Ha az egyszeri filmrajongó kíváncsi volt rá, mi a közvélekedés egy-egy moziról, korábban két dolgot tehetett: megnézte, hogyan értékelik a filmet a nézők a világ legnagyobb filmadatbázisán, az IMDb-n, vagy ellenőrizte, mi a kritikusok véleménye a kritikákat összegző Rotten Tomatoes (RT) oldalon. Mint manapság szinte minden, ez is változásnak indult: egyre kevesebbeket érdekelnek immár azok az írott filmkritikák, melyeket az RT gyűjt össze, a Youtube „tévéizálódásával” az önjelölt filmkritikusok a TikTokra költöztek, a fiatal filmfanok pedig úgy hagyják ott az IMDb-t egy feltörekvő platform, a Letterboxd kedvéért, ahogy maguk mögött hagyták a Facebookot a menőbb közösségi oldalakért. Minderről és az új filmrajongófajta születéséről ebben a cikkünkben számoltunk be részletesebben, a filmkritikusok régi és új nemzedékének összecsapását pedig itt veséztük ki.
A Rotten Tomatoes azonban nem hagyja magát. Alig egy évvel azután, hogy egy tényfeltáró cikkben leleplezték, hogyan hackelik meg a stúdiók rendszeresen az oldalt, az RT nagy változásokat léptetett életbe: új értékelési rendszert vezettek be, amely a nézői véleményeket gyűjti egybe. Mint ismert, a site a kritikusok értékelését úgy skálázta, hogy ha az értékelések 60 százaléka inkább negatív volt, mint pozitív, a film megkapta a romlott (rotten) plecsnit, ha efelett gondolkodtak róla a filmítészek pozitívan, akkor pedig a friss (fresh) értékelést, melyet egy paradicsomábra is jelzett. Emellé most bevezették az ún. popcornskálát: ha az oldal látogatóinak legalább a 60 százaléka minimum 3 és fél csillaggal értékeli a mozit (az ötös skálán), az megkapja a forró (hot) értékelést, amelyik film ez alá esik, az pedig állott (stale) lesz; a 90 százalék és feletti értékelésűek pedig megkapják az bizonyítottan forró (verified hot) érmet – nagyjából ez a popcornmeter lényege.
Ahol azonban a felhasználók bármiféle korlátozások nélkül szavazhatnak, előbb-utóbb megjelennek a trollok is. Az IMDb-n annak idején elvetemült filmrajongók igyekeztek lepontozni az évtizedekig az oldal top 250-es listáját vezető A keresztapát csak azért, hogy A sötét lovag átvehesse a helyét (a nevető harmadik A remény rabjai lett, amely a mai napig őrzi első helyét). De a szexista trollok az új Star Warsoktól kezdve a friss Szellemirtókon át A kis hableány remake-jéig is számos filmet úgy betámadtak, hogy válaszul meg kellett reformálni a pontozórendszert is. A Rotten Tomatoes épp ezért csak akkor enged pontozni valakit, ha az illető jegyet vásárol a Fandango nevű társoldalon az adott filmre, azaz bizonyítani tudja, hogy valóban látta is azt. Ugyancsak igyekeznek megakadályozni, hogy a kritikusértékelő paradicsomos skálához hasonlóan a popcornmétert is meghackeljék: a filmfesztiválokon bemutatott, vagy 60 millió dollárnál kevesebbet kaszáló moziknak minimum 10, a 60-120 millió dolláros bevételt elérőknek minimum 20, az e felettieknek minimum 30 értékelésre van szükségük a nézőktől.
Az első filmek, amelyek mellett már ott virít a Verified Hot-érme – azaz a közönség bizonyítottan odáig van értük –, a Deadpool és Farkas, a Twisters – Végzetes vihar, a Bad Boys – Mindent vagy többet, a Vigyél a holdra és az It Ends With Us – Velünk véget ér. De több mint 200 filmre utólag is ráragasztják majd a plecsnit. Ennyiből is látszik, ami eddig is nyilvánvaló volt: a kritikusok és a közönség ízlése igencsak eltér egymástól. Az It Ends With Us a kritikusi skálán például mindössze 57%-kal, romlott státuszban áll, ám a közönség 91%-os értékelése szerint bizonyítottan forró. A legújabb Bad Boys pedig a kritikusok szerint 65%-os, a felhasználók szerint viszont 97% - mi 5-ből 3 csillagot adtunk neki.