Dokumentumfilm

Peggy Guggenheim, a művészet megszállottja

  • SzSz
  • 2020. november 8.

Mikrofilm

Samuel Beckett szexmániás volt, Max Ernst irigy volt neje öltözékére, Jackson Pollock pedig csak egyszer feküdt le a mecénásával…

A személy, aki e pletykákat összeköti – a szerető, a feleség és a pártfogó – nem más, mint Peggy Guggenheim, akit e film a művészet megszállottjának nevez, de további eposzi jelzői közé tartozik még a bohém műkedvelő, a modern művészet ágyasa vagy épp a műgyűjtők királynője.

A róla szóló dokumentumfilm leg­inkább Out of This Century című önéletrajzi kötetéhez hű, amely 1946-ban jelent meg először álnevesített sztorikkal, 1959-ben pedig cenzúrázatlan változatban: a botránykönyvben Peggy Guggenheim a család és személyes történetén túl azt meséli el, hogyan hálta át a modern művészeti irányzatok hajnalát, majd adott sokszor életét kockáztatva lehetőséget azoknak a művészeknek, akiket ma már a legnagyobbak között emlegetünk. Man Ray, Marcel Duchamp, Vaszilij Kandinszkij, Georges Braque vagy John Ferren művészetét sem a könyv, sem a doku nem hozza közelebb, de a korabeli Párizs hangulatát és a modernizmus forradalmi hevületét a Blikkbe kívánkozó szaftos sztorik sokasága is átadja.

Lisa Immordino Vreeland dokuja tipikus tévéfilm: kedélyes hangulatú, nyugalmas sodrású, ami egy pillanatra sem akar mélyebben elgondolkodtatni vagy témája bármely vetületét alaposabban boncolgatni. Felvillant epizódokat, de a tágabb kontextussal, az elemzéssel adós marad. Csalódásunkat csak fokozzák Peggy Guggenheim utolsó interjújának megtalált és filmbe illesztett részletei.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.