Dokumentumfilm

Peggy Guggenheim, a művészet megszállottja

  • SzSz
  • 2020. november 8.

Mikrofilm

Samuel Beckett szexmániás volt, Max Ernst irigy volt neje öltözékére, Jackson Pollock pedig csak egyszer feküdt le a mecénásával…

A személy, aki e pletykákat összeköti – a szerető, a feleség és a pártfogó – nem más, mint Peggy Guggenheim, akit e film a művészet megszállottjának nevez, de további eposzi jelzői közé tartozik még a bohém műkedvelő, a modern művészet ágyasa vagy épp a műgyűjtők királynője.

A róla szóló dokumentumfilm leg­inkább Out of This Century című önéletrajzi kötetéhez hű, amely 1946-ban jelent meg először álnevesített sztorikkal, 1959-ben pedig cenzúrázatlan változatban: a botránykönyvben Peggy Guggenheim a család és személyes történetén túl azt meséli el, hogyan hálta át a modern művészeti irányzatok hajnalát, majd adott sokszor életét kockáztatva lehetőséget azoknak a művészeknek, akiket ma már a legnagyobbak között emlegetünk. Man Ray, Marcel Duchamp, Vaszilij Kandinszkij, Georges Braque vagy John Ferren művészetét sem a könyv, sem a doku nem hozza közelebb, de a korabeli Párizs hangulatát és a modernizmus forradalmi hevületét a Blikkbe kívánkozó szaftos sztorik sokasága is átadja.

Lisa Immordino Vreeland dokuja tipikus tévéfilm: kedélyes hangulatú, nyugalmas sodrású, ami egy pillanatra sem akar mélyebben elgondolkodtatni vagy témája bármely vetületét alaposabban boncolgatni. Felvillant epizódokat, de a tágabb kontextussal, az elemzéssel adós marad. Csalódásunkat csak fokozzák Peggy Guggenheim utolsó interjújának megtalált és filmbe illesztett részletei.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.