálódásával” az önjelölt filmkritikusok a TikTokra költöztek, a fiatal filmfanok pedig úgy hagyják ott az IMDb-t egy feltörekvő platform, a Letterboxd kedvéért, ahogy maguk mögött hagyták a Facebookot a menőbb közösségi oldalakért. Minderről és az új filmrajongófajta születéséről ebben a cikkünkben számoltunk be részletesebben, a filmkritikusok régi és új nemzedékének összecsapását pedig itt veséztük ki.

A Rotten Tomatoes azonban nem hagyja magát. Alig egy évvel azután, hogy egy tényfeltáró cikkben leleplezték, hogyan hackelik meg a stúdiók rendszeresen az oldalt, az RT nagy változásokat léptetett életbe: új értékelési rendszert vezettek be, amely a nézői véleményeket gyűjti egybe. Mint ismert, a site a kritikusok értékelését úgy skálázta, hogy ha az értékelések 60 százaléka inkább negatív volt, mint pozitív, a film megkapta a romlott (rotten) plecsnit, ha efelett gondolkodtak róla a filmítészek pozitívan, akkor pedig a friss (fresh) értékelést, melyet egy paradicsomábra is jelzett. Emellé most bevezették az ún. popcornskálát: ha az oldal látogatóinak legalább a 60 százaléka minimum 3 és fél csillaggal értékeli a mozit (az ötös skálán), az megkapja a forró (hot) értékelést, amelyik film ez alá esik, az pedig állott (stale) lesz; a 90 százalék és feletti értékelésűek pedig megkapják az bizonyítottan forró (verified hot) érmet – nagyjából ez a popcornmeter lényege.

Ahol azonban a felhasználók bármiféle korlátozások nélkül szavazhatnak, előbb-utóbb megjelennek a trollok is. Az IMDb-n annak idején elvetemült filmrajongók igyekeztek lepontozni az évtizedekig az oldal top 250-es listáját vezető A keresztapát csak azért, hogy A sötét lovag átvehesse a helyét (a nevető harmadik A remény rabjai lett, amely a mai napig őrzi első helyét). De a szexista trollok az új Star Warsoktól kezdve a friss Szellemirtókon át A kis hableány remake-jéig is számos filmet úgy betámadtak, hogy válaszul meg kellett reformálni a pontozórendszert is. A Rotten Tomatoes épp ezért csak akkor enged pontozni valakit, ha az illető jegyet vásárol a Fandango nevű társoldalon az adott filmre, azaz bizonyítani tudja, hogy valóban látta is azt. Ugyancsak igyekeznek megakadályozni, hogy a kritikusértékelő paradicsomos skálához hasonlóan a popcornmétert is meghackeljék: a filmfesztiválokon bemutatott, vagy 60 millió dollárnál kevesebbet kaszáló moziknak minimum 10, a 60-120 millió dolláros bevételt elérőknek minimum 20, az e felettieknek minimum 30 értékelésre van szükségük a nézőktől.

Az első filmek, amelyek mellett már ott virít a Verified Hot-érme – azaz a közönség bizonyítottan odáig van értük –, a Deadpool és Farkas, a Twisters – Végzetes vihar, a Bad Boys – Mindent vagy többet, a Vigyél a holdra és az It Ends With Us – Velünk véget ér. De több mint 200 filmre utólag is ráragasztják majd a plecsnit. Ennyiből is látszik, ami eddig is nyilvánvaló volt: a kritikusok és a közönség ízlése igencsak eltér egymástól. Az It Ends With Us a kritikusi skálán például mindössze 57%-kal, romlott státuszban áll, ám a közönség 91%-os értékelése szerint bizonyítottan forró. A legújabb Bad Boys pedig a kritikusok szerint 65%-os, a felhasználók szerint viszont 97%  - mi 5-ből 3 csillagot adtunk neki.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.