Dokumentumfilm

Peggy Guggenheim, a művészet megszállottja

  • SzSz
  • 2020. november 8.

Mikrofilm

Samuel Beckett szexmániás volt, Max Ernst irigy volt neje öltözékére, Jackson Pollock pedig csak egyszer feküdt le a mecénásával…

A személy, aki e pletykákat összeköti – a szerető, a feleség és a pártfogó – nem más, mint Peggy Guggenheim, akit e film a művészet megszállottjának nevez, de további eposzi jelzői közé tartozik még a bohém műkedvelő, a modern művészet ágyasa vagy épp a műgyűjtők királynője.

A róla szóló dokumentumfilm leg­inkább Out of This Century című önéletrajzi kötetéhez hű, amely 1946-ban jelent meg először álnevesített sztorikkal, 1959-ben pedig cenzúrázatlan változatban: a botránykönyvben Peggy Guggenheim a család és személyes történetén túl azt meséli el, hogyan hálta át a modern művészeti irányzatok hajnalát, majd adott sokszor életét kockáztatva lehetőséget azoknak a művészeknek, akiket ma már a legnagyobbak között emlegetünk. Man Ray, Marcel Duchamp, Vaszilij Kandinszkij, Georges Braque vagy John Ferren művészetét sem a könyv, sem a doku nem hozza közelebb, de a korabeli Párizs hangulatát és a modernizmus forradalmi hevületét a Blikkbe kívánkozó szaftos sztorik sokasága is átadja.

Lisa Immordino Vreeland dokuja tipikus tévéfilm: kedélyes hangulatú, nyugalmas sodrású, ami egy pillanatra sem akar mélyebben elgondolkodtatni vagy témája bármely vetületét alaposabban boncolgatni. Felvillant epizódokat, de a tágabb kontextussal, az elemzéssel adós marad. Csalódásunkat csak fokozzák Peggy Guggenheim utolsó interjújának megtalált és filmbe illesztett részletei.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.